۱۴۰۳ بهمن ۹, سه‌شنبه

درنگی در سخنی از کارل مارکس راجع به پول (۵)


درنگی

از

شین میم شین

 
توصیف مارکس از پول

 

۱
مارکس
 پول 
وفاداری را به بی‌وفایی
 تبدیل می‌کند.
 
  وفا به عهد به مثابه فضیلت اخلاقی و بی وفایی  به مثابه ارتکاب جور و جفا
از جامعه برده داری به جامعه فئودالی  و از جامعه فئودالی به جامعه سرمایه داری منتقل شده است.

محتوای طبقاتی ـ اخلاقی (اتیکی، مورالیستی)، سنتی وفا به عهد و بی وفایی به مثابه جور و جفا
در جامعه سرمایه داری جای خود را به قرارداد کاری (کار به شرط مزد (حافظ)، تعیین دستمزد و حقوق و ساعات کار در هفته و مزایا و مخلفات) داده است
و
مفهوم وفا به عهد 
سنت زدایی و اخلاقیت زدایی شده است.
یعنی
ماتریالیزه شده (مادیت یافته) و اوکونومیزه شده (اقتصادیت یافته) است.
 
اما این فضیلت اخلاقی نظامات برده داری و فئودالی
بسان بقایای دیگر عناصر روبنایی ـ ایده ئولوژیکی
جانسختی نشان داده و حفظ و حراست شده است.
 
  وفا به عهد به مثابه فضیلت اخلاقی و بی وفایی به مثابه جور و جفا
وارد ادبیات حزب توده  شده است و این تصور را در ذهن توده پدید آورده است
که گویا توده ای ها با حزب خود پیمان می بندند و در راه وفا به این پیمان (پرهیز از پیمان شکنی) چه بسا بدترین زجرها را تحمل می کنند و حتی از جان و جانان می گذرند.

مراجعه کنید
به 
اشعار سایه و کسرایی و غیره
 
ل وفا به عهد
 چه بسا به معنی عشق عمیق و اصیل به حزب و مرام و مسلک سیاسی و طبقاتی تفسیر پوئه تیکی ـ ادبی ـ اخلاقی شده است
و
پیمانشکنی به معنی خیانت تفسیر و تقبیح شده است.
 
دلیلش احتمالا این است که محتوای طبقاتی دیالک تیک خدمت و خیانت هم
همان محتوای ـ  طبقاتی دیالک تیک عهد و وفا و دیالک تیک بی وفایی و جفا ست.

سایه و سیاوش
در اشعارشان پس از انقلاب بورژوایی سفید
توده ای هایی را که به همکاری با رژیم انقلاب سفید می پردازند، پیمان شکن تصور و تصویر می کنند.
 
مراجعه کنید
به 

جهان و جهان بینی سیاوش کسرایی

 (بخش اول)

(۱ تا ۳۰)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1770

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1771

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1772

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1773

 

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1774

 

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1775

 

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1776

 

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1777

 

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1778

 

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1779

 

ادامه دارد.


 به ادعای مارکس در این مورد  می توان مهر تأیید زد:

 پول 
(پست و مقام)
وفاداری را به بی‌وفایی
 تبدیل می‌کند.
 
خواه مورد قبلی و خواه این مورد
اما
دال بر صحت مهمترین کشف مارکس است 
که به تز «درک ماتریالیستی تاریخ» معروف شده است:
تمایل به پول به مثابه وسیله خرید مایحتاج حیاتی خود
نشانه ضرورت رفع حوایج مادی و قدم آن بر ارزش های اخلاقی و دیگر ارزش های روبنایی ـ ایده ئولوژیکی است.
 
یعنی
پول در این زمینه اصلا کاره ای نیست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر