چرخش
فرهنگی ژیژک 
فروغ
اسدپور
سرچشمه:
صفحه
فیسبوک فروغ اسدپور
مسعود بهبودی
 پیشکش
به احمد کسروی،
 آموزگار بزرگ روشنگری
به
جز این 
ژیژک
در روانکاوی «نیهیلیسم فعال» جوانان زاییده شده در پاریس 
و
پرورش یافته در پرورشگاه های پاریسی 
و
ساکن گئتوهای پاریس و امثال آنها بیراهه رفته، 
وقتی
آنها را «عقده ای» تصویر کرده است.
·       
فروغ اسد پور در این فراز از تلاش
تحلیلی خود به «انتقاد» از ژیژک می پردازد.
·       
انتقادی که به همه چیز شباهت دارد،
مگر به انتقاد.
1
·       
البته فروغ اسدپور در این زمینه
تنها نیست.
·       
این طرز برخورد گروه معینی از
روشنفکریت وطنی است:
الف
·       
«انتقاد» آنها چنان احتیاط آمیز صورت می گیرد
که نه سیخ می سوزد و نه کباب.
ب
پاسداری از 
حقیقت عینی
·       
دوستی کشکی و الکی و صوری و توخالی به جای
خود می ماند و حقیقت عینی در بهترین حالت و در تحلیل نهایی ماستمالی می شود و در بدترین
حالت، چه بسا فدا می شود.
2
·       
دوست سابق ما که ضمنا هوشمندترین دوست
ما بود، هم خود، همین رویه رفتار را پیشه کرده بود و هم بکرات با همین رویه، رویه
خود را به ما توصیه می کرد.
·       
تا اینکه بالاخره به تنگ آمد و در
سنت خود ما به ابراز نظر صریح مجبور شد و گفت که لحن ابراز نظر ما تلخ است.
3
·       
بنظر او اگر کسی فحش خواهر و مادر
هم بدهد، مصلحت این است که به جای فحش، اندرزش دهیم.
4
·       
پشت سر این طرز تفکر اما طرز زیست درخوری
کمین کرده است.
·       
طرز زیست دلال واره ای منشاء طرز
تفکر دلال واره است.
5
·       
سگان توده اما سگ اند و نه دلال.
·       
سگان توده مؤمن به وحدانیت حقیقت عینی
اند و از آن حتی الامکان به هر قیمتی پاسداری می کنند.
·       
پارس بی امان آنها بیهوده نیست.
·       
چون پارس، فرمی از پراتیک است و
لذا  انرژی طلب و طاقت فرسا ست.
·       
پارس در واقع استحاله همان استخوان
است که توده جلوی سگان اهلی گشته خود انداخته است.
·       
پارس در واقع فرم دیگری از تحول
ماده است و حقیقت عینی تنها جزم توده و سگان بی همه چیز توده ی بی همه چیز مولد همه چیز
است.
6
ژیژک
در روانکاوی «نیهیلیسم فعال» جوانان زاییده شده در پاریس 
و
پرورش یافته در پرورشگاه های پاریسی 
و
ساکن گئتوهای پاریس و امثال آنها بیراهه رفته، 
وقتی
آنها را «عقده ای» تصویر کرده است.
·       
فروغ اسدپور مفهوم جدیدی را وارد
«انتقاد» خویش از ژیژک می کند.
·       
مفهوم «نیهلیسم فعال» را.
·       
منظور از نیهلیسم چیست؟
7
 ایوان سرگه یویچ تورگینف (1818 ـ 1883)
از نویسندگان بزرگ روس
اولین نویسنده ای که در باره ذلت و دلهره و هراس مردم روسیه
نوشت.
کتاب معروف او:
پدران و پسران
بانی مفهوم «نیهلیسم» در این کتاب
او در این کتاب با محتوای فلسفی تحقیرآمیز، طرفداران ایده
های سوسیال ـ انقلابی را نیهلیست می نامد.
·       
نیهلیسم به سمتگیری ئی اطلاق می شود، که منکر هر نوع نظام
وجودی، معرفتی، جهانی و اجتماعی است.
·       
نیهلیست در تاریخ غرب، به کسانی نیز اطلاق می شود که
مخالف کلیسا و مذهب بوده اند.
·       
نیهلیسم در زبان عامیانه به مثابه سرباز زدن از هر کار
مثبت و منفی تلقی می شود.
·       
ایوان سرگه یویچ تورگینف در اثر خود تحت عنوان «پدران و پسران» طرفداران ایده های سوسیال ـ
انقلابی را با محتوای تحقیرآمیز، نیهلیست می نامد.
·       
بعد گروهی از آنارشیست های روس خود
را نیهلیست نام می دهند.
8
·       
منظور از نیهلیسم فعال چیست؟
9
·       
نیهلیسم فعال احتمالا ترجمه نیهلیسم
عملی حضرت عادولف نیچه است که در ستایش از نیهلیست های روس بر زبان رانده است:
·       
برتری نیهلیست های روس بزعم عادولف
این بوده که به نیهلیسم نظری قانع نبوده اند، بلکه بدان جامه عمل پوشانده اند:
·       
نیچه «هیچ» را کلام آخر شوپنهاور
می داند و در اثر خود تحت عنوان «در ورای خیر و شر» (208) از «نیهلیسم روس» سخن به
میان می کشد که «فقط به بیان «نه» و به طلب  «نه» بسنده نمی کند، بلکه به عملی کردن «نه» کمر
می بندد.»    
10
·       
نیهلیسم فلسفی به انواع زیر تقسیم می شود:
نیهلیسم
متافیزیکی
·       
نیهلیسم متافیزیکی به به تعالیمی اطلاق می شود که منکر
وجود واقعیت عینی است.
نیهلیسم
اخلاقی
·       
نیهلیسم اخلاقی به به تعالیمی اطلاق می شود که منکر
هنجارها و ارزش های اخلاقی است.
نیهلیسم منطقی
·       
نیهلیسم منطقی به به تعالیمی اطلاق می شود که منکر هر
نوعی از حقیقت است.
·       
مفهوم نیهلیسم در فلسفه مدرن به سبب چندمعنامندی اش
بندرت بکار می رود.
·       
نیهلیسم در طول تاریخ معانی مختلفی به شرح زیر داشته
است:
1
·       
انکار معنای زندگی چه به معنی وسیع کلمه و چه به معنی
محدود کلمه.
·       
اینجا ما با انکار مذهب، جهان بینی، تعالیم فلسفی و
سیاسی که نشاندهنده راه راست می توانند باشند و نتیجتا، با انکار هر کوشش و تلاش
مسئولانه سر و کار داریم.
2
·       
انکار معنای تاریخ جهان.
·       
اینجا ما با انکار مذهب، جهان بینی، تعالیم فلسفی و
سیاسی که نشاندهنده راه راست می توانند باشند و نتیجتا، با انکار هر کوشش و تلاش
مسئولانه سر و کار داریم.
3
·       
انکار قابل شناسائی بودن واقعیت عینی.
·       
اینجا ما با اسکپتیسیسم (تردیدگرائی)  معرفتی ـ نظری سر و کار داریم.
·       
مراجعه کنید به اسکپتیسیسم، آگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری  
4
·       
انکار پای بندی ها، ارزش ها و هنجارهای اخلاقی.
·       
اینجا ما با اعتراض و پرخاش و با رد ارزش ها و هنجارهای
اجتماعی سر و کار داریم که می تواند به اخلاق ستیزی، لاابالیگیری و بی بندوباری
منتهی شود.
·       
پروفسور دکتر وینفرید شرودر کتاب ارزشمندی تحت عنوان
«نیهلیسم اخلاقی از سوفیست ها تا نیچه» (2005) نوشته است.  
11
ژیژک
در روانکاوی «نیهیلیسم فعال» جوانان زاییده شده در پاریس 
و
پرورش یافته در پرورشگاه های پاریسی 
و
ساکن گئتوهای پاریس و امثال آنها بیراهه رفته، 
وقتی
آنها را «عقده ای» تصویر کرده است.
·       
فروغ اسدپور با مفاهیم نمایندگان
فلسفه بورژوائی واپسین می اندیشد و استدلال می کند.
·       
نیهلیسم نظری و عملی یکی دیگر از
وجوه مشترک امپریالیسم و فوندامنتالیسم و آوانتوریسم است.
·       
اتفاقا چندی پیش در اروپا در سال 2003، کتابی تحت عنوان «فوندامنتالیسم
به مثابه نیهلیسم نقابدار»، به قلم پروفسور کریسف تورکه انتشار یافته است.
12
·       
فروغ اسدپور چنان تصور و یا وانمود
می کند که «نیهلیسم فعال» انگار از طرز زیست توده های زحمتکش حواشی پاریس نشئت می گیرد و
نه از شیوه زیست بورژوازی واپسین.
·       
در تصور فروغ اسدپور «نیهلیسم
فعال» یکی از عناصر ایده ئولوژیکی سنکه گتوهای متروپول ها ست و نه از عناصر ایده
ئولوژیکی اصلی طبقه حاکمه از دیرباز.
13
بوف کور
·       
اگر فروغ اسدپور نظری به فلسفه
شوپنهاور و نیچه و سارتر و کامو و یا حتی کاریکاتورهای وطنی و منطقه ای آنها هدایت
و جلال آل احمد و احمد شاملو و فدائیان اسلام و خلق و مجاهدین اسلام و خلق و لیملام
و القاعده و حزب الله و غیره بیندازد به منشاء طبقاتی ـ فئودالی ـ بورژوائی واپسین
نیهلیسم پسیو و اکتیو (منفعل و فعال) پی می برد.
14
·       
حواشی متروپول ها و گتوهای خوارج
فلک زده، زادگاه و پرورشگاه «نیهلیسم پسیو و فعال» نیستند و نمی توانند هم باشند.
·       
شعور اجتماعی حاکم شعور طبقه حاکمه
است و نه شعور اجتماعی بی خانمانان بی همه چیز حواشی شهرها
.
·       
این سیستم اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه
داری به تعویق افتاده است که در مزارع ضمیر توده ها بذر یأس و نیهلیسم نظری و عملی
می افشاند و از آنها ماشین واره های جنگی برای جنگ های امپریالیستی و یا بمب های تپنده
برای جنایات فوندامنتالیستی سرهم بندی می کند.
15
ژیژک
در روانکاوی «نیهیلیسم فعال» جوانان زاییده شده در پاریس 
و
پرورش یافته در پرورشگاه های پاریسی 
و
ساکن گئتوهای پاریس و امثال آنها بیراهه رفته، 
وقتی
آنها را «عقده ای» تصویر کرده است.
·       
ایراد اصلی فروغ به ژیژک در هر
صورت این است که او بیراهه رفته و جوانان حاشیه نشین را عقده ای نامیده است.
·       
ایراد اصلی فروغ به ژیژک این نیست که
طرز تفکر و متد فکری او باطل و غیرعلمی است، بلکه این است که خود او هم عقده ای
است و همه خوارج و در تحلیل نهائی بشریت بطور کلی عقده ای اند.
·       
چون نظم کنونی (؟) همه اعضای جامعه
را عقده ای می سازد.
·       
وقتی کسی به هر دلیلی با تفکر فلسفی
ـ علمی بیگانه باشد، به همین روز ژیژک و فروغ اسدپور می افتد.
ادامه دارد.







 
ویرایش:
پاسخحذفدر تصور فروغ اسدپور «نیهلیسم فعال» یکی از عناصر ایده ئولوژیکی سکنه گتوهای متروپول ها ست و نه از عناصر ایده ئولوژیکی اصلی طبقه حاکمه از دیرباز.