۱۴۰۳ بهمن ۵, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۳۷)

          

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی 

 

﴿إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾
[ المائدة: ۳۶]

آنان كه كافر شده‌اند اگر همه آنچه در روى زمين است و همانند آن متعلق به آنها باشد و بخواهند خود را با آن از عذاب روز قيامت باز خرند، از ايشان پذيرفته نيايد و به عذاب دردآور گرفتار آيند.

﴿يُرِيدُونَ أَن يَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ﴾
[ المائدة: ۳۷]

مى‌خواهند كه از آتش بيرون آيند در حالى كه بيرون‌آمدنى نباشند و عذابشان پاينده است.

 

کریم 

در این دو آیه

به کفار خط و نشان می کشد.

اما منظور از کفر چیست؟

 

  واژه کفر با مشتقاتش

 در قرآن  بیش از ۵۰۰ بار تکرارشده است.

برای درک و توضیح مفهوم کفر باید ضد دیالک تیکی اش را پیدا کرد.

کریم

اصولا و اساسا

دیالک تیکی می اندیشد.

 

کفر 

در دیالک تیک ایمان و کفر وجود دارد.

ایمان

به چه معنی است؟

برای درک و توضیح مفهوم ایمان باید دیالک های دیگری را پیدا کرد که ایمان در آن وجود و معنی دارد.

ایمان

در دیالک تیک علم و ایمان و در دیالک تیک عقل و ایمان وجود دارد.

تفاوت و تضاد ایمان با علم و عقل این است

که وقوف علمی و عقلی به حقیقت و حقانیت اندیشه ای

 منشاء بشری و مادی و فکری و فرهنگی و فلسفی و معرفتی (گنوستیکی) و تجربی (امپیریکی) و حسی (سنسوئآل) دارد.

 

ایمان به حقیقت و حقانیت ادعایی 

اما منشاء «قلبی» (پسیکولوژیکی، عاطفی) و الهی دارد.

در قاموس کریم

ابنای بشر مؤمن مادر زادند.

بعد 

«کافر» می شود.

بنا بر آیات دیگر

خدا در دلشان را به روی حقایق می بندد.

 


به همین دلیل

فروغ در اشعار عصیانی طولانی اش می پرسد:

اگر مسبب کفر و ضلالت (گمراهی) و معصیت و حتی موجودیت و مسئولیت ابلیس

شخص شخیص الله است،

پس پرس و جو در صحرای محشر و عذاب و زجر و آزار به چه دلیل است؟

در واقع خود الله باید به بازخواست کشیده شود و به اتهام بشرفریبی و بشر ستیزی محکوم شود و نه ابلیس و ابنای بشر.

 

ضمنا

بهشت برای چیست،

اگر مسبب ایمان و هدایت و پارسایی افراد 

خود الله است؟

 

 به این آیه کریم باید اندکی دقت کرد:

آنان كه كافر شده‌اند اگر همه آنچه در روى زمين است و همانند آن متعلق به آنها باشد و بخواهند خود را با آن از عذاب روز قيامت باز خرند، از ايشان پذيرفته نيايد و به عذاب دردآور گرفتار آيند.

 

محتوای این آیه، مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد و یا دیالک تیک خرید و فروش است.

اگر کفار برای رهایی از عذاب دوزخ، تمامی ثروت ممکنه را به الله ببخشند، پذیرفته نخواهد شد.

کریم

قبل از بعثت و ادعای رسالت،

فروشنده امتعه خدیجه بوده است.

تاجر بوده است.

به همین دلیل مثل تجار می اندیشد و استدلال می کند.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر