ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا
النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا
وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ
اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ
وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ
يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ﴾
[ المائدة: ۴۴]
ما تورات را كه در آن هدايت و روشنايى است، نازل كرديم.
پيامبرانى كه تسليم فرمان بودند بنابر آن براى يهود حكم كردند و نيز خداشناسان و دانشمندان كه به حفظ كتاب خدا مأمور بودند و بر آن گواهى دادند،
پس، از مردم مترسيد، از من بترسيد
و
آيات مرا به بهاى اندك مفروشيد.
و هر كه بر وفق آياتى كه خدا نازل كرده است حكم نكند، كافر است.
کریم
در این آیه
به تحلیل یهودیت ادامه می دهد:
۱
ما تورات را كه در آن هدايت و روشنايى است، نازل كرديم.
تورات
منشاء الهی دارد و حاوی هدایت و روشنایی است.
اکنون این سؤال مطرح می شود:
اگر تورات کتاب الهی است، پس دلیل تجدید نظر عیسی ابن مریم و بعد محمد ابن عبدالله (کریم) در آن و انجیل چیست؟
کریم
برای شانه خالی کردن از جواب به این سؤال ادعا می کند:
تورات را علمای یهودی از خبق یهود پنهان داشته اند
و
انجیل را علمای مسیحیت تحریف کرده اند.
حقیقت اما این است
که
رسالت حضرت موسی
رهایش خلق یهود از قید و بند بندگی و سوق آنان به سرزمین موعود بوده است.
حضرت موسی
حتی به قول کریم در قرآن
با فراعین برده دار مصر در افتاده است و بر آنان به مدد الهی پیروز شده است.
خلق یهود
هم
دهها سال بر ضد امپراطوری برده دار روم جنگیده است و زجرها دیده است.
حضرت عیسی و دار و دسته اش
به تجدید نظری (رویزیونیسمی) در یهودیت دست زده اند.
مسیحیت
آنتی تز یهودیت است.
عیسی مسیح
توده برده یهودی را به تسلیم در مقابل قیصر روم و هر ارباب برده دار ستمگر دیگر دعوت کرده است.
عیسی مسیح
امر به تسلیم و نهی از مبارزه
کرده است.
مسیحیت
ماهیتا
در حقیقت
ایده ئولوژی اشراف برده دار و روحانی است.
اسلام
چه بسا حتی بدتر.
رسالت حضرت محمد
امحای نظامات اجتماعی دیگر و از آنجمله جوامع اشتراکی اولیه
و
تحمیل نظام برده داری به خلق های دیگر بوده است.
اگر مسیحیت فقط ایده ئولوژی اشراف برده دار و روحانی بوده است،
اسلام
تبلور طبقه اجتماعی برده دار و روحانی (آل عبا) و ایده ئولوژی این طبقه اجتماعی بوده است.
۲
پيامبرانى كه تسليم فرمان بودند بنابر آن براى يهود حكم كردند و نيز خداشناسان و دانشمندان كه به حفظ كتاب خدا مأمور بودند و بر آن گواهى دادند،
کریم
در این بخش از این آیه
دلیل الهیت یهودیت را تبیین می دارد.
معلوم نیست که چرا کریم به عوض حضرت موسی از «پیامبران» دم می زند.
منظورش احتمالا حضرت ابراهیم و غیره هم است.
نتانیاهو هم اخیرا در مصاحبه ای از برگشت به عهد ابراهیم دم زده است
و
مشغول بستن قراردادهای ابراهیمی با کشورک های عربی است.
حفظ تورات به عهده علما و فقها گذاشته شده است.
۳
پس، از مردم مترسيد، از من بترسيد
و
آيات مرا به بهاى اندك مفروشيد.
و هر كه بر وفق آياتى كه خدا نازل كرده است حكم نكند، كافر است.
کریم
در این بخش از این آیه
دیالک خلق و خدا
را
مطرح می سازد
و
به خداهراسی دعوت می کند.
ضمنا
ایمان نیاوردن به آیات الهی را کفر می نامد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر