۱۳۹۵ شهریور ۲۲, دوشنبه

هماندیشی با مریم (35)


میم نون

چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر

مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        محتوای فلسفی این مفهوم «اهلی سازی و مفیدسازی» مریم، دیالک تیک تربیت است.
·        دیالک تیک مربی و مربا ست.

·        این بدان معنی است که ریشه استحقار جماد و نبات و جانور و همنوع در اعمال اوتوریته (مثلا امر و نهی) است.

·        البته بی اعتنا به اینکه مریم این محتوای فلسفی را در نظر داشته باشد و یا نداشته باشد.

·        این اما به چه معنی است؟   

1
وجه مشترک همه اين حيوانات (خر و گاو و سگ و غیره)،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        این بدان معنی است که اثر مادی، فکری و یا روحی (هنری) هر کس، سوبژکتیو صرف نیست.
·        این بدان معنی است که صاحب نظر و صاحب اثر به کل محتوای نظر و اثر خود واقف نیست.

2
·        این بدان معنی است که اثر و نظر حاوی محتوای اوبژکتیو ـ سوبژکتیو است.
·        یعنی علاوه بر محتوای سوبژکتیو، حاوی محتوای اوبژکتیو (عینی) است که چه بسا خود صاحب اثر و صاحب نظر از آن  غافل است.
·        یکی از دلایل وجود تفاسیر مختلف، متفاوت و حتی متضاد از نظر همنوع و استنباطات متفاوت از اثر همنوع مثلا هنرمند، همین است.

3
·        این بدان معنی است که اثر و هنر هر کس، پس از تولید و تشکیل، استقلال نسبی کسب می کند و حیات خاص خود را آغاز می کند.
·        یعنی در آیینه ذهن همنوعان به طرق مختلف و حتی متضاد منعکس می شود.
·        چنین است که هر کس از شعری و یا تندیسی استنباط خاص خود را دارد.

4
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        در اثر توسعه نیروهای مولده در جامعه اشتراکی آغازین مبتنی بر مادرسالاری، جای جمع آوری دانه ها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات و غیره را دامپروری و کشاورزی و «صنعتگری» می گیرد:

الف
·        بنیانگزار فکری کشاورزی احتمالا مادران بوده اند.
·        شاید مادران در روند حفظ، نگهداری و انبار میوه ها و دانه ها و ریشه ها (پیاز وسیر و سیب زمینی و شلغم و غیره)  به شناخت تجربی رشد دانه و هسته به گیاه و نهال و غیره رسیده اند و بعد همین دانش تجربی را آگاهانه  جامه عمل پوشانده اند و کشاورزی شروع شده است.

ب
·        احتمال آن می رود که مردان به سبب توان جسمی بیشتر، شخم زمین را عهده دار شده اند.

پ
·        استفاده از نریان (گاو نر) و اسب و استر و گوزن و خر برای شخم زمین، احتمالا به رهائی نسبی مردان از کار جسمی توانفرسا و کمر شکن منجر شده است.
·        یعنی دامپروری به یاری کشاروزی شتافته است.

ت
·        توسعه دامپروری نیز احتمالا در اثر شکار جانوران و زنده گرفتن توله های شیرخوار جانوران (توله ها و کره های سگ و گاو و گوسفند و اسب و خر و گوزن و آهو و غیره)  شروع شده است.
·        یعنی شکار به یاری دامپروری شتافته است.

5
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        با اهمیت کسب کردن شکار، دامپروری، کشاورزی و «صنعتگری» در تولید مایحتاج حیاتی همبود اولیه، تقسیم اجتماعی کار زیر و رو شده است و هیرارشی اجتماعی تحول بنیادی یافته است.

·        به زبان فلسفی (عقل کل اندیش) با تغییر زیربنای اقتصادی (به معنی وسیع کلمه)، گذار از جمع آوری دانه ها و میوه ها و ریشه ها و سبزیجات به شکار و دامپروروی و کشاوری و «صنعتگری»، روبنای ایده ئولوژیکی همبود اولیه تغییر یافته است:
·        مادرسالاری جای خود را به پدرسالاری داده است.
·        دیالک تیک زیربنای اقتصادی ـ روبنای ایده ئولوژیکی

6
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        از این به بعد، پدران همبود اولیه، کسب قدرت کرده اند و به مقام اوتوریته همبود ارتقا یافته اند.
·        پدرسالاری آغاز شده است.

·        در نتیجه، دیالک تیک تربیت (اهلی سازی و مفید سازی. مریم)، دیالک تیک مربی و مربا، وارونه شده است:
·        پدر (مربای سابق) به مقام اوتوریته (مربی) ارتقا یافته و مادر (مربی سابق) به درجه مربا تنزل یافته است.

7
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        اوتوریته پدران بر همبود به تحقیر مربای همبود (فرزندان) و بویژه فرزندان دختر منجر شده است.
·        کودکان اما همان مانده اند که بوده اند.
·        از این به بعد است که واژه های زن، زنانه، کودک، کودکانه، بچه گانه و امثالهم به تحقیر واژه، توهین واژه، تمسخر واژه و فحش واژه بدل شده اند.      

8
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        ریشه تحقیر جانوران اهلی شده و مفید شده (گاو و خر و اسب و کره خر و توله سگ و غیره) نیز احتمالا با طرز تولید مبتنی بر دامپروری و کشاورزی در رابطه تنگاتنگ بوده است.

·        هم روند اهلی کردن جانوران با اعمال اوتوریته توأم بوده است و هم روند همکاری با جانوران (کار کشیدن از جانوران) با فحش و توهین و بد و بیراه توأم بوده است.

·        بدین طریق، جانوران ـ بسان کودکان ـ پایین ترین طبقه همبود را تشکیل می داده اند و تحت اوتوریته همه اعضای همبود قرار داشته است.

·        می توان گفت ستمدیده ترین همنوعان بشری، جانوران اهلی و کودکان بوده اند.
·        به همین دلیل، واژه های مربوطه نیز کماکان تحقیر واژه و توهین واژه اند.
·        ستم بر کودکان و بویژه ستم بر کودکان دختر با گذشت زمان حتی تشدید شده است.
·        خواهیم دید.

9
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        اما با توسعه شتابان نیروهای مولده، هم جانوران از قید و بند بشر و تحقیر و آزار ابنای بشر تا حدودی آزاد می شوند و هم کودکان تا حدودی از حقوق خاص خود برخوردار می گردند.
·        ستمدیدگی کودکان و جانوران اما همچنان و هنوز ادامه دارد.

·        از این رو، مبارزه در راه حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق کودکان ادامه دارد و باید ادمه داشته باشد.

·        می توان گفت که رهایش اجتماعی با رهایش طبیعی (کمونیسم با ناتورالیسم) توأم است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر