پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
دیالک تیک ماتریالیسم و ایده آلیسم
در فلسفه کلاسیک بورژوایی ٱلمان
ادامه
19
·
استدلال ماتریالیستی مبنی بر اینکه
«انقلاب پدیده ای طبیعی است که ما از قوانین واقعی آن بندرت خبر داریم و آن را نمی
توان با توسل به قواعد عقلی به بند کشید»، بلکه بر عکس، باید «سیر آزاد خود را
داشته باشد»، به معنی تبلیغ انتظار منفعل نبوده است.
20
·
این نظر بر ضد روشنفکریت ایدئالیست
آلمانی بوده که در آغاز، طرفدار انقلاب بودند، ولی از سال ۱۷۹۳ به بعد به بهانه
تبعیت از عقل، از انقلاب روی بر گرداندند و به نشخوار جفنگ «ترور توده های زحمتکش» (سانکولوت ها) پرداختند
و بزعم خود هشدار دادند.
21
گئورگ فورستر (1754 ـ 1794)
انقلابی، جهانگرد، طبیعت پژوه، فیلسوف و جمهوری خواه
ژاکوبونیست آلمانی
از همراهان جیمز کوک
در عصر روشنگری
مؤلف آثار متعدد
·
پروفیل نظری ماتریالیسم گئورگ
فورستر، محتوای فراتر رونده از حد ماتریالیسم قرن ۱۷ واپسین و اوایل قرن ۱۸ را
امکان پذیر می سازد:
·
نقد متافیزیک ایدئالیسم ماورای
تجربی، «چرخش کوپرنیکی کانت» و دعاوی آنها بر ضد امپیریسم هیوم، مبنی بر اینکه
شناخت از کیفیات اشیاء تصویربرداری نمی کند، بلکه برای طبیعت قانون تعیین می کند.
·
این ایدئالیسم با به چالش کشیدن
دگم های رئالیستی مبتذل به شرط پیشرفت شناخت ماتریالیستی بدل می شود.
22
·
گئورگ فورستر به دیله ما پی می برد:
·
«اگر ما از چیزهای فکری شروع به حرکت کنیم،
از درک ماده عاجز خواهیم ماند.
·
اگر از ماده به مثابه چیزی واقعی
شروع به حرکت کنیم، آنگاه از درک چیزهای غیر مادی عاجز خواهیم ماند.
·
درک دو جهان مادی و فکری هم آسان نیست.»
·
(فورستر، «آثار ۴ جلدی»، جلد ۴، ص ۵۵۲)
·
(دیله ما به شرایطی اطلاق می شود که کسی
مجبور به قبول یکی از دو چیز نامقبول باشد. مترجم)
23
·
فورستر به بهانه تأملات منتشره از
کانت راجع به نژاد بشری (۱۷۸۵ ـ ۱۷۸۶) و راجع به منشاء نوع بشر، بر ضد «پارادوکسیسم
تردید آمیز»، موضع می گیرد.
·
«پارادوکسیسم تردید آمیز در زمینه مدل سازی
از طبیعت در پرتو تمایزات منطقی، مختص حرفه فلاسفه است.»
·
(همانجا، ص ۴۱۲)
24
·
گئورگ فورستر بر ضد فرضیه کانت مبنی
بر اینکه «مکان و زمان نه در تصور صرف ما، بلکه در خود چیزها هستند»، دست به
استدلال می زند.
·
(همانجا، ص ۶۳۲)
25
·
گئورگ فورستر اما بلحاظ معرفتی ـ
نظری (تئوری شناخت) علیه کانت حرفی نمی زند.
26
·
ماتریالیست ها در آن زمان هنوز به
اهمیت و معنی مسئله گذاری های ماورای تجربی وقوف روشن ندارند.
·
فورستر به همین دلیل به حد و مرزهای علمی ـ تجربی رئالیسم می چسبد.
27
·
اما از راه حل و یا پاسخ ماتریالیستی
در هر صورت پرده برمی افتد که بعدها در روند نفی همزمان هم ماتریالیسم ماقبل دیالک
تیکی و هم ایدئالیسم دیالک تیکی صورت خواهد گرفت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر