۱۴۰۳ بهمن ۷, یکشنبه

درنگی در سخنی از کارل مارکس راجع به پول (۲)


درنگی

از

شین میم شین

 
توصیف مارکس از پول

 

این حرف های کارل مارکس

واقعا هم توصیفی از پول است و نه تحلیلی از پول.

به همین دلیل

خوشایند خلایق خوش اندیش واقع می شوند.

یعنی

به درد خلایق خوداندیش و ژرف اندیش (به زبان کارل مارکس، خلایق رادیکال اندیش و ریشه ای اندیش) نمی خورند.

توصیف پول فقط می تواند همین باشد.


همین توصیف کارل مارکس از پول 

را 

هر آخوند و نویسنده ساده لوحی هم می تواند بکند.


تحلیل مارکسیستی  پول اما از قرار دیگری است.

ما برای تمرین تفکر مفهومی و تعلیم و تعلم خوداندیشی

به تحلیل مارکسیستی این توصیف مارکس خطر می کنیم.

اگرچه این ترجمه حرف های مارکس، عاری از ایراد و خالی از خطا نیست.

 مارکس
پول 
 به‌عنوان نیروی واژگون‌کننده ظاهر می‌شود
 که هم در برابر فرد و هم در برابر پیوندهایی در جامعه قد علم می‌کند
 که مدعی‌اند به خودی خود، ذات و گوهر می‌باشند.

معنی تحت اللفظی:

پول

  هم در مقابل افراد بشر  و هم در مقابل روابط و مناسبات جامعتی

به صورت نیروی وارونه سازی نمودار می گردد.

افراد و مناسباتی که ادعای ماهوی بودن خود به خودی خود را دارند. 

 

 وقتی از معیوب بودن این ترجمه دم می زنیم، به همین دلیل است:

اولا

افراد که نمی توانند به خودی خود ماهیت و ذات و گوهر باشند؟

افراد فقط می توانند دارای ماهیت و یا ذات و گوهر باشند 

و یا واقف به ماهیت و ذات و گوهر چیزی باشند 

و 

نه اینکه خودشان آنهم به طور اوتوماتیک و خود به خودی ماهیت و ذات و گوهر باشند.

مترجمین افکار مارکس

محتوا و معنای افکار مربوطه را اصلا نمی فهمند.

برای اینکه از تعریف مفاهیم فلسفی بی خبرند.

ما ۲۴ سال است که تعریف این مفاهیم را ترجمه و منتشر می کنیم 

و احدی حتی نمی خواند تا بداند.

مراجعه کنید

به

فرهنگ مفاهیم فلسفی

فرهنگ مفاهیم سیاسی

فرهنگ مفاهیم جامعه شناسی

....

https://hadgarie.blogspot.com/2025/01/blog-post_43.html

 ثانیا

مناسبات و روابط جامعتی

آدم که نیستند تا مدعی چیزی باشند.

 

اصلا

منظور از مناسبات جامعتی چیست؟

مراجعه کنید

به

مناسبات جامعتی

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12506

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12511

 

پایان


مارکس

پول 
 به‌عنوان نیروی واژگون‌کننده ظاهر می‌شود
 که هم در برابر فرد و هم در برابر پیوندهایی در جامعه قد علم می‌کند
 که مدعی‌اند به خودی خود، ذات و گوهر می‌باشند.

ضمنا

پول چیست که به عنوان نیروی وارونه سازی نمودار می گردد؟ 

اصولا

مارکس و هر کس دیگر

قبل از رفتن به منبر و موعظه راجع به نحوه و نوع نمایش و نمودارگردی پول،

باید تعریفی مارکسیستی از پول به عنوان موضوع موعظه عرضه دارد.

علاوه بر این،

پول که سوبژکت (فاعل، آدم) نیست تا چیزی را وارونه و پا در هوا سازد.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر