سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهاردهم
(گلستان با ب اول، ص
34 ـ 38)
تحلیلی
از شین میم شین
نا امیدم مکن از سابقه لطف ازل
تو پس پرده چه دانی، که که خوب است، که زشت
·
معنی تحت اللفظی:
·
مرا نسبت به سابقه لطفی که در روز
الست داده شده، نومید مکن.
·
تو صلاحیت تمیز خیر از شر را نداری.
1
·
حافظ در این بیت، به جای استدلال عینی
و علمی جهت اثبات بطلان نظر صاحب نظر، به
تخریب اعتبار صاحب نظر می پردازد.
·
حافظ عملا لیاقت معرفتی او را بطرزی
سوبژکتیف زیر علامت سؤال می برد.
2
·
یکی از وجوه مشترک رفتاری میان
حافظ و اهل عرفان همین خصلت قلدرمنشی است که نسل به نسل منتقل شده و به روحانیت
فئودالی و نویسندگان و شعرای خردستیز از قبیل جلال آل احمد و شاملو رسیده است.
·
این شیوه چالش نظری را می توان
سوبژکتیویسم معرفتی نامید.
3
·
لات ها و لومپن ها و لاشخورهایی که
امروزه سنگ طرفداری از امر زحمتکشان به سینه می زنند، نیز در همین خط می رانند و بی
شرمانه برای روشنگران انقلابی و علمی تعیین تکلیف می کنند.
4
·
اینجا ضمنا از تئوری شناخت حافظ
پرده برمی افتد:
·
حافظ نماینده آگنوستیسیسم (ندانمگرایی)
است و چیزهای هستی را غیر قابل شناخت می داند.
·
تئوری شناخت حافظ بمراتب ارتجاعی
تر از تئوری شناخت سعدی است.
5
·
حافظ در این بیت از امید منفعل
مورد نظر خویش دفاع می کند و خواننده را به باور به خرافه روز الست و الطاف موعود الهی
فرامی خواند.
·
امید در این بیت حافظ، امیدی است
وابسته به لطف ازل کذائی و نه امیدی علمی و قانونمند و موکول و منوط به سوبژکت فعال
و تصمیمگیر انسانی.
چون حسن عاقبت، نه به رندی و زاهدی است
آن به که کار خود به عنایت رها کنند.
·
معنی تحت اللفظی:
·
از آنجا که عاقبت به خیر بودن، نه
به رندی است و نه به زهد.
·
پس بهتر آن است که به عنایت الهی
امید ببندیم.
1
·
حافظ در این بیت، راسیونالیته (تعقل)
نیم بند مذهبی را حتی منکر می شود:
·
او دیالک تیک وسیله و هدف را که
فقه به شکل دیالک تیک پارسائی و رستگاری و یا رندی و عذاب الهی بسط و تعمیم می
دهد، بی اعتبار می سازد.
·
بزعم حافظ شیوه زیست انسان ها وسیله
سعادت و یا ذلت آنها نیست.
·
تعیین کننده مرجعی خارجی است.
·
در این بیت، عنایت الهی است.
2
·
در این بیت خواجه نیز از ایراسیونالیسم
(خردستیزی) افسارگسیخته او پرده برمی افتد.
·
یکی دیگر از وجوه ایده ئولوژیکی
مشترک خواجه با اهل عرفان نیز همین خردستیزی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر