درنگی
از
شین میم شین
توصیف مارکس از پول
۱
مارکس
پول
وفاداری را به بیوفایی
تبدیل میکند.
وفا به عهد به مثابه فضیلت اخلاقی و بی وفایی به مثابه ارتکاب جور و جفا
از جامعه برده داری به جامعه فئودالی و از جامعه فئودالی به جامعه سرمایه داری منتقل شده است.
محتوای طبقاتی ـ اخلاقی (اتیکی، مورالیستی)، سنتی وفا به عهد و بی وفایی به مثابه جور و جفا
در جامعه سرمایه داری جای خود را به قرارداد کاری (کار به شرط مزد (حافظ)، تعیین دستمزد و حقوق و ساعات کار در هفته و مزایا و مخلفات) داده است
و
مفهوم وفا به عهد
سنت زدایی و اخلاقیت زدایی شده است.
یعنی
ماتریالیزه شده (مادیت یافته) و اوکونومیزه شده (اقتصادیت یافته) است.
اما این فضیلت اخلاقی نظامات برده داری و فئودالی
بسان بقایای دیگر عناصر روبنایی ـ ایده ئولوژیکی
جانسختی نشان داده و حفظ و حراست شده است.
وفا به عهد به مثابه فضیلت اخلاقی و بی وفایی به مثابه جور و جفا
وارد ادبیات حزب توده شده است و این تصور را در ذهن توده پدید آورده است
که گویا توده ای ها با حزب خود پیمان می بندند و در راه وفا به این پیمان (پرهیز از پیمان شکنی) چه بسا بدترین زجرها را تحمل می کنند و حتی از جان و جانان می گذرند.
مراجعه کنید
به
اشعار سایه و کسرایی و غیره
ل وفا به عهد
چه بسا به معنی عشق عمیق و اصیل به حزب و مرام و مسلک سیاسی و طبقاتی تفسیر پوئه تیکی ـ ادبی ـ اخلاقی شده است
و
پیمانشکنی به معنی خیانت تفسیر و تقبیح شده است.
دلیلش احتمالا این است که محتوای طبقاتی دیالک تیک خدمت و خیانت هم
همان محتوای ـ طبقاتی دیالک تیک عهد و وفا و دیالک تیک بی وفایی و جفا ست.
همان محتوای ـ طبقاتی دیالک تیک عهد و وفا و دیالک تیک بی وفایی و جفا ست.
سایه و سیاوش
در اشعارشان پس از انقلاب بورژوایی سفید
توده ای هایی را که به همکاری با رژیم انقلاب سفید می پردازند، پیمان شکن تصور و تصویر می کنند.
مراجعه کنید
به
جهان و جهان بینی سیاوش کسرایی
(بخش اول)
(۱ تا ۳۰)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1770
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1771
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1772
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1773
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1774
۶
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1775
۷
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1776
۸
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1777
۹
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1778
۱۰
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1779
ادامه دارد.
به ادعای مارکس در این مورد می توان مهر تأیید زد:
پول
(پست و مقام)
وفاداری را به بیوفایی
تبدیل میکند.
خواه مورد قبلی و خواه این مورد
اما
دال بر صحت مهمترین کشف مارکس است
که به تز «درک ماتریالیستی تاریخ» معروف شده است:
تمایل به پول به مثابه وسیله خرید مایحتاج حیاتی خود
نشانه ضرورت رفع حوایج مادی و قدم آن بر ارزش های اخلاقی و دیگر ارزش های روبنایی ـ ایده ئولوژیکی است.
یعنی
پول در این زمینه اصلا کاره ای نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر