جمعبندی از
مسعود بهبودی
مثل اینکه تو سخنانی آماده در آرشیو داری
و
بر حسب زمان و مکان
آن را بیرون می کشی .
اینم هم انتقاد خویشتن خویش.
1
این انتقاد از خود نیست
این انتقاد از
اعضای دایرة المعارف روشنگری
است.
2
دایرة المعارف روشنگری
مجانی است،
ولی مفت نیست.
3
پراگماتیسم به معنی عملگرائی نیست.
پرکتیسیسم به معنی عملگرائی است.
4
اینها مفاهیم اند نه کلیشه
هر کدام از اینها حاوی دریایی معنی است.
5
برای خروج از الکنیت و کودکیت
به آموزش مفاهیم
نیاز مبرم است.
6
به قول کانت
ـ رسول روشنگری ـ
تفکر
یا
تفکر مفهومی است
و
یا
اصلا تفکر نیست.
7
هدف
دایرة المعارف روشنگری
ما آموزش این مفاهیم است
8
آموزش به دو معنی:
خود آموزی
هماموزی
و
بر حسب زمان و مکان
آن را بیرون می کشی .
اینم هم انتقاد خویشتن خویش.
1
این انتقاد از خود نیست
این انتقاد از
اعضای دایرة المعارف روشنگری
است.
2
دایرة المعارف روشنگری
مجانی است،
ولی مفت نیست.
3
پراگماتیسم به معنی عملگرائی نیست.
پرکتیسیسم به معنی عملگرائی است.
4
اینها مفاهیم اند نه کلیشه
هر کدام از اینها حاوی دریایی معنی است.
5
برای خروج از الکنیت و کودکیت
به آموزش مفاهیم
نیاز مبرم است.
6
به قول کانت
ـ رسول روشنگری ـ
تفکر
یا
تفکر مفهومی است
و
یا
اصلا تفکر نیست.
7
هدف
دایرة المعارف روشنگری
ما آموزش این مفاهیم است
8
آموزش به دو معنی:
خود آموزی
هماموزی
فرار گنجشک نه به دلیل آزادی خواهی
بلکه محض احتیاط است.
1
گنجشک از موجودات چهار پا و دوپا
هراس و حذر دارد.
2
احتمالا این طرز واکنش
در ژن های گنجشکان کشور عه «هورا»
ثبت و ضبط شده
و
نسل به نسل منتقل شده است.
3
گنجشک ها شاید در کشورهای دیگر واکنش دیگری نشان دهند.
4
بسان دیگر موجودات.
بلکه محض احتیاط است.
1
گنجشک از موجودات چهار پا و دوپا
هراس و حذر دارد.
2
احتمالا این طرز واکنش
در ژن های گنجشکان کشور عه «هورا»
ثبت و ضبط شده
و
نسل به نسل منتقل شده است.
3
گنجشک ها شاید در کشورهای دیگر واکنش دیگری نشان دهند.
4
بسان دیگر موجودات.
دیالک تیک جبرو اختیار
ضرورت و آزادی
1
حیوانات آزاد نیستند.
2
آزادی با شناخت و شعور آغاز می شود.
3
آزادی گنجشک
ضرورت و آزادی
1
حیوانات آزاد نیستند.
2
آزادی با شناخت و شعور آغاز می شود.
3
آزادی گنجشک
در حد همین وقوف به ماهیت گنجشک ستیز آدمیان و جانوران
است.
4
چون بیشک، هراس و حذر گنجشک از آدمیان و جانوران
نشانه درک جبر از سوی او و حد و مرز اختیار او باشد.
5
میزان درک قانونمندی های عینی
نشانه آزادی و اختیار گنجشک باشد.
6
هر موجودی
4
چون بیشک، هراس و حذر گنجشک از آدمیان و جانوران
نشانه درک جبر از سوی او و حد و مرز اختیار او باشد.
5
میزان درک قانونمندی های عینی
نشانه آزادی و اختیار گنجشک باشد.
6
هر موجودی
به
اندازه شناخت جبر (ضرورت)
آزاد است.
آزاد است.
دوست داشتن برای چی باید مهارت باشد؟
1
دوست داشتن
چه بسا
اصلا
دست خود آدم نیست.
2
دوست داشتن و یا نفرت داشتن
روندی خودپو ست.
3
دوست داشتنی که مهارت باشد
یعنی با حساب و کتاب باشد
یعنی پراگماتیستی باشد
اصلا دوست داشتن نیست.
4
فرمی از عوامفریبی است
5
دوست کیمیا ست.
6
در حالیکه
عشق
(دوست داشتن)
ریخته زیر دست و پا.
7
بدون دوستی
اما
از عشق همان می ماند که از مار پوست عوض کرده
در کویری می ماند.
8
دشواری قضیه همین جا ست.
9
می توان به آسانی عاشق هر کس شد
ولی پیدا کردن دوست کار دشواری است.
10
دوست داشتن همتراز با عاشق شدن است.
11
دوست داشتن کسی و یا دشمن داشتن کسی
اما
به معنی یافتن دوست و یا دشمن نیست.
1
دوست داشتن
چه بسا
اصلا
دست خود آدم نیست.
2
دوست داشتن و یا نفرت داشتن
روندی خودپو ست.
3
دوست داشتنی که مهارت باشد
یعنی با حساب و کتاب باشد
یعنی پراگماتیستی باشد
اصلا دوست داشتن نیست.
4
فرمی از عوامفریبی است
5
دوست کیمیا ست.
6
در حالیکه
عشق
(دوست داشتن)
ریخته زیر دست و پا.
7
بدون دوستی
اما
از عشق همان می ماند که از مار پوست عوض کرده
در کویری می ماند.
8
دشواری قضیه همین جا ست.
9
می توان به آسانی عاشق هر کس شد
ولی پیدا کردن دوست کار دشواری است.
10
دوست داشتن همتراز با عاشق شدن است.
11
دوست داشتن کسی و یا دشمن داشتن کسی
اما
به معنی یافتن دوست و یا دشمن نیست.
این جفنگ است.
1
دلیل کثرت مؤمنان نسبت به متفکران
این است
که
اکثریت زحمتکش جامعه و جهان
از 2000 سال قبل تا کنون
از نعمات فکری و فرهنگی محروم مانده اند.
2
حتی اگر اکنون برای چرخش چرخ سرمایه
خواندن و نوشتن برای شان امکان پذیر گشته،
رنج اندام در روند تآمین نان روزمره
امان شان نمی دهد
تا بیندیشند.
3
یامان آوردن ضمنا آسان تر از اندیشیدن نیست.
4
ایمان آوردن علاوه بر این
بد نیست.
توده های مولد و زحمتکش می توانند
با تکیه بر
شم طبقاتی خویش
به حزبی ایمان بیاورند و جامعه را به پیش رانند.
1
دلیل کثرت مؤمنان نسبت به متفکران
این است
که
اکثریت زحمتکش جامعه و جهان
از 2000 سال قبل تا کنون
از نعمات فکری و فرهنگی محروم مانده اند.
2
حتی اگر اکنون برای چرخش چرخ سرمایه
خواندن و نوشتن برای شان امکان پذیر گشته،
رنج اندام در روند تآمین نان روزمره
امان شان نمی دهد
تا بیندیشند.
3
یامان آوردن ضمنا آسان تر از اندیشیدن نیست.
4
ایمان آوردن علاوه بر این
بد نیست.
توده های مولد و زحمتکش می توانند
با تکیه بر
شم طبقاتی خویش
به حزبی ایمان بیاورند و جامعه را به پیش رانند.
افیون به توان 2
1
احتمالا پای افیون مضاعف
و یا دیالک تیکی از افیون مادی و معنوی (روحی و روانی)
در بین است.
2
چون دین و مذهب هم افیون است.
3
دین و مذهب
هم نتیجه توهمات است
و
هم منشاء و منبع توهمات
4
رمان هائی که در اروپا
از
وضع و حال مؤمنین مسیحی و یا یهودی
منتشر می شوند
از صحنه های زندگی وحشت انگیزی پرده بر می دارند.
1
احتمالا پای افیون مضاعف
و یا دیالک تیکی از افیون مادی و معنوی (روحی و روانی)
در بین است.
2
چون دین و مذهب هم افیون است.
3
دین و مذهب
هم نتیجه توهمات است
و
هم منشاء و منبع توهمات
4
رمان هائی که در اروپا
از
وضع و حال مؤمنین مسیحی و یا یهودی
منتشر می شوند
از صحنه های زندگی وحشت انگیزی پرده بر می دارند.
به این می گویند:
جفنگ به تمام معنی.
حالا اگر کسی انتقادی داند، تواند و دارد،
ضرب در
و
ضرب دیوار
بزند.
«دکل دزدی» واژه نامناسبی است.
1
دروغی پیچیده شده در زر ورق حقیتی است.
2
رسم از دیرباز همین است
که
طبقه حاکمه جدید
پس از قبضه قدرت سیاسی
به غارت دار و ندار طبقات اجتماعی دیگر مبادرت می ورزد.
3
قتل های زنجیره ای
بولدوزر هموار ساز طریق همین قطع الطریق (رهزنی) بوده اند.
4
غصب و غارت ثروت ملی
مفهوم رساتر و دقیقتری است.
جفنگ به تمام معنی.
حالا اگر کسی انتقادی داند، تواند و دارد،
ضرب در
و
ضرب دیوار
بزند.
«دکل دزدی» واژه نامناسبی است.
1
دروغی پیچیده شده در زر ورق حقیتی است.
2
رسم از دیرباز همین است
که
طبقه حاکمه جدید
پس از قبضه قدرت سیاسی
به غارت دار و ندار طبقات اجتماعی دیگر مبادرت می ورزد.
3
قتل های زنجیره ای
بولدوزر هموار ساز طریق همین قطع الطریق (رهزنی) بوده اند.
4
غصب و غارت ثروت ملی
مفهوم رساتر و دقیقتری است.
سیر و سرگذشت واژه ی «سپاس» (سه پاس)
1
سپاس یادگار زرتشت است که همواره می گفت:
سه چیز را پاس بدارید:
الف
پندار نیک
(پاس اول)
ب
کردار نیک
(پاس دوم)
ت
گفتار نیک
(پاس سوم)
2
سه پاس
یعنی پاسداری از سجایای سگانه نیک
3
با گفتن سه پاس (سپاس )
به همدیگر
مخاطب
را
از
حسن نیت عملی، فکری و زبانی
مطمئن می سازیم.
1
سپاس یادگار زرتشت است که همواره می گفت:
سه چیز را پاس بدارید:
الف
پندار نیک
(پاس اول)
ب
کردار نیک
(پاس دوم)
ت
گفتار نیک
(پاس سوم)
2
سه پاس
یعنی پاسداری از سجایای سگانه نیک
3
با گفتن سه پاس (سپاس )
به همدیگر
مخاطب
را
از
حسن نیت عملی، فکری و زبانی
مطمئن می سازیم.
دیالک تیک شحصیت و تاریخ
(پله خانوف)
1
توده بدون پهلوان وجود ندارد.
2
پهلوانان توده
اما
مثل خود توده
بی نام و بی نشان می مانند.
3
تا زمانی که جامعه بشری باشد، ایده ئولوژی هم خواهد بود.
4
ایده ئولوژی چیز منفی و بدی نیست.
5
ایده ئولوژی هر طبقه اجتماعی
به
مجموعه نظرات اجتماعی آن طبقه اجتماعی
اطلاق می شود.
6
ایده ئولوژی ستیزی
ایده ئولوژی عوامفریبان است.
ادامه دارد.
(پله خانوف)
1
توده بدون پهلوان وجود ندارد.
2
پهلوانان توده
اما
مثل خود توده
بی نام و بی نشان می مانند.
3
تا زمانی که جامعه بشری باشد، ایده ئولوژی هم خواهد بود.
4
ایده ئولوژی چیز منفی و بدی نیست.
5
ایده ئولوژی هر طبقه اجتماعی
به
مجموعه نظرات اجتماعی آن طبقه اجتماعی
اطلاق می شود.
6
ایده ئولوژی ستیزی
ایده ئولوژی عوامفریبان است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر