پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه
مؤلف آثار بیشمار
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
برگردان
شین میم شین
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
بخش سوم
جریانات اصلی دولت ـ تئوری بورژوائی واپسین
قسمت اول
درک کنسرواتیو دولت
ادامه
۸
مشخصات درک کنسرواتیو دولت به شرح زیرند:
الف
کنسرواتیسم به لحاظ جهان بینی متکی بر جریانات فکری زیر است:
۱
متکی بر ایراسیونالیسم (خردستیزی) است.
۲
متکی بر اسکپتیسیسم (تردیدگرایی) است.
۳
متکی بر عرفان (میستیک) است.
۴
متکی بر طیف رنگارنگی از بینش های پیشرفت ستیز (ارتجاعی) است.
مراجعه کنید به ایراسیونالیسم (خردستیزی)، اسکپتیسیسم (تردیدگرایی)، عرفان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
مشخصه دیگر درک کنسرواتیو دولت آن است که آن، خودکامه (اوتوریتر) است.
هر درک کنسرواتیو از دولت، دال بر دعاوی زیر است:
۱
دال بر این است که «دولت قدر قدرت» باید مجهز به اقتدارات لازم جهت حفظ «نظم و آرامش» باشد.
۲
دال بر این است که «دولت قدر قدرت» باید حتی الامکان در چارچوب سیستم پارلمانتاریستی و جمهوریت تحقق یابد.
این در پراتیک سیاسی (در عمل سیاسی) به معنی تخریب گام به گام دموکراسی بورژوایی به طرق زیر است:
الف
از طریق تحدید (محدود سازی) حقوق دموکراتیک خلق است.
ب
از طریق تدفین (به گورسپاری) نقش پارلمان (مجلس) بورژوایی است.
پ
از طریق تکمیل دستگاه سرکوب دولتی است.
۳
تحقق بخشی به تئوری های کنسرواتیو دولت می تواند تا سرحدات دموکراسی بورژوایی برسد و در خطوط معینی حتی از آن پافراتر نهد و راستگراتر گردد.
پ
مشخصه دیگر درک کنسرواتیو دولت آن است که آن، نخبه ای (الیتر) است.
برای اینکه در درک کنسرواتیو دولت این نظر نمایندگی می شود که فقط افراد برگزیده و یا نخبگان (افراد مشمول مشیت الهی و امتیازات دیگر) لیاقت دولتمداری دارند.
معیار تقبل مسئولیت اداره ادارات و ارگان های دولتی بسته به مشیت اوتوریته ای متعالی و ماورای زمینی اعلام می شود و معرکه انتخابات مثلا بورژوایی به عنوان ابزار اجرای مشیت اوتوریته مورد نظر محسوب می شود.
ت
مشخصه دیگر درک کنسرواتیو دولت آن است که آن، آنتروپولوژیکی (در رابطه ذات خبیث انسان) است.
در نتیجه، هدف از تشکیل دولت، لگام زدن بر ماهیت اگوئیستی (خودپرستی)، طماع و یا گناهکار اعضای جامعه توسط اوتوریته قدر قدرت دولت تلقی می شود.
هم دلایل نخبه ای و هم دلایل آنتروپولوژیکی ـ قبل از همه ـ بر تعالیم مذهبی ـ روحانی مربوط به انسان و جامعه و دولت متکی اند.
ث
رابطه دولت با جامعه به مثابه موضوع اصلی دولت ـ تئوری بورژوایی دال بر خصلت سلسله مراتبی دولت است:
۱
از دید دولت ـ تئوری بورژوایی در جامعه عضوبندی شده بر فراز منافع گروهی و منافع جزئی دیگر با خصلت سلسله مراتبی، دولت به عنوان خادم خلق (حافظ رفاه عمومی) قلمداد می شود.
۲
وظیفه دولت، تحت تابعیت رفاه عمومی قرار دادن حلقات زنجیر جامعه (احزاب، اتحادیه ها، سازمان ها) جا زده می شود.
ج
تئوری های کنسرواتیو دولت با شعار «دولت، هر چه کمتر ـ آزادی، هرچه بیشتر» به توجیه مسائل زیر می پردازند:
۱
تخریب خدمات اجتماعی دولت
۲
لغو مصوبات قانونی که سد راه تمایلات سودجویانه بی بند و بار انحصارات امپریالیستی اند.
۳
تغییر سمت و سوی ارجحیت ها و متدهای تنظیمی حکومت انحصاری ـ دولتی به نیت تقویت نفوذ انحصارات امپریالیستی
۴
در شعار «دولت، هر چه کمتر ـ آزادی، هرچه بیشتر» تئوری های کنسرواتیو دولت با تئوری های نئولیبرال دولت به هم می رسند.
مراجعه کنید به دولت، نئوتومیسم، حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۴
تئوری های کنسرواتیو دولت حاوی طیف پهناوری از تعالیم و متدهای متفاوت اند.
از آنجمله اند:
الف
تئوری های نئوتومیستی ـ کاتولیکی دولت که تعالیم مذهبی ـ مسیحی ـ حقوقی ـ طبیعی (حقوق طبیعی) را به خدمت می گیرند.
مراجعه کنید به دولت، نئوتومیسم، حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
تئوری تکنوکراتیکی دولت که به طور مدرنیستی، «جبر» عملی و فنی جامعه صنعتی را علم می کند.
مراجعه کنید به مدرنیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر