پروفسور دکتر هوبرت هورستمن
برگردان
۱۶
· به قول ویگنشتاین، «از نحوه و نوع معین رفتار عناصر تصویر با یکدیگر، نحوه و نوع رفتار اشیاء با یکدیگر نمودار می گردد.»
· (ویتگنشتاین، «رساله منطقی ـ فلسفی»، فصل دوم، ص ۱۵»
۱۷
· اتمیسم منطقی برتراند راسل و ویتگنشتاین مبتنی بر مبانی اپریوریکی (ماورای تجربی) است.
۱۸
· در اتمیسم منطقی ایندو، ساختار گسسته (دیسکرت) جملات، مطلق می شود و به ساختار «جهان» منتقل می گردد.
۱۹
· همانطور که جمله عنصری ترکیبی از کلمات (تبیینات) است، حقیقت امر هم ترکیبی از اشیاء است.
۲۰
· به قول ویتگنشتاین نیز همانطور که کلمه (بیان) فقط در بافت جمله حاوی معنی است، به همان سان نیز هر شیئ فقط در چارچوب حقیقت امر، حاوی «پایه» است.
۲۱
· به همانسان که بیان (کلمه) ساده ترین سنگ بنای (آجر اساسی) جمله است، به همان سان نیز اشیاء «تشکیل دهنده جوهرجهان اند.
· به همین دلیل اشیاء نمی توانند مرکب باشند.»
· (ویتگنشتاین، «رساله منطقی ـ فلسفی»، فصل دوم، ص ۲۱۱»
۲۲
· تجزیه و تحلیل برتراند راسل و ویتگنشتاین از «جهان» به معنی فقط تمایل نئوپوزیتیویسم به مسئله گزاری به اصطلاح اونتولوژیکی است.
۲۳
· برتراند راسل تز خصلت جوهری ـ اتریبوتی (صفت ممیزه) واقعیت عینی را به مثابه اونتولوژیزاسیون ساختار سوبژکت ـ مسند جملات دستور زبانی نمایندگی می کند و منکر مطابقت احساس های انسانی با چیزهای واقعی عینی است.
۲۴
· به نظر ویتگنشتاین، اشیاء در نهایت، فقط اسامی ئی برای اتم های شناخت اند که به لحاظ منطقی غیرقابل تجزیه اند.
۲۵
· اتمیسم منطقی با مفهوم حقیقت امر اتمی و یا جمله عنصری می افتد و برمی خیزد.
· مراجعه کنید به حکم پروتوکلی
۲۶
· می توان اثبات کرد که نه «حقایق امور» اولیه و مجزا (ایزوله) از یکدیگر وجود دارند ونه جملات عنصری به معنی اتمیسم منطقی.
· مراجعه کنید به حقیقت امر اتمی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر