درنگی
از
شین میم شین
این حرف های کارل مارکس
واقعا هم توصیفی از پول است و نه تحلیلی از پول.
به همین دلیل
خوشایند خلایق خوش اندیش واقع می شوند.
یعنی
به درد خلایق خوداندیش و ژرف اندیش (به زبان کارل مارکس، خلایق رادیکال اندیش و ریشه ای اندیش) نمی خورند.
توصیف پول فقط می تواند همین باشد.
همین توصیف کارل مارکس از پول
را
هر آخوند و نویسنده ساده لوحی هم می تواند بکند.
تحلیل مارکسیستی پول اما از قرار دیگری است.
ما برای تمرین تفکر مفهومی و تعلیم و تعلم خوداندیشی
به تحلیل مارکسیستی این توصیف مارکس خطر می کنیم.
اگرچه این ترجمه حرف های مارکس، عاری از ایراد و خالی از خطا نیست.
معنی تحت اللفظی:
پول
هم در مقابل افراد بشر و هم در مقابل روابط و مناسبات جامعتی
به صورت نیروی وارونه سازی نمودار می گردد.
افراد و مناسباتی که ادعای ماهوی بودن خود به خودی خود را دارند.
وقتی از معیوب بودن این ترجمه دم می زنیم، به همین دلیل است:
اولا
افراد که نمی توانند به خودی خود ماهیت و ذات و گوهر باشند؟
افراد فقط می توانند دارای ماهیت و یا ذات و گوهر باشند
و یا واقف به ماهیت و ذات و گوهر چیزی باشند
و
نه اینکه خودشان آنهم به طور اوتوماتیک و خود به خودی ماهیت و ذات و گوهر باشند.
مترجمین افکار مارکس
محتوا و معنای افکار مربوطه را اصلا نمی فهمند.
برای اینکه از تعریف مفاهیم فلسفی بی خبرند.
ما ۲۴ سال است که تعریف این مفاهیم را ترجمه و منتشر می کنیم
و احدی حتی نمی خواند تا بداند.
مراجعه کنید
به
فرهنگ مفاهیم فلسفی
فرهنگ مفاهیم سیاسی
فرهنگ مفاهیم جامعه شناسی
....
https://hadgarie.blogspot.com/2025/01/blog-post_43.html
ثانیا
مناسبات و روابط جامعتی
آدم که نیستند تا مدعی چیزی باشند.
اصلا
منظور از مناسبات جامعتی چیست؟
مراجعه کنید
به
مناسبات جامعتی
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12506
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12511
پایان
مارکس
ضمنا
پول چیست که به عنوان نیروی وارونه سازی نمودار می گردد؟
اصولا
مارکس و هر کس دیگر
قبل از رفتن به منبر و موعظه راجع به نحوه و نوع نمایش و نمودارگردی پول،
باید تعریفی مارکسیستی از پول به عنوان موضوع موعظه عرضه دارد.
علاوه بر این،
پول که سوبژکت (فاعل، آدم) نیست تا چیزی را وارونه و پا در هوا سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر