پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین
میم شین
III
تاریخ
تئوری های حقوق طبیعی
·
اگرچه تئوری
های حقوق طبیعی فقط در اروپا رواج نداشته اند، اما تا کنون تاریخ آنها به
سه دوره تقسیم بندی شده است:
1
·
دوره حقوق طبیعی آنتیک و یا کلاسیک.
2
·
دوره حقوق طبیعی و یا حقوق الهی
مسیحی.
3
·
دوره حقوق طبیعی غیرمذهبی و یا
حقوق عقلی قرن هفدهم و هجدهم میلادی.
·
علاوه بر آنها باید از دوره حقوق
طبیعی «مدرن» عقیم
قرن نوزدهم و بیستم میلادی نیز یاد کرد.
·
ضمنا باید یاد آور شد که میان سه دسته زیر از حقوق طبیعی
تفاوت گذاشته می شود:
الف
·
میان حقوق طبیعی مطلق و نسبی.
ب
·
میان حقوق طبیعی اوبژکتیف و سوبژکتیف
(عینی و ذهنی).
ت
·
میان حقوق طبیعی ایدئالیستی و
دینامیکی.
·
این آشفتکی
ترمینولوژیکی (اصطلاح شناسی) از
طرز نگرش غیرتاریخی، از آنتی تتیک خاص و از
برخورد غیر دیالک تیکی خاص ایدئولوژی بورژوائی واپسین
بر تفسیر تاریخ حقوق طبیعی حکایت می کند.
·
(آنتی
تتیک به آموزش تناقضات و علل آنها اطلاق می شود. مترجم)
I
حقوق
طبیعی آنتیک و یا کلاسیک
·
کشف حقوق
طبیعی و فرم طبیعی همزیستی انسان ها
ظاهرا با عوامل زیرین در رابطه بوده است:
الف
·
با وابستگی
انسان به طبیعت
ب
·
و قبل از همه، با تشکیل فرم های همزیستی اجتماعی که مورد قبول انسان ها نبودند و
بمثابه فرم های مغایر با طبیعت و ناعادلانه تلقی می شدند که گویا بطور خودسرانه و
مصنوعی از سوی بشر اختراع شده اند.
·
ایده مربوط به «عصر طلائی» که بعدها در کتاب
مقدس بمثابه «بهشت» مطرح می شود، می
تواند به عنوان بخش اصلی اولین تئوری های حقوق طبیعی
تلقی شود.
1
سوفیسم
پروتاگوراس (490 ـ 411)
از فلاسفه ما قبل سقراطی آنتیک یونان
از نمایندگان اصلی سوفیسم
به سبب سخنرانی در مجامع خلقی محکوم شد
و در راه فرار به سیسیل جان باخت
و آثارش به آتش کشیده شد.
·
سوفیست ها (پروتاگوراس، جورجیاس، آنتی فون، کالیکیس) که در قرن پنجم و چهارم
قبل از میلاد زندگی می کردند، طبیعت را بمثابه
بنیان عدالت عمده می کردند و حقوق طبیعی را بیانگر آن می دانستند.
1
·
حقوق طبیعی سوفیستی که جسم را مبدأ قرار می داد، با حقوق طبیعی که نهایتا از طبیعت
انسانی منشق می شد، تفاوت داشت.
2
·
موضع انتقادی آن از نظام حقوقی موجود را اما نمی توان منکر شد.
3
·
پروتاگوراس می کوشید تا پیدایش جامعه و دولت را بر مبنای طبیعت توضیح
دهد.
4
·
او تاریخ را نه از نقطه نظر تجزیه و تلاشی و زوال، بلکه از نقطه نظر ترقی در نظر می گرفت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر