۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

روان شناسی

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
۱
·    روان شناسی به علمی اطلاق می شود که به بررسی پدیده های روانی بنیادی انسان ها و جانوران می پردازد.

۲
·    موضوع واقعی روان شناسی را توسعه ها و قانونمندی های کردوکار روانی تشکیل می دهند که مشخصه شان کیفیت خاص انعکاس است.

۳
·    پدیده های روانی انسان ها بر خلاف پدیده های روانی جانوران در فرم شعور (روح) عرض اندام می کنند.

۴
·    تعیین کننده در زمینه برجسته گشتن روان شناسی، کار در پیوند با توسعه زبان است.

۵
·    روان شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی مبتنی بر اصول زیر است:

الف
اصل وحدت شعور (روح) و کردوکار

۱
·    شعور در کردوکار تشکیل می شود، شکل می گیرد و تبیین می یابد.
·    (کار، یادگیری، بازی)

۲
·    بدین طریق برخورد متدئولوژیکی ئی حاصل می آید که پژوهش اوبژکتیو (عینی) جریانات روانی را امکان پذیر می سازد.

۳
·    این بر عکس مکاتب اینترو اسپکسیونیستی (خودنگری) بورژوایی است که بر آنند که جریانات روانی  فقط از طریق خودنگری سوبژکتیو امکان پذیر است.

ب
اصل وحدت روانی و فیزیکی

۱
·    پدیده های روانی از سویی مبتنی بر مکانیسم های نویرو فیزیولوژیکی (علم الاعصاب) اند و از سوی دیگر، قابل تقلیل به مکانیسم های نویرو فیزیولوژیکی نیستند.   

۲
·    سیستم عصبی سانترال، بنیان (سوبسرات مادی، تغذیه گاه) پدیده های روانی است.

۳
·    پدیده های روانی از سوی دیگر وابسته به اوبژکت مورد نظرند.
·    اوبژکتی که پدیده های روانی را منعکس می کند.

۴
·    دلیل انعکاسات درونفردی و میانفردی (انعکاسات درونی هر فرد و میان افراد) این است که شرایط برونی (اوبژکتیو، عینی) توسط شرایط درونی (سوبژکتیو) «شکاف برمی دارند.»

****

۶
·    روان شناسی هم به بررسی و تمییز (کشف تفاوت) روند های روانی به مثابه پدیده های جاری اکتوئال (فعلا جاری) می پردازد و هم به بررسی و تمییز روند های روانی به مثابه خصایص روانی که نسبتا ثابتند.
·    یعنی وابسته به هیئت برونی مربوطه اند.
·    هابیتوئل اند.

۷
·    در روان شناسی میان روندهای زیر تفاوت گذاشته می شود:

الف
روندهای معرفتی

۱
·    احساس (حس کردن)
     
۲
·    ادراک (استنباط)
۳
·    تصور
۴
·    حافظه    
۵
·    قوه تلقین و قوه تخیل    
۶
·    روندهای فکری    

ب
روندهای عاطفی (احساسی)
   
پ
روندهای انگیزشی (ارادی)

۸
·    خصایص روانی به انواع زیر متمایز می گردند:

الف
·    به جنبه های کارآیی

ب
·    به جنبه هایی از قبیل استعدادها و معارف

پ
·    به جنبه های رفتاری از قبیل خصایص شخصیتی، خصایص روحی، انگیزش، موضعگیری ها، منافع و غیره

۹
·    متد های بنیادی روانشناسی به شرح زیرند:

الف
·    خودنگری و بیگانه نگری    

ب
·    پرس و جوی شفاهی (مصاحبه، توضیح)    

پ
·    پرس و جوی کتبی
   
ت
·    متد آزمایشی

۱
·    آزمایش طبیعی

۲
·    آزمایش آزمایشگاهی    

ث
·    آنالیز (تجزیه و تحلیل) عینی سازی (اوبژکتیواسیون، فراورده های کردوکاری) که در عرصه روندهای روانی عمدتا به مثابه متدهای ازمایشی به خدمت گرفته می شوند.             

۱۰
·     روان شناسی، امروزه به زیربخش ها و زیررشته های مختلف تقسیم بندی می شود که هر کدام از آنها حاوی عرصه پژوهشی نسبتا مستقلی است:   

الف
·    روان شناسی عمومی (عام) به بررسی مبانی و قانونمندی های روانی ئی می پردازد که باید در مورد افراد عادی معتبر باشد.
·    یعنی مجزا از شخصیت منفرد افراد باشد.    

ب
·    روان شناسی و روانبیماری شناسی (پسیکو دیاگنوستیک) به بررسی شخصیت با طرز رفتارش و استعدادهایش می پردازد.    

پ
·    روان شناسی اجتماعی (سوسیال ـ پسیکولوژی) به بررسی مناسبت فرد با محیط زیست اجتماعی می پردازد و رشته مستقلی در روان شناسی است و به مثابه جریان عملی از اهمیت خاصی برخوردار است.      

ت
·    ضمنا میان روان شناسی توسعه، به ویژه روان شناسی توسعه کودکان و روان شناسی توسعه جوانان تفاوت گذاشته می شود.    

ث
·    روان شناسی حیوانی که به بررسی طرز رفتار حیوانات و دلایل آنها می پردازد و مبانی بیولوژیکی لازم برای درک آدمیان را کشف می کند.    

ج   
روان شناسی استعمالی

۱
·    برای بسیاری از عرصه های جامعه و زندگی روان شناسی های خاصی به وجود آمده است که هر کدام موضوع و متد خاص خود را دارد.

۲
·    رشته های روان شناسی به اصطلاح استعمالی به شرح زیرند:

الف
·    روان شناسی کار
ب
·    روان شناسی مهندسی

پ
·    روان شناسی طبی
ت
·    روان شناسی پداگوژیکی (تربیتی)

ث
·    روان شناسی دادگاهی

ج
·    روان شناسی حمل و نقل

ح
·    روان شناسی نظامی (ارتش)

خ
·    روان شناسی ورزش

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر