۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

سیری در جهان بینی سابیر هاکا (1)

تحلیلی از 
ربابه نون

سابير هاكا
دنيايي خارج از منظومه شمسي
مادرم خود كشي كرد
پدرم را از كار اخراج كردند
دوستانم به خاطر نان شب كشته شدند

وخيلي هاي ديگر را  
در كوره هاي آدم سوزي سوزاندند !
جنگ به شكل هاي گوناگوني در وجود هر انسان نهفته است .
هيچ اهميتي ندارد  
ما را به دنياي بهتري دلخوش كنند
هفت ميليارد نفر هر جا كه پا بگذارند  
همين بساط است  
كه مي بينيد ! 

پایان

·        این اولین شعر از «دیوار» تازه ترین دوست مجازی ما و اولین شعر از سابیر هاکا ست که می خوانیم و قصد تأمل بر روی آن را داریم.
·        این ضمنا بدان معنی است که ما کمترین پیشداوری راجع به شاعر نداریم.
·        با او اما  در روند تحلیل اشعارش آشنا خواهیم شد  و گام به گام راجع به جهان بینی او دست به ارزیابی خواهیم زد.


1 
دنيايي خارج از منظومه شمسي

·        منظور شاعر از این مفهوم چیست؟

·        شاید منظور او غیرعادی بودن دنیای او ست.

·        منظور شاعر از مفهوم دنیا چیست؟

·        شاید منظور او جامعه و جهان او باشد.
·        شاید اما حوزه ای از جامعه او باشد.
·        حوزه ای که او و امثال او در آن بسر می برند.

·        باید در روند تحلیل این شعر به منظور او از این  مفاهیم تا حدی پی ببریم. 


2
مادرم خود كشي كرد
پدرم را از كار اخراج كردند
دوستانم به خاطر نان شب كشته شدند

وخيلي هاي ديگر را  
در كوره هاي آدم سوزي سوزاندند ! 
جنگ به شكل هاي گوناگوني در وجود هر انسان نهفته است .

·        انسجام منطقی و تجربی این بند از شعر شاعر قابل بحث است:


3 
مادرم خود كشي كرد 
پدرم را از كار اخراج كردند


·        قاعده بر این است که  مادری وقتی دست به انتحار زند که همسرش را «از کار اخراج کنند.»
·        البته استثناء همیشه همراه قاعده است.
·        به همین دلیل برتولت برشت از دیالک تیک استثناء و قاعده سخن می گوید.
·        در این دیالک تیک اما نقش تعیین کننده از آن قاعده است و نه استثناء.


4
مادرم خود كشي كرد
پدرم را از كار اخراج كردند.

·        خواننده این شعر اگر ذره ای مغز اندیشنده در کدوی کله داشته باشد، بیدرنگ به این نتیجه خواهد رسید که دلیل و یا علت اخراج پدر راوی و یا شاعر از کار، انتحار مادرش بوده است.
·        چنین کاری اما بمراتب عجیب تر و غریب تر و استثنائی تر از استثناء قبلی است.
·        اگر احتمال وقوع استثناء قبلی، یک در یک صد هزار باشد، احتمال این استثناء یک در یک میلیون است.

·        این احتمال به عنوان مثال، زمانی وقوع خواهد یافت که مادر راوی این شعر، دختر و یا خواهر کارفرمای او باشد.
·        چنین کارفرمائی باید بدتر از شمر لعین و یا روح الله و سید علی و کوسه باشد و داماد خود را به جرم خودکشی دخترش و یا خواهرش از کار اخراج کند و نوه اش را به ذلت مادی و معنوی گرفتار سازد.


5
دوستانم به خاطر نان شب كشته شدند 
وخيلي هاي ديگر را  
در كوره هاي آدم سوزي سوزاندند !

·        کشته شدن بر اثر سوانح کاری قاعده است و علل اوبژکتیو (عینی) و سوبژکتیو متعددی دارد، ولی منظور شاعر از مفهوم «سوزاندن دوستانش در کوره های آدم سوزی» چیست؟
·        شاید شاعر با تیر هنری واحدی چند نشان زده باشد:

الف

·        اولا شاید شاعر بورژوازی کشور عه هورا را با بورژوازی فاشیسم هیتلری مقایسه کرده باشد.  



ب

·        ثانیا شاید محیط کار را با کوره های آدم سوزی مقایسه کرده باشد که برای جان آدمی (پرولتاریا) تره حتی خرد نمی کنند.

·        این تصور و تصویر شاعر عاری از ایراد منطقی و تجربی است.

·        صحت و سقم این ادعا اما باید در بررسی عینی مناسبات تولیدی در کشور عه هورا اثبات و یا رد شود.
·        ما از کشور عه هورا همانقدر فاصله داریم که شاعر از کره مریخ فاصله دارد.


6 
جنگ به شكل هاي گوناگوني در وجود هر انسان نهفته است.

·        کشف منظور شاعر از این جمله آسان نیست.
·        خواننده این شعر باید منظور شاعر را با بیل و کلنگ فانتزی (تخیل)  از اعماق ذهن خود حفر و استخراج کند و مثلا به تصورات سوبژکتیو سست بنیاد زیر برسد:

الف 
جنگ به شكل هاي گوناگوني در وجود هر انسان نهفته است.



·        او می تواند اولا به این تصور برسد که انسان اصولا و ذاتا موجودی جنگ طلب و خونخوار است.

·        ددی درنده است.

·        موجودی وحشی، بی خبر از فکر و فرهنگ و تمدن بشری است.



ب


·        اگر منظور شاعر این باشد، این نظر فلاسفه همان کوره های آدم سوزی فاشیسم است.

·        این نظر شوپنهاور و شاگردش نیچه و پیروانش هیتلر و هایدگر است.



ت

·        این به معنی انکار تمدن و فرهنگ بشری است.

·        این ضمنا به معنی انکار خرد بشری است.

·        این به معنی تجلیل از غریزه حیوانی انسان ها ست.

·        این به معنی مطلق کردن غریزه حیوانی در دیالک تیک غریزه و عقل است.

·        این به معنی گذاشتن علامت تساوی میان انسان و حیوانات وحشی و درنده و خونخوار است.



پ

·        برای «استدلال» و اثبات این تصور بوده که ایراسیونالیسم (خردستیزی) لازم آمده و تأسیس شده است.

·        مؤسس ایراسیونالیسم همان مبلغ ددوارگی و خونخواری انسان ها ست.

·        یعنی همان فریدریش نیچه شاگرد شوپنهاور است.

·        هیتلر و هس و هایدگر و خونخواران دیگر بعدها به همین ایده های شوپنهاور و نیچه جامه عمل پوشانده اند.

·        یعنی همان «کوره های آدم سوزی» را به راه انداخته اند و بیش از 6 میلیون نفر از همنوعان یهودی، کولی و کمونیست را سوزانده اند و از خاکسترشان کود شیمیائی به دست اورده اند.

·        البته قبلا موهای شان را بریده اند و دندان های شان را  کشیده اند تا به مصرف برسانند.

·        تئوری توسط شوپنهاور و نیچه پیشاپیش تهیه شده بود، فقط می بایستی جامه عمل پوشد.


7
جنگ به شكل هاي گوناگوني در وجود هر انسان نهفته است.

·        منظور شاعر از مفهوم «جنگ به شکل های گوناگون» چیست؟

·        آیا منظور او فرم های مختلف مبارزه است؟

·        آیا منظور او این است که مبارزه اقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی در ذات انسان ها ست؟

·        آیا مبارزه اقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی  مادر زادی اند و انسان ها از شکم مادر به همراه می آورند؟ 
·       آیا در منگنه فشار جامعه مجبور بدان نمی شوند؟

·        آیا منظور شاعر این است که هر نوزادی کپیه سید علی است و به محض خروج از شکم مادر، شعار «یا علی» سر می دهد و به مبارزه ایده ئولوژیکی آغاز می کند؟


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر