۱۳۹۹ خرداد ۱۱, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۴۰)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

کیفیت و کمیت
ادامه 

۶۹
·    در این حقیقت امر، که کمیت  به مثابه چیزی نسبتا مستقل، به مثابه چیزی که وابسته به کیفیت نیست، نمودار می گردد، در این حقیقت امر، که کمیت به قول هگل، «یکسان با کمیت های دیگر» (هگل، «علم منطق»، بخش اول، ص ۱۷۹) رفتار می کند، در این حقیقت امر، که کمیت در رابطه با کمیت های دیگر قرار داده می شود، با کمیت های کیفیت های دیگرمی تواند مورد مقایسه قرار گیرد و در مشخصه مهم کمیت ها، یعنی در قابل اندازه گیری بودن آنها، علل معرفتی ـ نظری مهمی نهفته است، دال بر نقش مثبت بزرگ آنالیز کمی پدیده ها و روندهای جامعتی است.  

۷۰
·    ما اینجا نیز مبانی معرفتی (گنوزه ئولوژیکی) را برای استفاده از روش مته متیکی در پژوهش سوسیولوژیکی مشخص پیدا می کنیم.

۷۱
·    متدهای مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) وسیله کمکی مهمی برای نفوذ عمیقتر در اسرار روابط کمی موجود در روابط میان پدیده های جامعتی و میان پدیده های جامعتی، برای درک دقیق آنها و در نتیجه، برای روشنتر سازی ماهیت مشخصات کیفی و پیوندهای آنها و برای روشنتر سازی تمایز و در هم تنیدگی کل آنها محسوب می شوند.

۷۲
·    متدهای مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) به عینی سازی (اوبژکتیویزاسیون) فراگیر معارف ما راجع به جریانات جامعتی منجر می شوند.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر