اثری از حسین رزاقی
شین میم شین
شین میم شین
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
معنی دیگر این بیت نیما، می تواند
این باشد که معیار تمیز خیر از شر، خدمت از خیانت، عمل انسان ها ست.
·
ضمن در نظر گرفتن دقیق کار هر کس
باید نظری هم به خویشتن خویش افکند.
·
اگر منظور نیما این باشد، در آن
صورت مصراع دوم این بیت حاوی دو معنی کاملا متفاوت زیر خواهد بود:
1
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
این اولا به معنی گذاشتن خویشتن به
جای فرد مورد نظر خواهد بود که کارش به سنگ سنجش کشیده می شود.
·
در این صورت در ارزیابی داور و
ارزیاب، جویباری از رئالیسم و واقع بینی جاری خواهد شد.
·
در این صورت، عینگرائی افسار
ذهنگرائی را به دست خواهد گرفت و مهار و رامش خواهد کرد.
·
در این صورت جلوی داوری سوبژکتیف و
لگامگسیخته تا حدی سد خواهد شد.
·
در این صورت دیگر نمی توان دزد
لولهنگی را انگشتان دست قلم کرد و دار و دسته خود را با دریافت در صد معینی از فروش نفت و گاز
میلیاردر کرد.
2
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
نیک باید به کار سنجیدن
اندکی هم به خویشتن دیدن
·
این ثانیا به معنی انتقاد از خود و
یا رضایت از کار خود و تأیید رسم و راه خود خواهد بود.
·
این بدان معنی خواهد بود که سوبژکت
شناخت در روند ارزیابی همنوعان خویش، خویشتن خویش را هم ارزیابی کند و در روند نقد
دیگران، خویشتن خویش را نیز به نقد کشد.
·
انتقاد مغز عشق است و همیشه دیالک
تیکی از انتقاد از خود و انتقاد اجتماعی است:
·
تازیانه نقد ضمن فرود آمدن بر پیکر
همنوع، باید بر پیکر خویشتن خویش نیز فرود آید.
·
یکی بدون دیگری ارزش و اصالت ندارد
و مؤثر نمی افتد.
·
دگرگون کردن و دگرگون گشتن دو روی
سکه انقلابی واحدی را تشکیل می دهند.
3
گر خود آوازه رنگ بود از من
همه آوازه ننگ بود از من
گر خود آوازه رنگ بود از من
همه آوازه ننگ بود از من
·
اگر آوازه و شهرت و اعتبار و نام
من راستین و اصیل نباشد، نتیجه تظاهر و تزویر و ریا باشد، نه نام و اعتبار، بلکه
برعکس، ننگ و عار خواهد بود.
·
رادیکالیته نیما در همین بیت
آشکار می گردد.
·
کسانی که نیما را با جعل و اختراع
یاد داشت های شخصی، تخریب و تحریف می کنند، متدین و معتقد به خرافه و انبیا و
اولیا قلمداد و قالب می کنند، بهتر است، بگویند که نیما بلحاظ فلسفی در این بیت چه
موضعی می گیرد و به خواننده و شنونده شعر خود چه می آموزد؟
·
نیما در سنت مارکس و انگلس و لنین،
دیالک تیک نمود و بود را، دیالک تیک پدیده و ماهیت را به شکل رنگ و اصالت (ظاهر و باطن) بسط و تعمیم می دهد
و در سنت همان ها نقش تعیین کننده را از آن ماهیت (بود، باطن) می داند.
·
نیما پاکی انسان ها را نه در حجاب
و ریش و تسبیح و تظاهر به تقوا و جای مهر بر پیشانی و فیلم برداری از گریه و زاری
خویشتن در حرم ائمه اطهار و رنگ و ریا، بلکه در اصالت و کار هر کس می داند.
·
نام مبتنی بر رنگ را نیما ننگ می
داند.
·
در فلسفه تاریخ (تئوری اجتماعی)
نیما دیالک تیک ننگ و نام بازتعریف بنیادی می شود.
·
همین موضعگیری مارکسیستی ـ
لنینیستی نسبت به دیالک تیک پدیده و ماهیت در دو بیت زیر نیما مورد تأکید مؤکد
قرار می گیرد:
(نیما
یوشیج، «مجموعه کامل اشعار نیما»، تدوین سیروس طاهباز، چاپ دوم، 1371 ، ص 175.)
پیش از آن، کاین سخنوری بینی
بایدم آدمیگری بینی
گو سخنگو شهیر عالم شد
چه بها، خود اگر نه آدم شد!
پیش از آن، کاین سخنوری بینی
بایدم آدمیگری بینی
گو سخنگو شهیر عالم شد
چه بها، خود اگر نه آدم شد!
·
معنی تحت اللفظی:
·
قبل از توجه به سخنوری من، باید به
آدمیگری من توجه کنی.
· اگر سخنور شهرت جهانی هم کسب کند، در صورت آدم نبودنش، شهرت او چه ارج و ارزشی دارد؟
· اگر سخنور شهرت جهانی هم کسب کند، در صورت آدم نبودنش، شهرت او چه ارج و ارزشی دارد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر