پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· روان شناسی به علمی اطلاق
می شود که به بررسی پدیده های روانی بنیادی انسان ها و جانوران می پردازد.
۲
· موضوع واقعی روان شناسی را
توسعه ها و قانونمندی های کردوکار روانی تشکیل می دهند که مشخصه شان کیفیت خاص
انعکاس است.
۳
· پدیده های روانی انسان ها
بر خلاف پدیده های روانی جانوران در فرم شعور (روح) عرض اندام می کنند.
۴
· تعیین کننده در زمینه
برجسته گشتن روان شناسی، کار در پیوند با توسعه زبان است.
۵
· روان شناسی مارکسیستی ـ
لنینیستی مبتنی بر اصول زیر است:
الف
اصل وحدت شعور (روح) و کردوکار
۱
·
شعور در کردوکار تشکیل می شود، شکل می گیرد و تبیین می
یابد.
· (کار، یادگیری، بازی)
۲
· بدین طریق برخورد متدئولوژیکی
ئی حاصل می آید که پژوهش اوبژکتیو (عینی) جریانات روانی را امکان پذیر می سازد.
۳
· این بر عکس مکاتب اینترو
اسپکسیونیستی (خودنگری) بورژوایی است که بر آنند که جریانات روانی فقط از طریق خودنگری سوبژکتیو امکان پذیر است.
ب
اصل وحدت روانی و فیزیکی
۱
· پدیده های روانی از سویی
مبتنی بر مکانیسم های نویرو فیزیولوژیکی (علم الاعصاب) اند و از سوی دیگر، قابل
تقلیل به مکانیسم های نویرو فیزیولوژیکی نیستند.
۲
· سیستم عصبی سانترال، بنیان
(سوبسرات مادی، تغذیه گاه) پدیده های روانی است.
۳
·
پدیده های روانی از سوی دیگر وابسته به اوبژکت مورد نظرند.
· اوبژکتی که پدیده های
روانی را منعکس می کند.
۴
· دلیل انعکاسات درونفردی و
میانفردی (انعکاسات درونی هر فرد و میان افراد) این است که شرایط برونی (اوبژکتیو،
عینی) توسط شرایط درونی (سوبژکتیو) «شکاف برمی دارند.»
****
۶
·
روان شناسی هم به بررسی و تمییز (کشف تفاوت) روند های روانی
به مثابه پدیده های جاری اکتوئال (فعلا جاری) می پردازد و هم به بررسی و تمییز
روند های روانی به مثابه خصایص روانی که نسبتا ثابتند.
·
یعنی وابسته به هیئت برونی مربوطه اند.
· هابیتوئل اند.
۷
· در روان شناسی میان
روندهای زیر تفاوت گذاشته می شود:
الف
روندهای معرفتی
۱
·
احساس (حس کردن)
۲
· ادراک (استنباط)
۳
· تصور
۴
· حافظه
۵
· قوه تلقین و قوه تخیل
۶
· روندهای فکری
ب
روندهای عاطفی (احساسی)
پ
روندهای انگیزشی (ارادی)
۸
· خصایص روانی به انواع زیر
متمایز می گردند:
الف
·
به جنبه های کارآیی
ب
· به جنبه هایی از قبیل
استعدادها و معارف
پ
· به جنبه های رفتاری از
قبیل خصایص شخصیتی، خصایص روحی، انگیزش، موضعگیری ها، منافع و غیره
۹
· متد های بنیادی روانشناسی
به شرح زیرند:
الف
· خودنگری و بیگانه
نگری
ب
· پرس و جوی شفاهی (مصاحبه،
توضیح)
پ
·
پرس و جوی کتبی
ت
· متد آزمایشی
۱
· آزمایش طبیعی
۲
· آزمایش آزمایشگاهی
ث
· آنالیز (تجزیه و تحلیل)
عینی سازی (اوبژکتیواسیون، فراورده های کردوکاری) که در عرصه روندهای روانی عمدتا
به مثابه متدهای ازمایشی به خدمت گرفته می شوند.
۱۰
· روان شناسی، امروزه به زیربخش ها و زیررشته های
مختلف تقسیم بندی می شود که هر کدام از آنها حاوی عرصه پژوهشی نسبتا مستقلی است:
الف
·
روان شناسی عمومی (عام) به بررسی مبانی و قانونمندی های
روانی ئی می پردازد که باید در مورد افراد عادی معتبر باشد.
· یعنی مجزا از شخصیت منفرد
افراد باشد.
ب
· روان شناسی و روانبیماری
شناسی (پسیکو دیاگنوستیک) به بررسی شخصیت با طرز رفتارش و استعدادهایش می پردازد.
پ
· روان شناسی اجتماعی
(سوسیال ـ پسیکولوژی) به بررسی مناسبت فرد با محیط زیست اجتماعی می پردازد و رشته
مستقلی در روان شناسی است و به مثابه جریان عملی از اهمیت خاصی برخوردار است.
ت
· ضمنا میان روان شناسی
توسعه، به ویژه روان شناسی توسعه کودکان و روان شناسی توسعه جوانان تفاوت گذاشته
می شود.
ث
· روان شناسی حیوانی که به
بررسی طرز رفتار حیوانات و دلایل آنها می پردازد و مبانی بیولوژیکی لازم برای درک
آدمیان را کشف می کند.
ج
روان شناسی استعمالی
۱
· برای بسیاری از عرصه های
جامعه و زندگی روان شناسی های خاصی به وجود آمده است که هر کدام موضوع و متد خاص
خود را دارد.
۲
· رشته های روان شناسی به
اصطلاح استعمالی به شرح زیرند:
الف
· روان شناسی کار
ب
· روان شناسی مهندسی
پ
· روان شناسی طبی
ت
· روان شناسی پداگوژیکی
(تربیتی)
ث
· روان شناسی دادگاهی
ج
· روان شناسی حمل و نقل
ح
· روان شناسی نظامی (ارتش)
خ
· روان شناسی ورزش
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر