ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَا
تُقُبِّلَ مِنْهُمْ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾
[ المائدة: ۳۶]
آنان كه كافر شدهاند اگر همه آنچه در روى زمين است و همانند آن متعلق به آنها باشد و بخواهند خود را با آن از عذاب روز قيامت باز خرند، از ايشان پذيرفته نيايد و به عذاب دردآور گرفتار آيند.
﴿يُرِيدُونَ أَن يَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ﴾
[ المائدة: ۳۷]
مىخواهند كه از آتش بيرون آيند در حالى كه بيرونآمدنى نباشند و عذابشان پاينده است.
کریم
در این دو آیه
به کفار خط و نشان می کشد.
اما منظور از کفر چیست؟
واژه کفر با مشتقاتش
در قرآن بیش از ۵۰۰ بار تکرارشده است.
برای درک و توضیح مفهوم کفر باید ضد دیالک تیکی اش را پیدا کرد.
کریم
اصولا و اساسا
دیالک تیکی می اندیشد.
کفر
در دیالک تیک ایمان و کفر وجود دارد.
ایمان
به چه معنی است؟
برای درک و توضیح مفهوم ایمان باید دیالک های دیگری را پیدا کرد که ایمان در آن وجود و معنی دارد.
ایمان
در دیالک تیک علم و ایمان و در دیالک تیک عقل و ایمان وجود دارد.
تفاوت و تضاد ایمان با علم و عقل این است
که وقوف علمی و عقلی به حقیقت و حقانیت اندیشه ای
منشاء بشری و مادی و فکری و فرهنگی و فلسفی و معرفتی (گنوستیکی) و تجربی (امپیریکی) و حسی (سنسوئآل) دارد.
ایمان به حقیقت و حقانیت ادعایی
اما منشاء «قلبی» (پسیکولوژیکی، عاطفی)