۱۳۹۴ مرداد ۴, یکشنبه

دیدار در شب (1)


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
دیدار در شب (1)

·        و چهره ی شگفت
·        از آن سوی دریچه به من گفت:
·        «حق با کسی است که می بیند.

·        من مثل حس گمشدگی، وحشت آورم
·        اما خدای من
·        آیا چگونه می شود از من ترسید؟
·        من، من که هیچگاه
·        جز بادبادکی سبک و ولگرد
·        بر پشت بام های مه آلود آسمان
·        چیزی نبوده ام

·        و عشق و میل و نفرت و دردم را
·        در غربت شبانه ی قبرستان
·        موشی به نام مرگ جویده است.»

·        و چهره ی شگفت، با آن خطوط نازک دنباله دار سست
·        که باد طرح جاری شان را
·        لحظه به لحظه محو و دگرگون می کرد
·        و گیسوان نرم و درازش
·        که جنبش نهانی شب می ربود شان
·        و بر تمام پهنه ی شب می گشود شان،
·        همچون گیاه های ته دریا
·        در آن سوی دریچه روان بود
·        و داد زد:
·        «باور کنید
·        من زنده نیستم.»

·        من از ورای او تراکم تاریکی را
·        و میوه های نقره ای کاج را هنوز
·        می دیدم، آه، ولی او،
·        او بر تمام این همه می لغزید
·        و قلب بی نهایت او اوج می گرفت
·        گویی که حس سبز درختان بود
·        و چشم هایش تا ابدیت ادامه داشت

·        حق با شما ست
·        من هیچگاه، پس از مرگم
·        جرئت نکرده ام که در آیینه بنگرم
·        و آن قدر مرده ام
·        که هیچ چیز مرگ مرا دیگر ثابت نمی کند

ادامه دارد.
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر