۱۳۹۴ تیر ۱۴, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (133)


جمعبندی از
مسعود بهبودی
 

مثل اینکه تو سخنانی آماده در آرشیو داری
و
بر حسب زمان و مکان
آن را بیرون می کشی .
اینم هم انتقاد خویشتن خویش.


1
این انتقاد از خود نیست
این انتقاد از
اعضای دایرة المعارف روشنگری
است.

2
دایرة المعارف روشنگری
مجانی است،
ولی مفت نیست.

3
پراگماتیسم به معنی عملگرائی نیست.
پرکتیسیسم به معنی عملگرائی است.

4
اینها مفاهیم اند نه کلیشه
هر کدام از اینها حاوی دریایی معنی است.

5
برای خروج از الکنیت و کودکیت
به آموزش  مفاهیم
نیاز مبرم است.

6
به قول کانت
ـ رسول روشنگری ـ
تفکر
یا
تفکر مفهومی است
و
یا
اصلا تفکر نیست.

7
هدف
دایرة المعارف روشنگری
ما آموزش این  مفاهیم است
8
آموزش به دو معنی:
خود آموزی
هماموزی
 


فرار گنجشک نه به دلیل آزادی خواهی
بلکه محض احتیاط است.


1
گنجشک از موجودات چهار پا و دوپا
هراس و حذر دارد.

2
احتمالا این طرز واکنش
در ژن های گنجشکان کشور عه «هورا»
ثبت و ضبط شده
و
نسل به نسل  منتقل شده است.

3
گنجشک ها شاید در کشورهای دیگر واکنش دیگری نشان دهند.

4
بسان دیگر موجودات. 


دیالک تیک جبرو  اختیار
ضرورت و آزادی


1
حیوانات آزاد نیستند.

2
آزادی با شناخت و شعور آغاز می شود.

3
آزادی گنجشک 
در حد همین وقوف به ماهیت گنجشک ستیز آدمیان و جانوران 
است.

4
چون بیشک، هراس و حذر گنجشک از آدمیان و جانوران
نشانه درک جبر  از سوی او و حد و مرز اختیار او باشد.   

5
میزان درک قانونمندی های عینی
نشانه آزادی و اختیار گنجشک باشد.

6
هر موجودی
 به 
اندازه شناخت جبر (ضرورت)
آزاد است.

 
دوست داشتن برای چی باید مهارت باشد؟

1
دوست داشتن
چه بسا
اصلا
دست خود آدم نیست.

2
دوست داشتن و یا نفرت داشتن
روندی خودپو ست.

3
دوست داشتنی که مهارت باشد
یعنی با حساب و کتاب باشد
یعنی پراگماتیستی باشد
اصلا دوست داشتن نیست.

4
فرمی از عوامفریبی است

5
دوست کیمیا ست.

6
در حالیکه
عشق
(دوست داشتن) 
ریخته زیر دست و پا.

7
بدون دوستی
 اما
از عشق همان می ماند که از مار پوست عوض کرده
در کویری می ماند.

8
دشواری قضیه همین جا ست.

9
می توان به آسانی عاشق هر کس شد
ولی پیدا کردن دوست کار دشواری است.

10
دوست داشتن همتراز با عاشق شدن است.

11
دوست داشتن کسی و یا دشمن داشتن کسی
اما
به معنی یافتن دوست و یا دشمن نیست. 


این جفنگ است.

1
دلیل کثرت مؤمنان نسبت به متفکران
 این است
که
اکثریت زحمتکش جامعه و جهان
از 2000 سال قبل تا کنون
از نعمات فکری و فرهنگی محروم مانده اند.

2
حتی اگر اکنون برای چرخش چرخ سرمایه
خواندن و نوشتن برای شان امکان پذیر گشته،
رنج اندام در روند تآمین نان روزمره
امان شان نمی دهد
تا  بیندیشند.

3
یامان آوردن ضمنا آسان تر از اندیشیدن نیست.

4
ایمان آوردن علاوه بر این
  بد نیست.
توده های مولد و زحمتکش می توانند
با تکیه بر
شم طبقاتی خویش
به حزبی ایمان بیاورند و جامعه را به پیش رانند. 


افیون به توان 2

1
احتمالا پای افیون مضاعف
و  یا دیالک تیکی از افیون مادی و معنوی (روحی و روانی)
در بین است.

2
چون دین و مذهب هم افیون است.

3
دین و مذهب
هم نتیجه توهمات است
 و
هم منشاء و منبع توهمات


4
رمان هائی که در اروپا
از
وضع و حال مؤمنین مسیحی و یا یهودی
منتشر می شوند
از صحنه های زندگی وحشت انگیزی پرده بر می دارند. 


به این می گویند:
جفنگ به تمام معنی.
حالا اگر کسی انتقادی داند، تواند و دارد،
 ضرب در
و
ضرب دیوار

بزند.

«دکل دزدی» واژه نامناسبی است.

1
دروغی پیچیده شده در زر ورق حقیتی است.

2
رسم از دیرباز همین است
که
طبقه حاکمه جدید
پس از قبضه قدرت سیاسی
به غارت دار و ندار طبقات اجتماعی دیگر مبادرت می ورزد.

3
قتل های زنجیره ای
بولدوزر هموار ساز طریق همین قطع الطریق (رهزنی)  بوده اند.

4
غصب و غارت ثروت ملی
مفهوم رساتر و دقیقتری است. 


سیر و سرگذشت واژه ی «سپاس» (سه پاس)

1
سپاس یادگار زرتشت است که همواره می گفت:
سه چیز را پاس بدارید:

الف
پندار نیک
(پاس اول)

ب
کردار نیک
(پاس دوم)

ت
گفتار نیک
(پاس سوم)


2
سه پاس
یعنی پاسداری از سجایای سگانه نیک

3
با گفتن سه پاس (سپاس )
به همدیگر
مخاطب
 را
 از
حسن نیت عملی، فکری و زبانی 
مطمئن می سازیم.  


دیالک تیک شحصیت و تاریخ
(پله خانوف) 


1
توده بدون پهلوان وجود ندارد.

2
پهلوانان توده
اما
مثل خود توده
بی نام و بی نشان می مانند.

3
تا زمانی که جامعه بشری باشد، ایده ئولوژی هم خواهد بود.

4
ایده ئولوژی چیز منفی و بدی نیست.

5
ایده ئولوژی هر طبقه اجتماعی
به
 مجموعه نظرات اجتماعی آن طبقه اجتماعی
 اطلاق می شود.

6
ایده ئولوژی ستیزی
ایده ئولوژی عوامفریبان است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر