پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین
میم شین
III
تاریخ
تئوری های حقوق طبیعی
ادامه
ب
حقوق طبیعی مسیحی
آگوستین (354 ـ 430)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر علم تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر افلاطون
واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جان ـ روح انسانی
جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی را بمثابه بنیان شناخت محسوب می دارد.
·
حقوق طبیعی مسیحی عبارت است از قبول حقوق
طبیعی استوئیکی و بازسازی مسیحیانه آن.
1
·
اپولوگت ها (دسته ای از نویسندگان یونان که در قرن دوم میلادی وارد
دین مسیح شده بودند) و آگوستین
اسطوره مسیحی بهشت و ارتکاب گناه از سوی حوا و
آدم و آموزش استوئیستی را در یکدیگر ذوب کردند.
·
بدین طریق تئوری ئی پا به عرصه وجود
می نهد که تنها در اوایل همبود مهرآمیز و از خود گذشته مسیحی جامه عمل به خود
پوشیده بود و بی نیاز از دولت و حقوق بود.
2
·
بعد از ارتکاب گناه از سوی حوا و آدم و سرپیچی
های دیگر بشریت از فرامین الهی، نظام اجتماعی و دولتی فعلی تا حدی بمثابه افسار بنی بشر از ارتکاب گناه و تا حدی بمثابه کیفر گناهان
تشکیل یافته است.
3
·
نظام اجتماعی و دولتی از سوئی نتیجه قانون
طبیعی نسبی حاکم در شرایط ارتکاب گناه و از سوی دیگر نشانه خرد الهی است.
4
·
چون قانون طبیعی هم قانون الهی و هم قانون
ابدی است.
5
·
از این رو حقوق مثبت (حقوق
رایج) تغییرپذیر باید خود را حتی
الامکان با این قانون طبیعی نسبی و ده فرمان کلیسا تطبیق دهد.
6
·
اگر چه جریان بنیادگرای مسیحی (فوندامنتالیسم) که به حقوق طبیعی
مطلق و ایدئال مسیحیت آغازین پای بند بود، ریشه کن نمی شود، ولی با قبول حقوق طبیعی نسبی مسیحی، موضع محافظه کارانه نسبت به
سیستم فئودالی حاکم پیروز می شود.
7
·
دولت اگر چه، در مقایسه با کلیسا، از سوئی بمثابه نتیجه گناه حوا و آدم خوار
شمرده می شود، ولی از سوی دیگر به سبب حفظ مردم در مقابل شر و بمثابه دستگاه خرد الهی بدرجه حامی
کلیسا ارتقا داده می شود.
8
·
بدین طریق، سازش کلیسا با دولت بطور تئوریک
استدلال و اثبات می شود.
1
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی
متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم
در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·
آموزش حقوق طبیعی توماس فون اکوین
تحت تأثیر نوشتارهای بتازگی کشف شده ی ارسطو در
آن زمان قرار دارد.
1
·
آزادی، برابری و مالکیت اشتراکی ـ کماکان ـ ایدئال
های واقعی مسیحی محسوب می شوند، آنها اما فقط شامل حال وضع آغازین تلقی می شوند.
2
·
بعد از ارتکاب گناه از سوی حوا
و آدم، قانون طبیعی نسبی و حقوق طبیعی نسبی،
به عنوان هنجار تکلیفی برای همزیستی انسانی محسوب
می شود.
3
·
بنظر توماس فون اکوین خانواده تک همسری پدرسالار، مالکیت
خصوصی، تجارت (به استثنای تجارت بزرگ و نزول خواری)، جامعه کاست بندی شده فارغ از
رقابت، تمرکز قدرت و جنگ در دست دولت با این حقوق طبیعی نسبی انطباق دارند.
4
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، کلیسا
برای حفظ ارگانیسم اجتماعی، گاهی به حمایت از حقوق فردی و قوانین اخلاقی می پردازد، گاهی انطباق حقوق مثبت با حقوق طبیعی نسبی را طلب می کند
و گاهی بدفاع از دولت برمی خیزد.
5
·
بدین طریق، دولت گناهزاده به خادم
درجه اول کلیسا و به حافظ و پرورشگاه نظام
مبدل می شود.
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 294)
6
·
حقوق طبیعی کاتولیکی، علیرغم برخی نوسانات و تزلزلات تا امروز به
این تئوری وفادار مانده است.
7
·
استقلال دولت تنها در مسائلی که
مستقیما ربطی به کلیسا ندارند، وسیعتر شده است و در دولت های چند مذهبی درخواست
حمایت دولتی منحصر به کلیسای کاتولیک مورد
صرفنظر قرار گرفته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر