۱۴۰۳ بهمن ۳, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (خ) خوشبختی گرایی (سعادتگرایی، فلسفه لذت، اویده مونیسم) (۲)

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور

برگردان

 شین میم شین

 

۸

·    اگر در آموزه اخلاقی ئی خوشبختی به معنی لذت حسی تعبیر شود، آنگاه ما با تغییر فرم خوشبختی گرائی به هوس گرائی (هدونیسم) سروکار داریم.

 

۹

·    در نظرات اخلاقی ماتریالیسم ماقبل مارکسیستی می توان سنت پهناوری از خوشبختی گرائی با سمتگیری جامعتی یافت که از دموکریت و اپیکور شروع می شود و در گذر از ماتریالیسم فرانسه (قرن هجدهم میلادی) به فویرباخ می رسد.

 

۱۰

·    خوشبختی گرائی در این مسیر تکاملی، حاکی از یک گشتاور مترقی مبارزه طبقاتی ایدئولوژیکی (البته به لحاظ تاریخی و فلسفی ـ جهان بینانه محدود) است.

 

۱۱

·    زیرا فلسفه ماتریالیستی ما قبل مارکسیستی تحقق آرمان های اخلاقی خود را نه در جهان خیالی دیگر، بلکه در این جهان، یعنی در جهان واقعی موجود طلب می نمود.

 

۱۲

·    اما از آنجا که ماتریالیسم ما قبل مارکسیستی ـ به طور غیر تاریخی ـ طبیعت همیشه همان انسانی را ملاک قرار می داد، دچار محدودیت فلسفی ـ جهان بینانه بود و لذا در رابطه با جامعه و تاریخ به رواج تئوری های ایدئالیستی مجبور می شد.   

 

۱۳

·    خوشبختی گرائی بنا بر محتوای جامعتی اش محصول جامعه طبقاتی است و بنا بر فونکسیون اجتماعی اش نه نشاندهنده حرکات واقعی اجتماعی (تجزیه طبقاتی جامعه)، بلکه به سرپوش نهادن بر آنها کمک کرده است.

 

۱۴

·    علت این امر عبارت از این است که مطالبات خوشبختی گرائی در حد مطالبات انتزاعی می مانند و در رابطه با جامعه و همبود (اجتماع) بشری در نظر گرفته نمی شوند.  

 

۱۵

·    خوشبختی گرائی بنا بر ماهیت خویش بیانگر تمایلات اخلاقی اقشار ممتاز اجتماعی در جامعه طبقاتی بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر