۱۳۹۴ تیر ۲۲, دوشنبه

نیهلیسم اخلاقی (11)


انتقاد رادیکال از اخلاق
از سوفیست ها تا نیچه 
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

پیشکش
به
خاطره خروشان

 فرج الله میزانی
(جوانشیر) 

فصل دوم
انتقاد از اخلاق 
و 
اتیک اشرافی
اثر واپسین نیچه
 
·        در آثار نیچه می توان مدل انتقاد از اخلاق را مورد بررسی قرار داد.
·        انتقاد از اخلاقی که از چندین نظر فراگیر و همه جانبه است.

1
·        در آثار نیچه زرادخانه ای از بخش عمده استراتژی ها و استدلالات انتقاد از اخلاق که تا آن زمان صورت گرفته اند، گرد آوری شده است.
·        اگرچه ترکیب اینها توسط نیچه مستقل بوده است.

2
·        بی دلیل نبوده که نیچه پروژه خود را با کلمات رجز گونه، «جنگ کبیر» بر ضد اخلاق نامیده است.
·        (جلد 6، ص 351)    

3 
·        نیچه بدین طریق، اعلام می دارد که در آثار او فقط  نبردی بر ضد اخلاق صورت نمی گیرد.

4
·        تفاوت نیچه با منتقدین ماقبل در همین است:
·        آنها بر ضد یکی از عناصر بنیادی اخلاق لشکرکشی کرده اند و نه بر ضد کل اخلاق.

5
·        «جنگ» نیچه بر ضد اخلاق، جنگ کبیر است که در میادین متفاوت زیر صورت می گیرد:  

الف
·        از تئوری عمل  تا تئوری اجتماعی

ب
·        از انتقاد زبان تا انتقاد از طریق تاریخی سازی

6
·        پروژه نیچه علاوه بر این آماج انتقادی ـ تخریبی، حاوی عنصر سازنده ای است:
·        او در مقابل اخلاق، ضد آن را قرار می دهد و آن را اخلاق اشرافی می نامد.
·        (نیچه، «مجموعه آثار»، جلد 1، پاراگراف 10، الف، پاراگراف 24)  

7 
·        نیت نیچه قرار دادن مطالبات اخلاقی در مقابل «عدم مداخله» آنارشیستی نیست.
·        (پاراگراف 188)   

8
·        نیت او ارائه ی سمتگیری غیر اخلاقی برای عمل افراد و جامعه است.

9
·        ما نه همه آثار نیچه را بلکه اثر واپسین او را در مد نظر قرار خواهیم داد که در آن، انتقاد از اخلاق در حد اعلای پیگیری و قاطعیت انجام یافته است.

10
·        در آثار آغازین نیچه راجع به مسائل اخلاقی از آماج گذاری تخریبی خبری نبوده است.

الف
·        نیچه نه در اثرش تحت عنوان «انسانی، زیادی انسانی»، که در سال 1878 انتشار یافته، بلکه در آثار واپسینش به عنوان «نابود ساز اخلاق به تمام معنی» عرض اندام می کند.

ب
·        بویژه، جلد دوم اثر اصلی او تحت عنوان «تاریخ احساسات اخلاقی» از بازتاب های متمایز و مشاهدات پسیکولوژیکی بیشمار پر است.

ت 
·        اما در آثار واپسین او تحت عناوین «فراسوی نیک و بد» و «تبارشناسی اخلاق»، آماج صریح و روشن او «نابود سازی» اخلاق و جایگزینی آن با سمتگیری غیر اخلاقی است.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر