پروفسور دکتر کامیلیا
وارنکه
برگردان شین
میم شین
4
·
طبقه بندی علوم توسط ارسطو مرحله ای از توسعه علوم را
نشان می دهد که در آن، نطفه های تمایز علوم هنوز تشکیل نشده اند.
5
·
علوم در ان زمان از اجزاء فلسفه محسوب می شوند.
6
·
دلیل اصلی این امر را باید در رکود توسعه نیروهای مولده
جامعه برده داری واپسین دید.
7
·
پیامد مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی برده داری عبارت است از
اخراج دانش صنعت دستی ـ فنی از سیستم علوم.
8
·
جدائی تئوریسین های بیگانه با تولید از مولدین بیگانه با
تئوری، مانع ارتقای دانش فنی به مقام علم می شود.
9
·
ارسطو اما علیرغم این محدودیت تاریخی، بدرستی درمی یابد
که فلسفه می تواند برای علوم منفرد، فونکسیون متا تئوریکی و متدئولوژیکی داشته
باشد.
طبقه بندی علوم
در اسکولاستیک قرون وسطی
1
·
برای کردوکار علمی اسکولاستیک که وظیفه اصلی اش انتظام
میراث گذشته است، طبقه بندی و سیستماتیزاسیون دانش، نقش بزرگی بازی می کند.
2
·
متدهای اصلی تفکر اسکولاستیکی به شرح زیر بوده اند:
الف
·
تعریف.
ب
·
تمییز (متمایز سازی)
پ
·
طبقه بندی.
ت
·
استقراء از عالی ترین تعاریف و براهین.
3
توماس فون
اکوین
(1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل
یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی
متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در
نئوتومیسم و نئواسکولاستیک
مؤثر است.
کلیسای
کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·
کشف دوباره «عناصر» اقلیدوس و منطق ارسطو ـ سرانجام ـ به
«مجموعه» فلسفی قرن سیزدهم (توماس فون اکوین، آلبرتوس ماگنوس، الکساندر فون هالس و
بقیه) منتهی می شود.
4
·
آماج طبقه بندی و سیستماتیزاسیون اسکولاستیک ـ عمدتا ـ
غلبه بر آنتی نوم ها و ناهماهنگی هائی است که میان احادیث اوتوریت های مذهبی ماضی وجود
داشته و ایجاد انطباق میان آنها، احادیثی که همه به یکسان بمثابه حقایق تلقی می شدند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر