۱۳۹۴ مرداد ۹, جمعه

دیدار در شب (2)


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
دیدار در شب (2) 

·        آه،
·        آیا صدای زنجره ای را
·        که در پناه شب، به سوی ماه می گریخت
·        از انتهای باغ شنیدید؟

·        من فکر می کنم که تمام ستاره ها
·        به آسمان گمشده ای کوچ کرده اند
·        و شهر، شهر، چه ساکت بود
·        من در سراسر طول مسیر خود
·        جز با گروهی از مجسمه های پریده رنگ
·        و چند رفتگر
·        که بوی خاکروبه و توتون می دادند
·        و گشتیان خسته ی خواب آلود  
·        با هیچ چیز روبرو نشدم
 
·        افسوس
·        من مرده ام
·        و شب هنوز هم
·        گویی ادامه ی همان شب بیهوده است

·        خاموش شد
·        و پهنه وسیع دو چشمش را
·        احساس گریه تلخ و کدر کرد.

·        آیا شما که صورت تان را
·        در سایه نقاب غم انگیز زندگی
·        مخفی نموده اید،
·        گاهی به این حقیقت یأس آور اندیشه می کنید
·        که زنده های امروزی
·        چیزی به جز تفاله ی یک زنده نیستند؟ 

·        گویی که کودکی
·        در اولین تبسم خود پیر گشته است
·        و قلب -  این کتیبه ی مخدوش
·        که در خطوط اصلی آن دست برده اند –
·        به اعتبار سنگی خود دیگر، احساس اعتماد نخواهد کرد

·        شاید که اعتیاد به بودن
·        و مصرف مدام مسکن ها
·        امیال پاک و ساده ی انسانی را
·        به ورطه زوال کشانده است

·        شاید که روح را
·        به انزوای یک جزیره ی نامسکون
·        تبعید کرده اند

·        شاید که من صدای زنجره را خواب دیده ام

ادامه دارد.
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر