۱۳۹۵ مهر ۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (460)


فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان شین میم شین

پیشکش به 


هوشنگ قربان نژاد



پروفسور دکتر اولریش روزه برگ
 (1943 ـ 1994)
فیزیک دان
استاد دانشگاه
در رشته مسائل فلسفی علوم طبیعی
از سال 1992
در انستیتوی مارکس پلانک
تئوری علم و تئوری تاریخ
استاد دانشگاه پیتزبرگ (ایالات متحده امریکا)
آثار:
دترمینیسم و فیزیک (1975)
مکانیک کوانتومی و فلسفه (1978)
فلسفه و فیزیک (1982)
سناریوی انقلاب (1984)
و غیره         

بخش اول
واکنش فلسفه بورژوائی واپسین به توسعه علوم طبیعی
(فیزیک، بیولوژی، پسیکولوژی)

·        نقاط آغازین توسعه های متعدد در علوم طبیعی در نیمه دوم قرن نوزدهم قرار داشته اند، که به توسعه و تکامل علمی انقلابی مشخص در قرن بیستم منجر شده اند.

1
·        رشته های علمی زیر از آن جمله اند:

الف

·        تئوری نسبیت خاص و عام
 
ب
·        کیهان شناسی
·        (کوسمولوژی)     

پ

·        جهان شناسی و فیزیک ستاره شناسی
·        (کوسموگنی و استروفیزیک) 
·        (علم پیدایش جهان و علم مربوط به ترکیب فیزیکی ستاره ها و کاینات)    

ت

·        تئوری کوانتومی و استایک

ث
·        فیزیک انرژی متعالی
·        و رشته های علمی متعدد دیگر که در نوسازی علوم طبیعی مؤثر بوده اند. 

2
·        معارف علمی و اسالیب علمی نوین، تفکر فلسفی ـ جهان بینانه را بخشا به طرز عظیمی به مصاف طلبیده اند.    

3
·        چه بسا مسائل معرفتی ـ نظری ـ متدئولوژیکی وزین مطرح شده اند. 

4
·        کلیه بازتاب های فلسفی در توسعه علوم طبیعی به هر دو جریان جهان بینانه ی اصلی در تفکر فلسفه بورژوائی واپسین، یعنی پوزیتیویسم و فلسفه حیات، راه باز کرده اند. 

5
·        فلسفه بورژوائی واپسین در مرزبندی با مواضع مارکسیستی ـ لنینیستی بر سر دو راهی زیر قرار گرفته است: 

الف
·        پناه بردن به تشبثات جهان بینانه پوزیتیویسم که به قول درست لنین، به ایدئالیسم و آنتی دیالک تیک (ضد دیالک تیک) منتهی   شده است. 

ب
·        پناه بردن به موضوعیت بخشی به مسائل جهان بینانه سنتی ببرکت فلسفه حیات که باز هم ـ در بهترین حالت ـ می تواند به دیالک تیک دروغین منتهی شود.   

6
·        هم طرز تفکر پوزیتیویستی و هم طرز تفکر فلسفه حیاتی در فلسفه بورژوائی واپسین بالاخره در می یابند که نمی توان بطور متافیزیکی میان جهان بینی و متد (اسلوب) دیوار کشید. 

7
·        بررسی های فلسفی «عاری از جهان بینی» متد ها و معارف علمی از موضع جهان بینانه ای سر در می آورند که با روش علمی در تضاد اند.  

8
·        نظرات جهان بینانه ی علمی بی اعتنا به اسلوب (متد)، زمینه را برای گمان ورزی های بی ثمر علمی آماده می سازند.    

9

آگوست کومته
 (1798 ـ 1857)
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب،
از نمایندگان اصلی پوزیتیویسم فرانسه،  
از بنیانگذاران جامعه شناسی

·        اگوست کومته در سال 1830 در اثرش تحت عنوان «کورس فلسفه مثبت»، به تمایلات خود در جهت اثبات فلسفه ی پوزیتیویسم، عنوان «فلسفه مثبت» داد و خاطر نشان شد که شاید عنوان «فلسفه علوم» دقیق تر باشد.  

9
·        در ادبیات غیر مارکسیستی می توان همچنان و هنوز شاهد پیوند تنگاتنگ اصطلاحات «فلسفه علوم»، «فلسفه علم»، «فلسفه دانش» با سیطره طرز تفکر پوزیتیویستی بود.

10
·        در متونی که طرز تفکر فلسفه حیات مسلط است، بیشتر با اصطلاحات «طبیعتفلسفه»، «اونتولوژی» و «متافیزیک» مواجه می شویم.  

11
·        در 100 سال اخیر، فلسفه را بیشتر از متد های علمی و معارف علمی، توسعه های علمی ـ فنی به مصاف طلبیده اند.

12
·        در حال حاضر بر آمدن از عهده انقلاب علمی ـ فنی بخشی از چالش میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم را تشکیل می دهد.

·        مراجعه کنید به انقلاب علمی ـ فنی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

13
·        هیچ فیلسوف بورژوائی دیگر نمی تواند به انقلاب علمی ـ فنی بی اعتنا باشد. 

14
·        ضمنا کسی هم نمی تواند تحولات زیر ناشی از علم و فن در جهان را نادیده بگیرد:

الف

·        استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را 

ب
·        سوء استفاده از انرژی هسته ای در تسلیحات امحای جمعی را   

پ
·        کامپیوتر را 

ت
روبات را 
ث

·        استفاده دم افزون پر رونق از میکرو الکترونیک را  

ج

·        تکنولوژی ها و مواد نوین را 

ح

·          پژوهش های فضائی را

خ

·        امور مهندسی ژنه تیکی و غیره و غیره را 

15
 
·        تحولات فوق الذکر ناشی از علم و فن، جهان ما را جلوی چشمان دو نسل به طرزی دگرگون ساخته که در تاریخ بشری بی نظیر است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر