۱۳۹۴ تیر ۲۰, شنبه

نیهلیسم اخلاقی (7)


انتقاد رادیکال از اخلاق
از سوفیست ها تا نیچه 
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین
   
28 
·        طرح های امروزی از «درک مینیمال از اخلاق»، گاهی بمراتب فراتر از مفهوم «داد» (عدالت)  سنتی است.

29
·        برخی از این طرح ها در برگیرنده ی نهی از عدم صداقت و تکالیف مثبت از قبیل تکلیف همدردی و تکالیف خاص دیگری در زمینه وفاداری و غیره می شوند.

30
·        تعیین حد و مرز دقیق اخلاق مینیمال دشوار است.
·        البته لازم هم نیست.

31
·        چون می توان دید که مواضع مورد بحث چگونه با هم در رابطه اند:
·        ما اینجا با جبهه گیری بر ضد دو هنجار بنیادی سر و کار داریم:

الف 
·        اولا بر ضد نهی از پایمال سازی حقوق همنوعان (مردم آزاری)   

ب 
·        ثانیا بر ضد نهی از رفتار دلبخواهی (نابرابر) با همنوعان   

32 
·        این دو هنجار بنیادی بدون چون و چرا به «سجایا و تکالیف عامی تعلق دارند و چنان بنیادی و عام هستند که در هر همبود اخلاقی مفروض، باید به نحو معینی و تا درجه معینی از سوی همه اعضای همبود اخلاقی برسمیت شناخته ی شوند.»
·        (استراوسون، «اخلاق اجتماعی»، ص 37)    

33
·        ضمن وجود اختلاف نظر شدید راجع به دامنه اخلاق مینیمال و حتی فراتر از آن، ضمنا اختلاف نظر شدیدی در این زمینه نیز وجود دارد که کدام عناصر باید جزو مفهوم کاملا توسعه یافته اخلاق تعلق محسوب شوند.

34
·        اما علیرغم این اختلاف نظرها، وحدت نظر در این زمینه وجود دارد که اگر از اخلاق قرار باشد، سخن رود، باید حداقل، شرایط مینیمال رعایت شوند.

35
·        اکنون موضوع این کتاب را می توان تعیین کرد:
·        موضوع این کتاب، فرم های رادیکال انتقاد از اخلاق خواهند بود که در صدد تخریب اخلاق مینیمال هستند.

36
·        طریق و ترفند آنها برای تخریب اخلاق مینیمال، از عرصه بدر راندن دو عنصر اصلی، دو ستون فقرات اخلاق مینیمال زیر است:

الف 
·        از عرصه بدر راندن نهی از پایمال سازی حقوق همنوعان (مردم آزاری)   

ب 
·        از عرصه بدر راندن نهی از رفتار دلبخواهی (نابرابر) با همنوعان   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر