
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مناسبات
۲۸
· مناسبات جامعتی ایده ئولوژیکی به لحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)، در مقایسه با مناسبات جامعتی مادی، ثانوی اند، از مناسبات جامعتی مادی استخراج می شوند و انعکاس آنها محسوب می شوند.
۲۹
· ضمنا باید خاطرنشان شد که تنها استخراج شعور جامعتی از مناسبت جامعتی مادی و توضیح شعور جامعتی بر مبنای مناسبات جامعتی مادی است، که جامعه شناسی را به تجزیه و تحلیل حیات جامعتی در تنوع آن قادر می سازد.
۳۰
· شعور جامعتی فقط جمع ساده ای از آنچه که افراد منفرد در زمان معینی تحت تأثیر شرایط حیاتی متنوع لایتناهی و فردی یکباره می اندیشند، نیست.
۳۱
· شعور جامعتی یک پدیده جامعتی است که به مثابه فراورده اجتماعی مناسبات جامعتی پدید می آید.
۳۲
· ماتریالیسم تاریخی با تجریدی از تنوع بی پایان شرایط، اوضاع، روندها و غیره فردی و یکباره به مفهوم شعور جامعتی می رسد.
۳۳
· مفهوم «مناسبات جامعتی مادی» نتیجه این تجرید است.
· تجریدی که در آن، کلیه مناسبات فردی تغلیظ یافته اند، اختصار یافته اند، تعمیم یافته اند و به پیوند ماهوی آورده شده اند.
۳۴
· محتوای اجتماعی و خصلت تاریخی ـ مشخص شعور جامعتی را فقط باید به مثابه انعکاس مناسبات جامعتی مادی تلقی کرد.
۳۵
· از آنجا که «مناسبات جامعتی ماده» و «مناسبات جامعتی ایده ئولوژیکی» به معنای فوق الذکر، به لحاظ محتوا طبقات متمم منتسب به یکدیگر، متقابلا وابسته به یکدیگر و مؤثر در یکدیگر و متأثر از یکدیگر عرصه موضوعی جامعه اند، این تقسیم بندی همزمان عام ترین تصویرسازی تئوریکی از ساختار حیات جامعتی را نمودار می سازد.
۳۶
· اگر این نقطه نظر مورد بی اعتنایی و یا صرفنظر قرار گیرد ورود به توضیح سوسیولوژیکی روندهای تمامجامعتی امکان ناپذیر خواهد گشت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر