۱۴۰۳ بهمن ۱۰, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) داخلی ـ خارجی (درونی ـ برونی) (۳) (بخش آخر)

 

پروفسور دکتر  گونتر کروبر

پروفسور دکتر کامیلا وارنکه

برگردان

 شین میم شین
 

بخش دوم

مفهوم داخلی (درونی) در تئوری شناخت

 

۱

·    مفهوم داخلی (درونی) در تئوری شناخت عمدتا برای نشان دادن محتوای ماهوی هر چیز و یا هر سیستم به کار می رود و از این رو در مقابل فرم نمودین خارجی آن چیز، و یا شیوه رفتار آن سیستم قرار داده می شود.

 

۲

·    داخلی و خارجی به این معنی نیز تعین های نسبی اند که در یکدیگر نفوذ می کنند و در روند شناخت به یکدیگر مبدل می شوند.

 

۳

·    مثلا برای شناخت ماهیت درونی هر چیز و یا برای شناخت ساختار درونی هر سیستم تنها با بررسی فرم نمودین خارجی آن چیز و یا شیوه رفتار آن سیستم می توان نایل آمد و از سوی دیگر برای فهم بهتر فرم نمودین خارجی و برای غلبه بر آن باید به درک محتوای ماهوی و قانونمندی های درونی آن چیز و یا به درک ساختار درونی آن سیستم نایل آمد.

 

۴

·    دلیل شناخت داخلی از طریق شناخت خارجی این است که خواص، مشخصات، فرم نمودین و شیوه رفتار هرچیز و یا هر سیستم و غیره به وسیله خواص داخلی، مشخصات و قانونمندی های درونی و یا به وسیله ساختار آن چیز و یا آن سیستم و غیره تعیین می شود.

 

۵

·    داخلی و خارجی اگرچه ضد هم اند، اما نمی توانند جدا از یکدیگر وجود داشته باشند.

·     زیرا آن دو یکدیگر را مشروط می سازند و با همدیگر وحدتی را تشکیل می دهند.

·    و لذا در یک رابطه تضاد دیالک تیکی با هم قرار دارند.

 

(به همین دلیل است که ما از دیالک تیک داخلی ـ خارجی سخن می گوییم.

مترجم)

 

·    مراجعه کنید به ماهیت، پدیده، محتوا، فرم، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک فرم و محتوا   

 

پدیده

(نمود، ظاهر، ضد دیالک تیکی ماهیت)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11557

 

پایان

 

 

ماهیت

 (جامعه شناسی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8227

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8226

 

فرم و محتوا

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13356

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13377

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13384

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر