۱۳۹۹ خرداد ۱۰, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۳۹)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

کیفیت و کمیت
ادامه 

۶۵
·    بنابرین، فهم دیالک تیکی ـ ماتریالیستی درست جنبه و جانب کمی  پدیده ها و روندهای اجتماعی، کم اهمیت تر از شناخت جنبه و جانب کیفی آنها نیست.

۶۶
·    این برعکس، بدان معنی است که مرحله ای از پدیده که نخست فقط به لحاظ کیفی شناخته می شود، که تعینش فقط حاوی چیزی است که این پدیده را به آنچه که است، تبدیل می کند و موجب تفاوت آن پدیده با پدیده های دیگر می شود، که نتیجتا در آن هنوز گشتاورهای (ممان های) ماهوی از گشتاورهای فرعی، گشتاورهای محتوایی از گشتاورهای فرمال به طرز خاصی متمایز نگشته اند، به قول لنین، اولین مرحله شناخت، به طرز دیالک تیکی نفی می شود و در راه نفوذ راسیونال (عقلی) در این پدیده، جنبه و جانب کمی آن شناخته می شود.   

۶۷
·    برای درک این مناسبات و روابط کمی  که هر کیفیت معین دارد و این مناسبات و روابط کمی  مشخصه اش را تشکیل می دهند، به مرحله عالی ئی از تجرید نیاز می افتد. 

۶۸
·    نفوذ شناسنده عمیقتر در ماهیت پدیده ها و روندهای اجتماعی از طریق درک دقیق جنبه و جانب کمی آنها برای تعیین حد آنها در آن است که نخست در این مرحله، کل تحرک درونی کیفیت، روندهای تغییر آن و تأثیرات متقابل چندین جانبه آنها با دیگر پدیده های کیفی برای پژوهش علمی  دسترس پذیر شوند و در قانونمندی های آنها واقعا شناخته شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر