۱۴۰۳ بهمن ۱۲, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۴۴)

           

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾
[ المائدة: ۴۵]

و در تورات بر آنان مقرر داشتيم كه نفس در برابر نفس و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان و هر زخمى را قصاصى است. و هر كه از قصاص درگذرد، گناهش را كفاره‌اى خواهد بود. و هر كه به آنچه خدا نازل كرده است حكم نكند، از ستمكاران است.

 

و در آن (= تورات) بر آنها (= بنی اسرائیل) مقرر داشتیم که جان در برابر جان، و چشم در برابر چشم و بینی در برابر بینی، و گوش در برابر گوش، و دندان در برابر دندان می باشد،

 و (نیز) زخمها را قصاص است.

 پس هر کس که از آن در گذرد (و ببخشد) آن کفاره (گناهان) او است، 

و هر کس به احکامی که خدا نازل کرده است حکم نکند؛ ستمگر است.

کریم

در این آیه

به تشریح تئوری قصاص می پردازد.

ضمنا

ادعا می کند که یهودیت نیز در این زمینه 

مو به مو مثل اسلام بوده است.

چشم در برابر چشم

و

زخم در برابر زخم.

بعد

ستمدیده را بر سر دو راهی زیر قرار می دهد:

یا عفو ستمگر و صرفنظر از کور کردن چشم حریف به جرم کور شدن جشم خویش

و

یا کور کردن متقابل چشم او.

کریم

ضمنا

صرفنظر از قصاص را توصیه می کند و وعده عفو گناهان فرد مربوطه را می دهد.

این سمتگیری تئوریکی (نظری) کریم،

فی نفسه 

ستایش انگیز است:

راسیونال (بخردانه) است و نه ایراسیونال (ضد عقلی).

سوسیال (اجتماعی) است و نه آسوسیال (ضد اجتماعی، وحشیانه)

هومانیستی است و نه بربرانه، فاشیستی، فئودالیستی و فوندامنتالیستی.

کریم

در این آیه

به مخالفت با انتقام مکانیکی، خرکی و دل خوش کنکی  برمی خیزد.

چون به قول عیسی مسیح

با جامه عمل پوشی تئوری چشم در مقابل چشم،

جامعه و جهان کورستان می شود.

 

وقتی از هومانیسم مذاهب بزرگ سخن می رود،

منظور همین نکات اخلاقی باریکتر از مو ست.


 

دلیل مخالفت نیچه و پیروان نازیستی او با مذاهب هم همین راسیونالیسم و  هومانیسم مذهبی است.


راسیونالیسم و  هومانیسم مذهبی

اجازه کشتار سیستماتیک میلیون ها تن از همنوعان طبیعتی و جامعتی خود را 

و

تشکیل هولوکاوست و کوره های آدم سوزی و بمباران و قتل عام مردم را نمی دهد.

 

و هر کس به احکامی که خدا نازل کرده است حکم نکند؛ ستمگر است.

 کریم

عدم اجرای احکام حقوقی الهی 

را

ظلم 

می نامد.

تعریف ظلم در قرآن کریم،

  مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد است.

کسی که چشمت را کور کرده (ستد چشم)

باید از چشمش صرفنظر کند (چشمش باید کور شود)، (داد چشم)

در غیر این صورت

او ستمگر محوب خواهد شد.

چون به ازای ستد چشم همنوع، چشمش را به عنوان «داد» به او نداده است.

یعنی «بی داد» بیداد به او روا کرده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر