۱۴۰۳ دی ۲۶, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (خ) خودپویی (خود به خودیت، ضد دیالک تیکی آگاهی) (۳)

 

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

 

۱۲

·    تغییرات و تحولات انقلابی با جنبش های توده ای ساده آغاز می شوند که بیانگر تضادها و نارضایتی های جامعتی عمیق و نشانگر خواست مردم نسبت به تغییر شرایط جامعتی موجود است.

 

۱۳

·    جنبش های خودپوئی از این دست، متناسب با نیازهای تاریخی و اهداف طبقاتی، امکانات ارزشمندی را برای بالا بردن سطح آگاهی و سازماندهی عمل آگاهانه توده ها در اختیار حزب طبقه کارگر قرار می دهند. 

 

۱۴

·    از این رو ست که لنین، خودپوئی را «فرم نطفه ای آگاهی» می نامد.

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۳۸۵)

 

۱۵

·    خودپوئی، اما با این حال، عملی معیوب، نارسا و بی هدف است که می تواند تأثیرات زیانباری به جا گذارد و مورد سوء استفاده نیروهای ارتجاعی و ضد انقلابی قرار گیرد.

 

۱۶

·    از این رو ست، که حزب طبقه کارگر باید با کار پیگیر سیاسی ـ ایدئولوژیکی و سازمانی خود، جنبش توده ها را از مرحله خودپوئی به مرحله آگاهی ارتقا دهد.

 

۱۷

·    به قول لنین، «کمونیست ها به خودپوئی دل نمی بندند.

·    کمونیست ها به توده مردم عمل سازمان یافته، هدفگرا، مبتنی بر وحدت نظری، به موقع و سنجیده را می آموزند.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۹، ص ۳۸۵)

 

۱۸

·  وظیفه کمونیست ها «مبارزه بر ضد خودپوئی است.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۳۹۶)

 

۱۹

·    تلاش ها و اقدامات زیر از سنگر ارتجاع امپریالستی و ضد انقلاب سر در می آورند:

 

الف

·    هر گونه ستایشی از جنبش خود به خودی

 

ب

·    هر تلاشی در جهت سوق دادن جنبش کارگری از سطح موجود آگاهی به خودپوئی

 

پ

·    هر تلاشی برای بی اعتبار کردن نقش رهبری و سازماندهی حزب مارکسیستی ـ لنینیستی  

 

ت

·    این درسی است، که تمامی تاریخ جنبش کارگری، به ویژه تاریخ انقلاب سوسیالیستی و ساختمان سوسیالیسم می آموزد.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر