۱۳۹۹ اسفند ۲۳, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۴۳)

 Fotogalerie

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

 

مناسبات

ادامه 

 

۲۸

·    مناسبات جامعتی ایده ئولوژیکی به لحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)، در مقایسه با مناسبات جامعتی مادی، ثانوی اند، از مناسبات جامعتی مادی استخراج می شوند و انعکاس آنها محسوب می شوند.

 

۲۹

·    ضمنا باید خاطرنشان شد که تنها استخراج  شعور جامعتی از مناسبت جامعتی مادی و توضیح شعور جامعتی بر مبنای مناسبات جامعتی مادی است، که جامعه شناسی را به تجزیه و تحلیل حیات جامعتی در تنوع آن قادر می سازد. 

 

۳۰

·    شعور جامعتی فقط جمع ساده ای از آنچه که افراد منفرد در زمان معینی تحت تأثیر شرایط حیاتی متنوع لایتناهی و  فردی یکباره می اندیشند، نیست.

 

۳۱

·    شعور جامعتی یک پدیده جامعتی است که به مثابه فراورده اجتماعی مناسبات جامعتی پدید می آید.

 

۳۲

·    ماتریالیسم تاریخی با تجریدی از تنوع بی پایان شرایط،  اوضاع، روندها و غیره فردی و یکباره به مفهوم شعور جامعتی می رسد.  

 

۳۳

·    مفهوم «مناسبات جامعتی مادی» نتیجه این تجرید است.

·    تجریدی که در آن، کلیه مناسبات فردی تغلیظ یافته اند، اختصار یافته اند، تعمیم یافته اند و به پیوند ماهوی آورده شده اند.

 

۳۴

·    محتوای اجتماعی و خصلت تاریخی ـ مشخص شعور جامعتی را فقط باید به مثابه انعکاس مناسبات جامعتی مادی تلقی کرد.

 

۳۵

·    از آنجا که «مناسبات جامعتی ماده» و «مناسبات جامعتی ایده ئولوژیکی» به معنای فوق الذکر، به لحاظ محتوا طبقات متمم منتسب به یکدیگر، متقابلا وابسته به یکدیگر و مؤثر در یکدیگر و متأثر از یکدیگر عرصه موضوعی جامعه اند، این تقسیم بندی همزمان عام ترین  تصویرسازی تئوریکی از ساختار حیات جامعتی را نمودار می سازد.

 

۳۶

·    اگر این نقطه نظر مورد بی اعتنایی و یا صرفنظر قرار گیرد ورود به توضیح سوسیولوژیکی روندهای تمامجامعتی امکان ناپذیر خواهد گشت.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر