پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۲
آزادی از نظر کاتولیسیسم
توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل
یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی
(اسکولاستیک)
میراث فکری خارق العاده او هنوز هم در
نئوتومیسم و نئواسکولاستیک
مؤثر است.
جزو قدیسان کلیسای کاتولیک روم
۱
· در دوران فئودالیسم، درک توماس فون اکوین از آزادی، اندیشه مسلط بود.
۲
· به نظر او کلیه اعمال و افکار انسانی به خواست خدا از قبل مقدر شده اند.
۳
· اما چون خدا خود آگاه است، پس تقدیر او به معنی آزادی انسان ها نیز است.
· (توماس فون اکوین، «کلیات فقه»، جلد دوم، ص ۱۰، ۱۹)
۴
· منظور از آزادی در کاتولیسیسم عبارت است از آزادی روحی محض، آزادی اراده.
· و عالی ترین آماج آزادی انسانی خدا ست.
۵
· کلیسای کاتولیک ـ به مثابه واسطه میان خدا و انسان ـ نهادی برای تحقق آزادی است.
۳
آزادی از نظر پروتستانتیسم
مارتین لوتر
(۱۴۸۳ ـ ۱۸۸۳)
فقیه و آموزگار رفرماسیون
· لوتر اما معتقد بود که آزادی نه در اصل روحی خود انسان (آزادی ارده)، بلکه در عفو و رحمت الهی نهفته است و لذا آزادی اراده را رد می کرد.
۱
· وجه مشترک درک کاتولیکی و پروتستانی از آزادی عبارت از این است که آندو، آزادی را به عنوان پدیده ای اجتماعی درنظر نمی گیرند.
۲
· سمت و سوی طرح آزادی پرسونالیستی آنها اولا عبارت است از آموزه آزادی فردی محض، به مثابه سرمایه فکری.
· ثانیا اطاعت و بندگی انسانها در قبال ملکوت الهی و در مقابل حکام زمینی برگزیده خدا.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر