دکتر صدیقه وسمقی
(۱۳۴۰)
شاعر، نویسنده، مترجم، اسلام پژوه، تحلیلگر مسایل سیاسی، اجتماعی
ساکن سوئد
استاد دانشگاه تهران
نماینده اسبق مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و سخنگوی این شورا
تحصیلکرده علوم مذهبی در «حوزههای علمیه خواهران» در مدرسه شهید مطهری
دارای دکترای «فقه و مبانی اسلام» از دانشگاه تهران
درنگی
از
ربابه نون
۱
این پول نان ما ست،
که در ویرانه های دمشق
در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز،
دفن می شود.
زنی در خیابان
به یک قرص نان
خود را می فروشد.
آن سوترک
مردی
گرده نانی را
از دست عابری می رباید.
ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
قمارباز صدیقه فقیهه
لومپن به توان ۲ است:
هم زورگیر است و هم قمارباز.
استاد دانش کاه
به
همان اندازه از مفاهیم فلسفی خبر دارد
که
مادر بزرگ پدر بزرگ ما در طویله خبر داشته است.
به همین دلیل
طبقه حاکمه جنقوری اسلامی
با
لومپن پرولتاریا
(دزد، جیب بر، نان ربا از دست عابر و از سفره فقیهه، قمارباز)
عوضی گرفته می شود.
این روح و شعور روشنفکریت جنقوری فکربیزار فکرستیز است.
روح و شعور جامعه بی روح و بیشعور است
که
فاقد روح و شعور است.
۲
این پول نان ما ست،
که در ویرانه های دمشق
در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز،
دفن می شود.
که در ویرانه های دمشق
در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز،
دفن می شود.
طبقه حاکمه جنقوری
در خرابات شام
نه در پی منافع طبقاتی سر و مر و سرد و سنگین خویش،
بلکه در پی آرزوهای گزاف خویش
است.
بدین طریق
آنتی سیمیتسم
(یهودی ستیزی)
و
صدور سرمایه
از محتوای طبقاتی فاشیستی ـ فوندامنتالیستی اش تخلیه می شود
و
به
صورت آرزوهای گزاف لومپنی در می آید.
بدین طریق
آنتی سیمیسم فاشیسم آلمان
و
امحای ۶ میلیون شهروند یهودی اروپا
به
چیزی در حد آروزهای اجامر عجق ـ وجق خونریز فاشیسم
تنزل می یابد
و
طبقات حاکمه مربوطه
(امپریالیسم آلمان و فئودالیسم فوندامنتالیستی جماران)
تبرئه می شود.
کسب و کار شبانه روزی رسانه های امپریالیستی هم همین است.
هیتلر و دار و دسته اش
قماربازانی رؤیاپرداز
بوده اند
و
بس
و
نه
سگان هار سرمایه.
۳
زنی در خیابان
به یک قرص نان
خود را می فروشد.
به یک قرص نان
خود را می فروشد.
آن سوترک
مردی
گرده نانی را
از دست عابری می رباید.
ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
همه فساد جنقوری اسلامی
را
ناشی از سیاست خارجی آن می داند.
درست در سنت طبقه حاکمه امپریالیستی
اگر
ورق برگردد و شازده رضا و یا مش مریم رجوی و یا نسرین ستوده به قدرت رسند و سیاست خارجی جنقوری عوض شود،
صدیقه فقیهه
دیگر انتقادی نخواهد داشت.
صدیقه فقیهه
در سطح پدیده ها پرسه می زند و گرد و خاک روشنفکرانه به پا می دارد:
زنی
برای قرصی نان
خودفروشی می کند
و
نری
فرص نانی را از دست عابری می رباید.
روشنفکران عنقلابی جنقوری چه می کنند؟
۴
ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
روشنفکران عنقلابی جنقوری
گرسنه می مانند.
چون نان شان را سران جنقوری در خرابات شام به قمار می زنند.
در نتیجه به مهاجرت به فرنگ مجبور می شوند
تا
در غربت فرنگ گرسنگی کشند و در کوچه های شهرها پرسه زنند.
با اینکه می دانند که دست های کثیفی نان شان را از سفره های شان ربوده اند.
تا دلت می خواهد راهپیمایی آگاهانه ی لشکر گرسنگان عیرانی در ناف اروپا.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر