ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
نیروهای محرکه اجتماعی
۱
· نیروهای محرکه اجتماعی به علل عملی ئی اطلاق می شود که ریشه در توسعه جامعتی عینی دارند و انسان های (اعضای) گروه ها، اقشار و طبقات جامعه را به مؤثریت در جهت معینی بر می انگیزند.
۲
· مفهوم نیروی محرکه، مفهومی فوق العاده چندین لایه است.
۳
· عوامل زیر جزو نیروهای محرکه اجتماعی محسوب می شوند:
الف
· تضاد.
ب
· توسعه نیروهای مولده
پ
· منافع گروهی
ت
· منافع طبقاتی
۴
· مفهوم نیروی محرکه اجتماعی بدین معنا، اغلب به طور استعاری به کار می رود و عمدتا تعین همه جانبه ای برای علل، منابع، گشتاورهای (ممان های) حرکت، جنبش و توسعه است.
۵
· مفهوم نیروی محرکه اجتماعی در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به لحاظ مفهومی در برگیرنده وساطت میان قانونمندی های عینی توسعه جامعتی و عمل انسان ها ست.
۶
· جامعه شناسی به پژوهش این مسئله می پردازد که کدام فاکتورهای (عوامل) جامعتی به نیروهای محرکه اجتماعی تبدیل می شوند و چگونه مؤثر می افتند.
۷
· جامعه شناسی با نیروهای محرکه سطوح مختلف زیر سر و کار دارد:
الف
· با نیروهای محرکه دوران معینی
· مراجعه کنید به دوران
ب
· با نیروهای محرکه ای که در کلیه فرماسیون های اقتصادی جامعه و یا در چندین فرماسیون اقتصادی جامعه مؤثرند.
· مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی
پ
· با نیروهای محرکه یک فرماسیون اقتصادی جامعه
ت
· با نیروهای محرکه طبقات و گروه های اجتماعی
· مراجعه کنید به طبقه اجتماعی
ث
· با نیروهای محرکه عمل فردی
۸
· نیروهای محرکه این سطوح مختلف، در هر فرماسیون اقتصادی سیستمی را تشکیل می دهند که عناصرش در تأثیر متقابل متنوع و چندین گونه قرار دارند:
· مراجعه کنید به سیستم، عنصر، ساختار
الف
· نیروهای محرکه تمامجامعتی که تعیین کننده خصلت سیستم اند.
ب
· نیروهای محرکه طبقاتی و گروهی خاص
پ
· نیروهای محرکه عمل فردی که از نیروهای محرکه طبقاتی و گروهی خاص استخراج می شوند، ولی ضمنا حاوی استقلال نسبی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر