پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه
مؤلف آثار بیشمار
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
برگردان
شین میم شین
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
بخش اول
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک
ادامه
۱۱
ماکیاولی در اثری تحت عنوان «خان» (۱۵۳۲)، رابطه درک دولت و حاکمیت را از تصورات مذهبی ـ روحانی به طرز زیر قطع کرد:
او اعلام داشت که کسب قدرت سیاسی و اعمال آن، به اراده و مشیت الهی ربطی ندارد.
بلکه فقط و فقط به دانش تجربی و شناخت قواعد کاربست قدرت بستگی دارد.
۱۲
ژان بودین در اثری تحت عنوان «کتب ششگانه راجع به دولت» (۱۵۷۶) در تئوری مربوط به دولت (خودمختاری)، قوه تصمیمگیری را در وضع قوانین و اجرای قوانین دانست و اندیشه جدایی حاکمیت الهی از حاکمیت دنیوی (بشری) را تداوم بخشید.
۱۳
به نظر ژان بودین، دولت (قوه خودمختار) مکلف به تضمین مالکیت بورژوایی (اموال بورژوازی) و صلح است.
۱۴
در اثر آلتوسیوس، تحت عنوان «سیاست» (۱۶۰۳)، به مطالبات بورژوازی در زمینه کسب قدرت دولتی و اعمال آن، مشروعیت بخشیده شد.
۱۵
او در تئوری اش راجع به قرارداد دولتی، به اثبات اصل پاسخگویی حکام در مقابل مطالبات منطبق با اراده الهی خلق مبادرت ورزید.
۱۶
دولت ـ تئوری بورژوایی کلاسیک در دوران اولین انقلابات بورژوایی جا افتاد.
۱۷
در هلند و انگلستان، علمای زیر با توجه به تئوری های حقوق طبیعی، اعلام داشتند که انسان ها به دلیل لیاقت فکری و پیشرفت چشمگیر در شناخت جامعه و دولت، می توانند نظام اجتماعی و دولتی ناقص را با نظام اجتماعی و دولتی کاملی جایگزین سازند که با حوایج طبیعی آنها انطباق دارد و معقول و عادلانه است:
الف
هوگو گروتیوس مؤلف کتاب «راجع به قانون جنگ و صلح» (۱۶۲۵)
ب
توماس هوبس، مؤلف کتاب «هیولا» (۱۶۵۱)
پ
جان لاک مؤلف کتاب «دو بررسی راجع به دولت» (۱۶۸۹)
۱۸
در کانون تفکرات مربوط به دولت، پاسخ به این مسئله ـ کم و بیش ـ قرار داشت، که دولت بورژوایی چگونه می تواند اموال و تکثیر اموال بورژوازی را حفظ و تضمین کند.
۱۹
هوگو گروتیوس از حقوق طبیعی مطلق در ماقبل تاریخ حرکت می کرد و بر آن بود که بشریت از حقوق طبیعی منحرف شده است.
مراجعه کنید به حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۰
به نظر توماس هوبس، حقوق طبیعی ماقبل تاریخ به معنی حق مالکیت همه بر همه چیز بود (مالکیت اشتراکی) بود و این حق اکنون به جنگ همه بر ضد همه منجر می شود.
برای پرهیز از این خطر، فقط می توان به تشکیل نظام دولتی و نظام اجتماعی مبتنی بر عقل پرداخت.
اگر مردم به توافق عقلایی مبتنی بر صرفنظر از حق مالکیت همه بر همه چیز برسند، دولت می تواند حافظ جان و مال آنها باشد.
۲۱
ضرورت گذار از وضع طبیعی به دولت با این حوایج انطباق داشته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر