۱۳۹۹ بهمن ۲۰, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۳۴)

Unziemliches Verhalten

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

 

رفتار

ادامه

 

۳۲

·    وارونه این برنامه، سمتگیری جامعه شناسی به سوی توصیف عمل (اکت) رفتاری و شرایط یکباره و غیرقابل تکرار فردی منطبق با آن در طرح توماس است.

 

۳۳

·    به ویژه هابرمس این طرح را برجسته می کند و اعلام می دارد که رفتار بشری همیشه با درک پیوندهای جامعتی افراد عمل کننده وساطت می شود که رفتار به طرز اجتماعی دترمینه (تعیین) می شود و محتاج توضیح سوسیولوژیکی است و تقلیل عمل عمدی بر رفتار تحریک گشته امکان ناپذیر است.

 

۳۴

·    از این رو، تقلیل رفتارتئوریکی، ذاتی تضاد درونی است که تفسیر همه جانبه و بنیادی رفتار را باید به مثابه راهی برای ارضای نیازها تحت تابعیت پیوند عمدی (خودخواسته) قرار داد که بنا بر فرضیه متدیکی (اسلوبی) خویش (محدود به مشاهده رفتار خارجی) غیر قابل تجزیه و تحلیل است.

·    (هابرمس)

 

۳۵

·    آلترناتیو سوسیولوژیکی تعیین کننده برای رفتارتئوری بورژوایی را نقطه نظر جامعه ـ تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی ـ ماتریالیستی ـ دیالک تیکی عرضه می دارد.

 

۳۶

·     جامعه ـ تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی ـ ماتریالیستی ـ دیالک تیکی در وهله اول از کیفیت رفتار اجتماعی انسان به مثابه موجودی اجتماعی به راه می افتد.

 

۳۷

·    مارکس خودویژگی رفتار انسانی را در مغایرت با رفتار حیوانی در این می بیند که انسان «نسبت به خود به مثابه موجودی یونیورسال (عام) رفتار می کند.

·    به همین دلیل به مثابه موجودی آزاد رفتار می کند.»

·    انسان «به نوع خود به مثابه ماهیت خاص خود و یا به خود به مثابه موجود نوعی رفتار می کند.»

·    (مارکس و انگلس، «جلد مکمل» بخش اول، ص ۵۱۵، ۵۱۶، ۵۱۷)

 

۳۸

·     انسان در روند کار، عملا جهان شیئی ئی را ایجاد می کند.

·    واقعیت اجتماعی را ایجاد می کند و در آن، حیات نوعی خود را شیئیت می بخشد و «به همین دلیل، خود به نظاره جهان خودساخته می پردازد.»

·    (مارکس و انگلس، «جلد مکمل» بخش اول، ص ۵۱۷)

 

۳۹

·    انسان به بازتولید طبیعت می پردازد.

·    در حالیکه حیوان فقط به بازتولید خود (تولید مثل) می پردازد.

 

۴۰

·    روند تولید جامعتی از این رو، شالوده و محتوای شعور جامعتی است.

·    روند تولید جامعتی شالوده و محتوای رفتار آگاهانه بشری است.

·    «در روند تولید جامعتی است که مناسبتی وجود دارد.

·    برای اینکه آن برای من وجود دارد.

·    حیوان اما نسبت به هیچ چیز مناسبتی ندارد.

·    حیوان اصلا نسبت به چیزی مناسبتی ندارد.

·    مناسبت حیوان نسبت به دیگران برای حیوان به مثابه مناسبت وجود ندارد.»

·     (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۳۰)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر