۱۳۹۴ تیر ۲۲, دوشنبه

نیهلیسم اخلاقی (10)


انتقاد رادیکال از اخلاق
از سوفیست ها تا نیچه 
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین
  
14
 
·        حتی دفاع بی حد و اندازه از قساوت  و بیرحمی در اثر مارکوی ده سد، امروزه فعلیت (اکتوئالیته) دارد.  
·        اگرچه بطور غیرمستقیم.

15
·        برای اینکه مخالفین روشنگری و مدرنیته همان اثر او را به عنوان سندی دال بر شکست ناگزیر اخلاق خودمختار به خدمت گرفته اند.  

16 
·        مسائلی که افلاطون در مکالمات میان سقراط و تعدادی از سفسطه گران (سوفیست ها) مطرح می سازد، حاکی از جذابیت بی اعتنائی (بی تفاوتی) اگوئیستی در راه تکثیر سود خویش و یا دال بر مسئله اعتبار عملی کماکان هنجارهای اخلاقی در بینامی اجتماعی اند.

17
·        اگر کسی بحث های اخلاقی (اتیکی) جاری در حال حاضر را دنبال کند، این اثر افلاطون را دیگر متعلق به جهان باستان تلقی نخواهد کرد.

18
·        علاوه بر این، توجه به انتقاد از اخلاق در ایام قدیم از این نظر مهم است که تردید ها، دستاویزها، بهانه ها و زیر علامت سؤال گذاشتن ها، همیشه معنی و منشاء واقعی داشته اند و دارند.
·        به این مسائل باید راه حل ارائه داد.
·        فرق هم نمی کند که کی طرح شده اند.

19 
·        ضمنا متوجه می شویم که نظرات فلسفی مثبت (سازنده) با چه سرعتی «کهنه» می شوند.

20
·        انتقاد ظاهرا در مقابل کهولت (پیری) مقاوم تر از تئوری سازی است.

الف
·        دلیل آن اغلب این است که تز های مثبت و سازنده به پیش شرایط بیشتری (به معنی منفی اش) نیاز دارند تا آنتی تز های انتقادی ـ مخرب:
·        تزهای مثبت و سازنده با گذشت زمان، با تغییر جو بحث و با محو مقدمات مقبول در آن زمان، قوه اقناعی خود را از دست می دهند.

ب
·        آنتی تز های انتقادی ـ مخرب را اما می توان در مقایسه با طرح تزهای مثبت و سازنده، در شرایطی هم فرمولبندی کرد که پیش شرایط لازم اندک اند.
·        آنتی تز ها در این جور موارد، ارزش به محک خوردن خود را از دست نمی دهند.

ت
·        مقاومت نظرات انتقادی در مقابل کهولت را می توان در بعضی از زمینه های فلسفه شاهد بود:

1
 رنه دکارت (1596 ـ 1650)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.

·        رنه دکارت با طرح این مسئله که مضامین شعور ما شاید مکر و فریب دیو بد خواهی باشند، اندیشه ای را مطرح می سازد که بنظر بعضی ها، هنوز هم دست از سر مردم برنداشته است.

2 
·        همین اندیشه مبتنی بر اسکپتیسیسم (تردیدگرائی) معرفتی ـ نظری   دکارت همچنان و هنوز برای فلسفیدن امروزی درد سر تولید می کند و به هیچ ترفندی نمی تواند ادعا کرد که «نیت دکارت تضمین شناخت ما بوده است.»  

3
 دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلیس
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

·        تردید هیوم در زمینه هویت شخصی نیز با توجه به حضور کماکانش در بحث های کنونی، از فعلیت نگرانی انگیزی برخوردار است.

21
·        اینها فقط مثال بودند تا ضرورت به محک زدن اشارات، نکات، تردیدها و انتقادات ـ بی اعتنا، به قدمت آنها ـ گوشزد شود.

22
·        رفتار دیگرگونه در میدان فلسفه اخلاق نباید بطور مکانیکی پیشاپیش محکوم شود.

الف
·        به همین دلیل هم تاملات و دلایل ضد اخلاقی مخرب و رادیکال خود نیچه و هم معلمان او باید به چالش کشیده شوند.

ب
·        ضمنا باید دلایل ضد اخلاقی را به چالش کشید که در فاصله زمانی بین سفسطه گران و نیچه مطرح شده اند.

پایان فصل اول
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر