۱۳۹۴ تیر ۲۶, جمعه

تأملی در سؤالات نادر فتوره چی (6)


تحلیلی از
ید الله سلطانپور  

چرا وقتی به جوانی بیست و چند ساله می ‌گویی:
«احمق»،
به جای آنکه جوابت را دهد، می ‌گوید:
«وقت به خیر؟»

·        جوان بیست و چند ساله، احتمالا درست به دلیل توهین به عوض تنویر، چنین واکنشی از خود نشان می دهد و این واکنش ـ فی نفسه ـ واکنشی بخردانه است.

·        چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه می رسیم؟

1
چرا وقتی به جوانی بیست و چند ساله می ‌گویی:
«احمق»،
به جای آنکه جوابت را دهد، می ‌گوید:
«وقت به خیر؟»

·        اولا به این دلیل، که با توهین به جای توضیح، همه درها،  پنجره ها و حتی روزنه ها به روی بحث و بررسی بسته می شود.
·        در نتیجه مخاطب بر سر دو راهی زیر قرار می گیرد:

الف
·        یا فحاشی متقابل 

ب
·        یا فرار مؤدبانه و عاقلانه

2
·        پشت سر این فرار مؤدبانه و عاقلانه، فحاشی مستوری کمین کرده است که اگر کشف و معنی شود به معنی برگرداندن سر نیزه توهین و نشاندن آن بر سینه حریف فحاش است.

·        این واکنش جوان، مادیت بخشی عملی به ضرب المثل معروف زیر است:
·        «جواب ابلهان، خاموشی است.»  

3
چرا وقتی به جوانی بیست و چند ساله می ‌گویی:
«احمق»،
به جای آنکه جوابت را دهد، می ‌گوید:
«وقت به خیر؟»

·        در این احمق نامی بحق و یا بناحق حریف، در این نحوه برخورد، سنت فئودالی دیر آشنائی کمین کرده است که از شعرای لومپن و لات فئودالیسم قرون وسطی شروع می شود و به نویسندگان و شعرای فاشیسم و فوندامنتالیسم می رسد.

·        بخش اعظم میراث ادبی کشور عه هورا را فحاشی های شعرا به یکدیگر تشکیل می دهند که از فحش جنسی به دختر و زن و خواهر و مادر طرف مقابل شروع می شود و به خود او و یارانش ختم می گردد.

4

چرا وقتی به جوانی بیست و چند ساله می ‌گویی:
«احمق»،
به جای آنکه جوابت را دهد، می ‌گوید:
«وقت به خیر؟»

·        همین سنت فئودالی قرون وسطی را نویسندگان و شعرای فاشیسم جهانی و وطنی از شوپنهاور تا نیچه و هایدگر و پوپر و غیره و از صادق هدایت تا جلال آل احمد و احمد شاملو و غیره ادامه می دهند و به نوبه خود آن رادیکالیزه می کنند:

نشانه
احمد شاملو

شغالی گر
ماه بلند را دشنام گفت
پیران شان مگر
نجات از بیماری را
تجویزی این چنین فرموده بودند.

فرزانه در خیال خودی
اما
که به تندر پارس می کند،
گمان مدار که به قانون بوعلی
حتی
جنون را نشانی از این آشکاره تر
به دست کرده باشد.

·        معنی تحت اللفظی:
·        شغالی که به بیماری گر گرفتگی مبتلا ست، به ماه بلند دشنام می دهد.
·        پیران شغالان نجات از این بیماری را در این واکنش دانسته اند.
·        از خودراضی ئی که به تندر پارس می کند، بنا بر قانون الطب بوعلی حتی جنونگرفته ای بیش نیست.

5
 گرگرفتگی 
  شایع ترین نشانه یائسگی است.
 گرگرفتگی تقریبا در بیش از دو سوم زنانی که در حال یائسه شدن هستند و تقریبا در تمام زنان یائسه یا مبتلا به یائسگی زودرس بروز می کند.
گرگرفتگی یک احساس سریع گرما ست که گاهی اوقات با قرمزی صورت و تعریق همراه است.
علت اصلی گرگرفتگی هنوز شناخته نشده است،
اما ممکن است به تغییرات در گردش خون مربوط باشد.
گرگرفتگی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی نزدیک سطح پوست
گشاد می شوند تا خود را خنک کنند.
همچنین ممکن است که فرد 
برای خنک کردن بدن خود
تعریق داشته باشد.
برخی از زنان نیز به همین دلیل
با ضربان قلب بالا و لرزش مواجه می شوند.
گرگرفتگی با تعریق نیز ممکن است در شب اتفاق بیافتد.
 به این حالت
تعریق شبانه گفته می شود
و ممکن است که خواب شبانه را مختل کند.

·        احمد شاملو در این فحاشی نیچه ئیستی ـ فاشیستی اش، مخالفین خود را به شغال گر گرفته تشبیه می کند و خود و امثال خود را به ماه بلند.

·        مسئله ای که مورد انتقاد قرار گرفته، توسط شرف کیهان نه مورد تأمل و تصحیح قرار می گیرد و نه با استدلال منطقی و تجربی رد می شود.

·        به عوض آن، منتقد تحقیر و تخریب می شود و به درجه شغالی مبتلا به بیماری گرگرفتگی تنزل داده می شود و ضمنا دلیل انتقاد او نسخه ای برای نجات از بیماری جا زده می شود.

·        این هم فرم دیگری از فحاشی است. 

6

·        تار و پود دیوان خواجه شیراز به این طرز برخورد سرشته است.

·        تار و پود آثار شعرا و نویسندگان و فلاسفه فاشیسم و فوندامنتالیسم از شوپنهاور تا نیچه، از هدایت تا آل احمد، از شاملو تا شریعتی و اجامر جمهوری به همین هارت و پورتیسم سرشته است.

7
 ابوعلی سینا (980 ـ 1037)
متولد در بخارا و رحلت در همدان
پزشک، فیزیکدان، فیلسوف، حقوقدان، ریاضی دان، ستاره شناس و کیمیاگر
کتاب اصلی او
قانون الطب
اصول عام (تئوری پزشکی)
فهرست الفبائی داروها (داروها و شیوه تأثیربخشی آنها)
امراض عضوی (پاتولوژی و تراپی)
امراض عمومی (جراحی و امراض عمومی)
تولید داروهای شفابخش
تفاسیر خلاق ابن سینا از فلسفه ارسطو بحث فلسفی جدیدی را در این زمینه به راه انداخته بود.
مسائل فلسفی مورد بحث ابن سینا
متافیزیک
لوژیک (منطق)
اتیک (اخلاق)

فرزانه در خیال خودی
اما
که به تندر پارس می کند،
گمان مدار که به قانون بوعلی
حتی
جنون را نشانی از این آشکاره تر
به دست کرده باشد.

·        شاملو، که از قضا خود مظهر و سردمدار خودپرستی و خودستائی و خود خشنودی است، مخالفین خود را به آدم های از خود راضی تشبیه می کند و ضمنا خود و امثال خود را به تندر.

·        بعد انتقاد از خود و امثال خود را به پارس بر تندر تشبیه می کند که حتی در قانون الطب بوعلی سینا نشانه جنون است.

8

·        این برخورد شاملو، قابل مقایسه با همین «احمق»  گفتن بی مقدمه به جوان بیست و چند ساله است.

·        در این صورت، دیگر فرصت و فرجه ای برای بحث بخردانه و خونسردانه باقی نمی ماند.

·        حماقت کسی را البته می توان پس از اقامه دلیل یاد آور شد تا به هوش آید.

·        روشنگری همیشه دیالک تیک نیش و نوش است.
·        روشنگری همیشه دیالک تیک نیش و نوش سلفی (به قول فتوره چی) و اجتماعی است.
·        دیالک تیک انتقاد از خود و انتقاد اجتماعی است.
 
·        ولی بدون اقامه دلیل منطقی و تجربی و بدون طرح نظر و ارائه بدیل بهتر بر نظر حریف، نباید و نمی توان او را و نظر او را بی مقدمه و پیشاپیش تخریب و تخطئه کرد.
·        این طرز برخورد با نحوه متمدنانه رفتار منافات دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر