پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
دیالک تیک ماتریالیسم و ایده آلیسم
در فلسفه کلاسیک بورژوایی ٱلمان
ادامه
32
·
انگیزه ایدئالیستی انتقاد از ماتریالیسم
تأکید بر فعالیت و فاعلیت (سوبژکتیویته) بوده است.
·
دلیل تبری و دوری جوئی هگل از ماتریالیسم هم همین بوده است:
·
«دگماتیسم در خلوصش، یعنی ماتریالیسم، منکر
سوبژکتیو است.»
33
·
قابل توجه است که در مطلب مربوط به
اختلاف نظر هگل (۱۸۰۱)، انتقاد از ماتریالیسم با دفاع بی چون و چرا از ایدئالیسم
همراه نیست:
·
«ایدئالیسم جزمگرا (دگماتیکی) وحدت اصول را
با انکار اوبژکت حفظ می کند و سوبژکت را به مثابه ضد اوبژکت در تعینش مطلق می
کند.»
·
(هگل، «آثار ۲۰ جلدی»، ص ۶۱، ۱۹۷۰)
34
·
اینکه «ماتریالیسم و یا ناتورالیسم»
به مثابه «سیستم قطعی امپیریسم (تجربه گرائی) نافی استقلال اصل متفکر و جهان معنوی
توسعه یافته بوسیله آن است»، تا تحریر دایرة المعارف در سال ۱۸۳۰، ایراد هگل نسبت
به ماتریالیسم بوده است.
·
(همانجا، جلد ۸، ص ۱۴۵)
35
·
حتی در مرحله تشکیل ایدئالیسم
طرفدار عینیت جهان، تلاش هائی به چشم می خورند که حاضر به لنگر اندازی کشتی انتقاد
ماورای تجربی از امپیریسم (تجربه گرائی) و «انقلاب طرز تفکر» فلسفه کانت بر سواحل
سوبژکتیویسم نیستند.
36
فریدریش هاینریش یاکوبی (1743 ـ 1819)
فیلسوف، حقوقدان، بازرگان و نویسنده آلمانی
·
یاکوبی در سال ۱۷۹۹ در اثری تحت
عنوان «ماتریالیسم و ایدئالیسم» از وجود «دو طریق اصلی توسعه فلسفی و از انطباق
نهائی آندو سخن می گوید که قابل انتقادند:
·
«سمت و سوی ماتریالیسم و ایدئالیسم به هیچوجه
ناهمگرا با یکدیگر نیستند.
·
آندو اندک اندک به یکدیگر نزدیک می
شوند و نهایتا با هم تماس می یابند.
·
اسپکولاتیو و ماتریالیسم توسعه
دهنده متافیزیک اسپکولاتیو باید هم نهایتا و به میل خود به به ، ایدئالیسم مبدل
شود.
·
برای اینکه علاوه بر دوئالیسم، فقط
اگوئیسم است که آغاز و انجام قوه تفکر اندیشنده
است.
·
چیزی نمانده بود که این استحاله
ماتریالیسم به ایدئالیسم توسط اسپینوزا صورت گیرد.»
·
(یاکوبی در نامه ای به فیشته، «مشاجره بر سر
آته ئیسم»، لینداو، ۱۹۱۲، ص ۱۵۸)
37
·
آدام وایس هاپت در سال ۱۷۸۷، قبل
از یاکوبی، در مطلبی راجع به ماتریالیسم و ایدئالیسم در حمایت آگاهانه از «چیز در
خود» کانت، عکس نظر یاکوبی را، یعنی استحاله ایدئالیسم به ماتریالیسم را مطرح می
کند.
38
·
او برای درک عینیت ماده، وجود «چیز
در خود» را جدی می گیرد.
·
او «سیستم ماتریالیسم نخراشیده ـ
نتراشیده» را از این نظر مورد انتقاد قرار می دهد که «با افکاری سر و کله می زند
که غیر قابل توضیحند» و اعلام می دارد که «ما هنوز نمی توانیم به همه خواص ماده پی
ببریم.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر