میم نون
چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر
·
گفتیم:
·
«برای شناخت سوبژکت، باید اوبژکت را شناخت.
·
برای شناخت سازنده فحش واژه از واژه
های گاو و سگ و خر و قاطر و غیره، باید مشخصه مشترک این حیوانات را کشف کرد.»
·
سؤال این بود که مشخصه مشترک این
حیوانات چیست که سبب اصلی تبدیل آنها به فحش واژه و تحقیر واژه شده است؟
مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.
·
این نظر مریم نادرست و باطل نیست،
ولی درست و حقیقی هم نیست.
·
چرا و به چه دلیل؟
1
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.
·
برای دادن پاسخ به این پرسش باید
پرسید:
·
معیار حقیقت چیست؟
·
بر اساس چه معیار عینی می توان به
تمیز حقیقت از حقیقت واره (حقیقت نیمبند) و باطل و دروغ پی برد؟
2
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.
·
معیار عینی مطمئن برای تمیز حقیقت
از حقایق نیمبند و دروغ و باطل، پراتیک است.
·
در مفهوم فلسفی پراتیک چیزها و کرد
و کار های زیر تجرید می یابند:
الف
·
آزمون و آزمایش
ب
·
تجربه شخصی و یا نوعی ـ بشری
·
حافظ هم این متد و طریق و ترفند را
می شناخت و در دیوان غزلیاتش چندین بار بکار برده است:
1
خوش بود
گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود
هرکه در او غش باشد
·
معنی تحت اللفظی:
·
برای پی بردن به قلابی بودن دوستی کسی،
بهتر است که او را به محک تجربه بکشی.
·
برای حافظ در این بیت، تجربه بسان
محک برای تمیز خالص از ناخالص است.
·
محک در تعیین عیار طلا به کار می
آید.
·
محک متد شیمیائی خاصی است.
·
از دید حافظ برای تمیز حقیقت ادعای
کسی، باید از محک تجربه استفاده کرد.
·
مثلا او را در زمینه مورد بحث مورد
آزمون و آزمایش قرار داد.
2
پدر
تجربه
ای
دل
تویی
آخر
ز چه روی
طمع
مهر و وفا ز این پسران می داری؟
·
معنی تحت اللفظی:
·
آدم حسابی.
·
تو آدم مجربی هستی.
·
چرا از فرزندانت انتظار مهر و وفا داری؟
·
حافظ در این بیت شعر بر آن است که
فرزند ـ بنا بر تجربه صدها باره ـ بی اعتنا به مادر ـ پدر است.
·
انتظار مهر و وفا از فرزند نشانه نادانی
است.
3
·
اینجا نیز حقیقت و بطلان داشتن مهر
و وفا توسط فرزند به والدین بنا بر محک تجربه تعیین می شود.
·
این نظر حافظ دقیق و درست است.
·
رابطه مولد و مولود رابطه ای دیالک
تیکی است.
·
این حکم طبیعت است و در عالم
نباتات و حیوانات و حشرات و غیره هم صادق است.
·
بهتر هم همین است.
·
فرزند والدین را نفی دیالک تیکی می
کند:
الف
·
فرزند جنبه های مثبت و مفید آنها را
از آن خود می کند و آنها را به نوبه خود توسعه می دهد.
·
(تداوم، استمرار، پیوست میان نسل ها)
ب
·
جنبه های منفی و مضر آنها را دور
می اندازد و حذف می کند.
·
(شکست، قطع، گسست میان نسل ها)
4
·
این نفی دیالک تیکی یکی از قوانین دیالک
تیکی است:
·
قانون نفی نفی.
·
دیالک تیک پیوست و گسست
5
·
مادر و پدر هم وقتی فرزند بوده اند،
مادر و پدر خود را نفی دیالک تیکی کرده اند و اکنون خود مادر و پدر شده اند و توسط
فرزند نفی می شود:
·
نفی نفی:
·
نافی دیروز (نسل قدیم) توسط نافی
امروز (نسل جدید) نفی می شود.
·
همین نفی بی پایان موتور توسعه و
تکامل است.
·
به همین دلیل هر نسلی بهتر از نسل
قبلی است.
پ
·
عمل
·
عمل معیار عینی برای تعیین صحت و
سقم (حقیقت و بطلان) اندیشه است.
·
برای تعیین صحت و سقم این ادعا که آب
در 100 درجه سانتیگراد تحت فشار جو می جوشد، بهتر است که کتری را از آب پر کنیم و روی
آتش بگذاریم و دمای جوش آب را با دماسنج اندازه گیریم.
·
اگر دمای جوش، 100 درجه سانتیگراد بود،
این ادعا حکم حقیقی ئی است و نه ادعای توخالی و باطل.
6
مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.
·
اگر نظر مریم درست باشد، باید در
مورد همه جانوران مفید صدق کند.
·
قضیه ولی از این قرار نیست.
·
خیلی از جانوران مفید اند، ولی نه
تنها مورد تحقیر و تخفیف و تعذیب قرار نمی گیرند، بلکه چه بسا تحسین، تجلیل، تعزیز
و تحبیب می شوند.
·
بز و بزغاله بر خلاف خر و کره خر،
بر خلاف سگ و توله سگ تحقیر نمی شود.
·
اسب و کره اسب بر خلاف قاطر و استر
و خر و کره خر تجلیل می شوند و حتی راجع به نجابت جد اندر جدی شان شجره نامه ها و شعرها سر هم بندی می شود.
7
·
کلاغ فوق العاده مفید، صفت دزد و
لاشخور و غیره دریافت می کند.
·
در حالیکه عقاب به عرش اعلی برده
می شود و مقامی بمراتب بالاتر از ائمه اطهار کسب می کند.
·
طوطی و طاووس و بلبل و قناری و
غیره هم به همین سان.
8
·
به همین دلیل، نظر مریم علیرغم اینکه
باطل نیست، ولی فاقد اشتمال عام است.
·
یعنی در مورد همه جانوران مفید صادق
نیست.
·
به همین دلیل، حقیقت نیمبندی است
که بدتر از باطل است.
·
چون باطل را به آسانی می توان کشف
و نفی کرد.
·
حقیقت نیمبند را اما به دشواری می
توان کشف و نفی کرد.
·
فریبائی حقایق نیمبند هم به همین
دلیل است.
·
حقایق نیمبند به دلیل داشتن ذراتی
از حقیقت، فریبا و مقبول خاص و عام هستند.
9
·
طبقه حاکمه امپریالیستی از این
مسئله حداکثر استفاده را به عمل می آورد:
·
اخبار همه روزه بر اساس این ترفند
تنظیم می شوند.
·
اجامر امپریالیستی به همدیگر چه
بسا فحش خواهر و مادر می دهند تا خلایق را سر در گم و گمراه کنند.
·
این فحش ها، ماهیتا فحش نیستند.
·
این انتقاد ها، ترفند اند برای
عوامفریبی.
10
·
مثلا اگر دول امپریالیستی اروپا
مخالف کرد و کار های عردوغان ها هستند، چرا آنها را تحریم اقتصادی نمی کنند؟
·
چرا تیم های ورزشی عردوغانی را از
شرکت در اولمپیک و جام اروپا و جام جهان محروم نمی سازند؟
·
چرا از باند جنایتکار ناتو اخراج
نمی کنند؟
·
چرا رسانه های امپریالیستی دسیسه
های فاشیستی ـ فوندامنتالیستی طبقه حاکمه را افشا نمی کنند؟
·
مصائب عصب سوز و روانفرسای افغانستان
و عراق و لیبی و سومالی و سوریه و غیره که از آسمان نازل نشده اند.
·
پشت سر همه اینها طبقه حاکمه امپریالیستی
نشسته است.
·
ترفند رسانه های امپریالیستی اشاعه
حقایق نیمبند است که بمراتب زیانبارتر از دروغ اند.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذف• بر اساس چه معیار عینی می توان به تمیز حقیقت از حقیقت واره (حقیقت نیمبند) و باطل و دروغ نایل آمد؟