پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان
شین میم شین
۱۶
· مارکس و انگلس در «ایدئولوژی آلمانی» به کشف دوگانگی اجتماعی و محدودیت تاریخی خوشبختی گرائی نایل آمده اند:
۱
· «فلسفه لذت هرگز چیزی جز زبان فضلفروشی (فخر فکری فروشی) محافل اجتماعی ممتاز معینی نبوده است.
۲
· علاوه بر اینکه محتوای لذت و نحوه التذاذ (لذت بردن) آنها همواره بردوش بقیه اعضای جامعه قرار داشته و به چرک و خون تضادهای جامعه آلوده بوده است.
۳
· به محض اینکه این فلسفه در صدد خصلت عام به خود گرفتن و خود را به مثابه یک نگرش تمامجامعتی جا زدن بر می آید، در یک چشم به هم زدنی (طرفة العینی) به یاوه بدل می شود.
۴
· فلسفه لذت در عصر جدید با سقوط فئودالیسم و با تبدیل اشراف فئودال دهاتی به اشراف عیاش و ولخرج دربار شاهان خودکامه اوج گرفته است.
۵
· فلسفه لذت به قلم برخی از نویسندگان بورژوازی انقلابی به فلسفه واقعی مبدل می شود.
· نویسندگانی که از سوئی در تشکیل شیوه زندگی اشراف درباری سهیم و شریک بوده اند و از سوی دیگر به طرز تفکرعامتر این طبقه که بر شرایط عامتر بورژوائی مبتنی بود، باور داشته اند.
۶
· از این رو بود که این فلسفه مورد قبول هر دو طبقه (اگرچه از نقطه نظرهای به کلی متفاوت) بوده است.
۷
· با توسعه بعدی جامعه و سرنگونی اشراف و با شروع مبارزه میان بورژوازی و پرولتاریا، اشراف به مؤمنین متظاهر و بورژوازی به طرفدار سینه چاک اخلاق و مدافع تئوری های خود بدل شدند.
· اگرچه اشراف در عمل هرگز به لذت چشم پوشی نکردند و بورژوازی به لذت حتی یک فرم اقتصادی رسمی بخشید و تجمل نامید.»
· مارکس و انگلس «ایدئولوژی آلمانی»، «کلیات»، جلد۳، ص ۴۰۲)
· مراجعه کنید به تجمل
تجمل
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12359
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12368
پایان
۸
· پیوند آموزه های اخلاقی خوشبختی گرایانه «هر دوره با مناسبات طبقاتی و با منشاء مناسبات طبقاتی یعنی شرایط تولید و مبادله و پیوند هر فلسفه لذت با لذت واقعی موجود و عوامفریبی چنین فلسفه ای که همه افراد جامعه را به یکسان مخاطب خود قرار می داد، طبیعتا زمانی توانست کشف و افشا شود که امکان انتقاد از شرایط تولید و مبادله جهان جدید پدید آمد، یعنی زمانی که تضاد میان بورژوازی و پرولتاریا موجب پیدایش نگرش های کمونیستی و سوسیالیستی شد و بدین طریق عصای دست هر اخلاقی، چه اخلاق ریاضت و چه اخلاق لذت در هم شکست.»
· مارکس و انگلس «ایدئولوژی آلمانی»، «کلیات»، جلد۳، ص ۴۰۲)
· مراجعه کنید به هوس گرائی
هوس گرایی (هدونیسم)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5816
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر