انتقاد
رادیکال از اخلاق 
از
سوفیست ها تا نیچه  
پروفسور
دکتر وینفرید شرودر 
برگردان
شین میم شین 
28 
·       
طرح های امروزی از «درک مینیمال از
اخلاق»، گاهی بمراتب فراتر از مفهوم «داد» (عدالت)  سنتی است.
29
·       
برخی از این طرح ها در برگیرنده ی
نهی از عدم صداقت و تکالیف مثبت از قبیل تکلیف همدردی و تکالیف خاص دیگری در زمینه
وفاداری و غیره می شوند.
30
·       
تعیین حد و مرز دقیق اخلاق مینیمال
دشوار است.
·       
البته لازم هم نیست.
31
·       
چون می توان دید که مواضع مورد بحث
چگونه با هم در رابطه اند:
·       
ما اینجا با جبهه گیری بر ضد دو
هنجار بنیادی سر و کار داریم:
الف  
·       
اولا بر ضد نهی از پایمال سازی
حقوق همنوعان (مردم آزاری)   
ب  
·       
ثانیا بر ضد نهی از رفتار دلبخواهی
(نابرابر) با همنوعان   
32  
·       
این دو هنجار بنیادی بدون چون و
چرا به «سجایا و تکالیف عامی تعلق دارند و چنان بنیادی و عام هستند که در هر همبود
اخلاقی مفروض، باید به نحو معینی و تا درجه معینی از سوی همه اعضای همبود اخلاقی
برسمیت شناخته ی شوند.»
·       
(استراوسون، «اخلاق اجتماعی»، ص 37)    
33
·       
ضمن وجود اختلاف نظر شدید راجع به
دامنه اخلاق مینیمال و حتی فراتر از آن، ضمنا اختلاف نظر شدیدی در این زمینه نیز
وجود دارد که کدام عناصر باید جزو مفهوم کاملا توسعه یافته اخلاق تعلق محسوب شوند.
34
·       
اما علیرغم این اختلاف نظرها، وحدت
نظر در این زمینه وجود دارد که اگر از اخلاق قرار باشد، سخن رود، باید حداقل،
شرایط مینیمال رعایت شوند.
35
·       
اکنون موضوع این کتاب را می توان
تعیین کرد:
·       
موضوع این کتاب، فرم های رادیکال
انتقاد از اخلاق خواهند بود که در صدد تخریب اخلاق مینیمال هستند.
36
·       
طریق و ترفند آنها برای تخریب
اخلاق مینیمال، از عرصه بدر راندن دو عنصر اصلی، دو ستون فقرات اخلاق مینیمال زیر است:
الف  
·       
از عرصه بدر راندن نهی از پایمال
سازی حقوق همنوعان (مردم آزاری)   
ب  
·       
از عرصه بدر راندن نهی از رفتار
دلبخواهی (نابرابر) با همنوعان   
ادامه دارد.

 
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر