۱۴۰۳ دی ۲۳, یکشنبه

درنگی در دعاوی حضرات حق پرست و کیا فرید راجع به انقلاب اجتماعی (۷)

 

 

درنگی
از
شین میم شین
 

کیا فرید

  در درون جوامع و بین جوامع
 لزوما یک فرماسیون واحدی وجود ندارد.
معنی تحت اللفظی:
در درون جوامع بشری و بین جوامع بشری
حتما نباید فرماسیون واحدی وجود داشته باشد.
 
این جمله اول واکنش کیا فرید به واکنش علمی عزت حق پرست بر خرافات او در زمینه تفاوت انقلاب با ارتجاع است.

کیا فرید
مثل ۹۰ میلیون تن از هموطنانش 
کامنت حریفان هماندیش را اصلا نمی خواند.
یعنی در قضای خالی «بحث» می کند.
 
او
ضمنا
اصلا نمی داند که فرماسیون به چه معنی است.
 
چون اینکه هر جامعه ای می تواند علاوه بر فرماسیون اقتصادی حاکم واحد، بقایای فرماسیون های اقتصادی ماقبل را هم داشته باشد، 
امری عادی و طبیعی است.
ولی وجود فرماسیون بین جوامع (بین جوامع؟) بدان معنی است که فرماسیون اقتصادی در خلاء مطلق قرار دارد.
تصور چنین فرماسیونی تخیلی عظیم می طلبد.

کیا فرید
 انسان‌شناختی و جامعه شناختی
 در ادوار تاریخی گذشته پیجیده تر و در هم آمیخته تر و بغرنج از این فورمولهای (فرمول های) سطحی و ساده انگارانه یکدست شما از فرماسیون هست (است) که ارائه کردید .
 
ترجمه تحت اللفظی این دعاوی کیا فرید حتی دشوار است.
منظور او از انسان شناختی و جامعه شناختی  چیست؟

چه تفاوتی بین
انسان شناختی و انسان شناسی و جامعه شناختی و جامعه شناسی وجود دارد.

خیلی از روشنفکران بورژوایی و خرده بورژوایی
به هر نیتی ترجمه هایی از متون فرنگی با اصطلاحات چه بسا غلط منتشر می کنند 
که فقط به درد گنده گویی، خود علامه نمایی و تخریب فکری و فرهنگی می خورند.
 
حضرات ضمنا به سؤال خوانندگان در زمینه منظور خود از این اصطلاحات اختراعی خرافی جواب نمی دهند.

احتمال این می رود که جامعه شناختی و روان شناختی به عنوان مثال،
ترجمه مفاهیم سوسیولوژیسم و پسیکولوژیسم باشند.

اگر حدس ما درست باشد،
سؤال این است که تفاوت و تضاد  سوسیولوژی (جامعه شناسی) با سوسیولوژیسم (جامعه شناختی) و تفاوت و تضاد پسیکولوژی (روان شناسی) با پسیکولوژیسم (روان شناختی) چیست؟
 

 

جامعه شناسی

(سوسیولوژی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6632

 

قسمت اول

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6633

 

قسمت دوم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6634

 

قسمت سوم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6635
 

 

روان شناسی

(پسیکولوژی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5653

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5652


سوسیولوژی (جامعه شناسی) و پسیکولوژی (روان شناسی)  
از علوم جامعتی (اجتماعی) و انسانی اند.  
 
در حالیکه 
سوسیولوژیسم (جامعه شناختی کذایی و غلط به لحاظ دستور زبان فارسی) و
پسیکولوژیسم (روان شناختی کذایی و غلط به لحاظ دستور زبان فارسی)
از مکاتب فلسفی امپریالیستی اند و نه از علوم اجتماعی و انسانی.

علمای امپریالیستی
 با اختراع این مکاتب فلسفی خرافی و ضدعلمی و بند تنبانی
بدیل و الترناتیوی فراگمنتاریستی (جزء گرایی، تجزیه گرایی) برای فلسفه مارکسیستی (ماتریایلسم دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی) سر هم بندی می کنند.
 
علمای عوامفریب امپریالیستی با سوسیولوژیسم (جامعه شناختی کذایی) 
 می کوشند تا مسائل جامعتی را با مفاهیم جامعه شناسی «درک» کنند و «توضیح» دهند.
یعنی
از استعمال مفاهیم ماتریالیسم تاریخی صرفنظر کنند و طفره روند.
 
علمای عوامفریب امپریالیستی با پسیکولوژیسم (روان شناختی کذایی) 
 می کوشند تا مسائل جامعتی را با مفاهیم روان شناسی و روان کاوی (فرویدیسم، یونگیسم) «درک» کنند و «توضیح» دهند.
یعنی
از استعمال مفاهیم ماتریالیسم تاریخی و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی صرفنظر کنند و طفره روند.
 
مراجعه کنید
به

 

دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین

 

۱

قسمت اول

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5132

 

قسمت دوم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5133

 

قسمت سوم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5134 
...

 

تئوری شناخت

(نظریه معرفتی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11337


ماتریالیسم دیالک تیکی و  ماتریالیسم تاریخی 

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر