میم نون
چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر
مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
محتوای فلسفی این مفهوم «اهلی سازی
و مفیدسازی» مریم، دیالک تیک تربیت است.
·
دیالک تیک مربی و مربا ست.
·
این بدان معنی است که ریشه استحقار
جماد و نبات و جانور و همنوع در اعمال اوتوریته (مثلا امر و نهی) است.
·
البته بی اعتنا به اینکه مریم این
محتوای فلسفی را در نظر داشته باشد و یا نداشته باشد.
·
این اما به چه معنی است؟
1
وجه مشترک همه اين حيوانات (خر و گاو و سگ و
غیره)،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
این بدان معنی است که اثر مادی، فکری
و یا روحی (هنری) هر کس، سوبژکتیو صرف نیست.
·
این بدان معنی است که صاحب نظر و
صاحب اثر به کل محتوای نظر و اثر خود واقف نیست.
2
·
این بدان معنی است که اثر و نظر
حاوی محتوای اوبژکتیو ـ سوبژکتیو است.
·
یعنی علاوه بر محتوای سوبژکتیو،
حاوی محتوای اوبژکتیو (عینی) است که چه بسا خود صاحب اثر و صاحب نظر از آن غافل است.
·
یکی از دلایل وجود تفاسیر مختلف،
متفاوت و حتی متضاد از نظر همنوع و استنباطات متفاوت از اثر همنوع مثلا هنرمند،
همین است.
3
·
این بدان معنی است که اثر و هنر هر
کس، پس از تولید و تشکیل، استقلال نسبی کسب می کند و حیات خاص خود را آغاز می کند.
·
یعنی در آیینه ذهن همنوعان به طرق
مختلف و حتی متضاد منعکس می شود.
·
چنین است که هر کس از شعری و یا
تندیسی استنباط خاص خود را دارد.
4
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
در اثر توسعه نیروهای مولده در
جامعه اشتراکی آغازین مبتنی بر مادرسالاری، جای جمع آوری دانه ها و میوه ها و
حبوبات و سبزیجات و غیره را دامپروری و کشاورزی و «صنعتگری» می گیرد:
الف
·
بنیانگزار فکری کشاورزی احتمالا
مادران بوده اند.
·
شاید مادران در روند حفظ، نگهداری
و انبار میوه ها و دانه ها و ریشه ها (پیاز وسیر و سیب زمینی و شلغم و غیره) به شناخت تجربی رشد دانه و هسته به گیاه و نهال
و غیره رسیده اند و بعد همین دانش تجربی را آگاهانه جامه عمل پوشانده اند و کشاورزی شروع شده است.
ب
·
احتمال آن می رود که مردان به سبب
توان جسمی بیشتر، شخم زمین را عهده دار شده اند.
پ
·
استفاده از نریان (گاو نر) و اسب و
استر و گوزن و خر برای شخم زمین، احتمالا به رهائی نسبی مردان از کار جسمی
توانفرسا و کمر شکن منجر شده است.
·
یعنی دامپروری به یاری کشاروزی
شتافته است.
ت
·
توسعه دامپروری نیز احتمالا در اثر
شکار جانوران و زنده گرفتن توله های شیرخوار جانوران (توله ها و کره های سگ و گاو
و گوسفند و اسب و خر و گوزن و آهو و غیره)
شروع شده است.
·
یعنی شکار به یاری دامپروری شتافته
است.
5
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
با اهمیت کسب کردن شکار، دامپروری،
کشاورزی و «صنعتگری» در تولید مایحتاج حیاتی همبود اولیه، تقسیم اجتماعی کار زیر و
رو شده است و هیرارشی اجتماعی تحول بنیادی یافته است.
·
به زبان فلسفی (عقل کل اندیش) با
تغییر زیربنای اقتصادی (به معنی وسیع کلمه)، گذار از جمع آوری دانه ها و میوه ها و
ریشه ها و سبزیجات به شکار و دامپروروی و کشاوری و «صنعتگری»، روبنای ایده
ئولوژیکی همبود اولیه تغییر یافته است:
·
مادرسالاری جای خود را به
پدرسالاری داده است.
·
دیالک تیک زیربنای اقتصادی ـ
روبنای ایده ئولوژیکی
6
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
از این به بعد، پدران همبود اولیه،
کسب قدرت کرده اند و به مقام اوتوریته همبود ارتقا یافته اند.
·
پدرسالاری آغاز شده است.
·
در نتیجه، دیالک تیک تربیت (اهلی
سازی و مفید سازی. مریم)، دیالک تیک مربی و مربا، وارونه شده است:
·
پدر (مربای سابق) به مقام اوتوریته
(مربی) ارتقا یافته و مادر (مربی سابق) به درجه مربا تنزل یافته است.
7
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
اوتوریته پدران بر همبود به تحقیر
مربای همبود (فرزندان) و بویژه فرزندان دختر منجر شده است.
·
کودکان اما همان مانده اند که بوده
اند.
·
از این به بعد است که واژه های زن،
زنانه، کودک، کودکانه، بچه گانه و امثالهم به تحقیر واژه، توهین واژه، تمسخر واژه
و فحش واژه بدل شده اند.
8
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
ریشه تحقیر جانوران اهلی شده و مفید
شده (گاو و خر و اسب و کره خر و توله سگ و غیره) نیز احتمالا با طرز تولید مبتنی
بر دامپروری و کشاورزی در رابطه تنگاتنگ بوده است.
·
هم روند اهلی کردن جانوران با
اعمال اوتوریته توأم بوده است و هم روند همکاری با جانوران (کار کشیدن از جانوران)
با فحش و توهین و بد و بیراه توأم بوده است.
·
بدین طریق، جانوران ـ بسان کودکان ـ
پایین ترین طبقه همبود را تشکیل می داده اند و تحت اوتوریته همه اعضای همبود قرار
داشته است.
·
می توان گفت ستمدیده ترین همنوعان
بشری، جانوران اهلی و کودکان بوده اند.
·
به همین دلیل، واژه های مربوطه نیز
کماکان تحقیر واژه و توهین واژه اند.
·
ستم بر کودکان و بویژه ستم بر
کودکان دختر با گذشت زمان حتی تشدید شده است.
·
خواهیم دید.
9
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
اما با توسعه شتابان نیروهای مولده،
هم جانوران از قید و بند بشر و تحقیر و آزار ابنای بشر تا حدودی آزاد می شوند و هم
کودکان تا حدودی از حقوق خاص خود برخوردار می گردند.
·
ستمدیدگی کودکان و جانوران اما
همچنان و هنوز ادامه دارد.
·
از این رو، مبارزه در راه حفظ محیط
زیست و دفاع از حقوق کودکان ادامه دارد و باید ادمه داشته باشد.
·
می توان گفت که رهایش اجتماعی با
رهایش طبیعی (کمونیسم با ناتورالیسم) توأم است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر