۱۳۹۹ خرداد ۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۳۵)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

کیفیت و کمیت
ادامه 

۲۹
·    مؤثریت قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی را در کل هستی، یعنی در کلیه عرصه های جهان مادی و جریانات شعور (روح) می توان اثبات کرد.

۳۰
·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی را به مثابه قانون ساختاری می توان به عنوان مثال در تغییر حالات مختلف مایعات در نقطه جوش و انجماد در نتیجه داد و ستد کمیت های حرکتی و یا در سیستم جدولی عناصر شیمیایی مندلیف در وابستگی به میزان بار هسته ای به مثابه گذار از کیفیتی به کیفیت دیگر (از عنصری به عنصر دیگر) شاهد بود.

۳۱
·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی به مثابه قانون توسعه (تکامل) به توصیف فرم های گذار و مکانیسم های حالات، به طور کلی که تفاوت شان در کیفیت های ساختاری است، نمی پردازد.
·    بلکه اینجا چنین گذارهایی را همزمان به مثابه مراحل توسعه چیزی و یا پدیده ای نمودار می سازد.

۳۲
·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی بدین طریق به ما در فهم علمی  عمیق انقلابات اجتماعی مدد می رساند.
·    انقلابات اجتماعی ئی که موجب گذار از فرماسیون اقتصادی معین جامعه به فرماسیون اقتصادی عالی تر آن می گردند.

۳۳
·    مثلا تغییرات اوولوسیونی تدریجی کمی در جامعه سرمایه داری، یعنی انباشت مستمر تولید و سرمایه، توسعه نیروهای مولده، افزایش شعور طبقاتی طبقه کارگر و سازمان یابی رشد یابنده اش، وحدت روز افزون کلیه نیروهای مترقی خلق زیر پرچم طبقه کارگر و تضادهای دم به دم شدت و حدت یابنده کاپیتالیسم، در صورت بلوغ فاکتورهای اوبژکتیو و سوبژکتیو، یعنی در صورت پا فراتر گذاشتن تغییرات کمی از حد عینی به تغییر جهشی و انقلابی نظام جامعتی سرمایه داری با انقلاب سوسیالیستی منجر می شوند.

۳۴
·    گذار از فرماسیون اقتصادی کیفیتا نازل جامعه به فرماسیون اقتصادی کیفیتا عالی تر جدید، مثلا گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم، حد عینی جدیدی به همراه می آورد و لذا تعین های کمی جدیدی را الزامی می سازد.

۳۵
·    در این صورت سمتگیری برنامه حزب طراز نوین طبقه کارگر در جهتی سیر می کند که ساختمان فراگیر  سوسیالیسم و توسعه سیستم شکوفا گشته سوسیالیسم برای پیروزی فرماسیون اقتصادی جدید و نسبتا مستقل سوسیالیسم کفایت نمی کند تا به پیروزی کیفیت جدید قدرت کارگران و دهقانان در جامعه و مناسبات تولیدی سوسیالیستی مددرسان باشد.

۳۶
·    شکوفایی سیستم جامعتی سوسیالیسم همزمان راندمان تولیدی به مراتب بیشتری را، ارضای به مراتب بهتر مایحتاج رشد یابنده  اعضای جامعه را، سطح فکری و فرهنگی به مراتب عالی تر خلق را در مقایسه با جوامع کاپیتالیستی، و برای واقعیت بخشی به تعین های کمی جدید سیستم پلان بندی و رهبری علمی جدید جامعه را   الزامی می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر