دکتر صدیقه وسمقی
(۱۳۴۰)
درنگی
از
ربابه نون
۱
ما می دانیم
محصول بذرهای دروغ و تزویر
و خارهای ترس و سکوت
جز قحطی نیست.
محصول بذرهای دروغ و تزویر
و خارهای ترس و سکوت
جز قحطی نیست.
شعار دیگر فقیهه در این شعر
ما می دانیم
است:
ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و
می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.
ما می دانیم
این تقصیر ما ست
که ابلهی بر منبر نشسته است.
این تقصیر ما ست
که خیره سری بر مسند نشسته است.
اگر دقت کنیم
سطر سطر این شعر صدیقه فقیهه
تکرار مکرر همین شعار است.
تکیه مکرر بر دانش «ما» است.
«ما» ئی که آس و پاس و آواره و گرسنه و بی همه چیز است:
برای لقمه ای نان خودفروشی می کند و لقمه نانی را از دست گرسنه ای می رباید.
در قاموس استاد دانش کاه جنقوری عهد بوقی
حکم حکیم طوس
مبنی بر اینکه «توانا بود هر که دانا بود»
فاقد علمیت و عینیت و اقعیت
است:
دانندگان نه توانایان، بلکه ناتوانانند
و
ابلهان
توانایان و قدرتمندان و منبر و مسند نشینانند.
ما از محتوای کتب درسی جنقوری خبر نداریم.
ظاهرا
میراث فکری فردوسی و سعدی
جزو آثار ممنوعه اند.
دلیل خرکی اش هم روشن است.
چون در آثار هر دو واژه شاه به طرز مثبتی به کار می رود.
سطل ننه ات طلب ها
به
همین دلیل خرکی
مبلغ شاهنامه اند
بی انکه قادر به خواندن بیتی از شاهنامه باشند.
در حالیکه فردوسی و سعدی
هر دو حکیم خردگرا و توده گرا بوده اند و نه خردستیز و شاه پرست.
۲
ما می دانیم
محصول بذرهای دروغ و تزویر
و خارهای ترس و سکوت
جز قحطی نیست.
محصول بذرهای دروغ و تزویر
و خارهای ترس و سکوت
جز قحطی نیست.
معنی تحت اللفظی:
نتیجه دروغ پراکنی و عوامفریبی و ایجاد رعب و هراس و تحمیل سکوت،
قحطی
است.
کسی که شعار «ما می دانیم» اش
گوش فلک را کر کرده است،
نتیجه روشنگری ستیزی طبقه حاکمه
را
نتیجه علم و فن ستیزی و خرافه پراکنی طبقه حاکمه
را
نه
تخریب نیروهای مولده جاندار و بیجان جامعه،
بلکه قحط نان می داند.
۳
پول نان ما
را
قماربازان،
در قمارخانه های سیاست و قدرت
باخته اند.
هیئت حاکمه جنقوری عهد بوقی
نه
اعضا و نمایندگان طبقه حاکمه،
بلکه
مشتی لومپن (قمارباز) قلمداد می شوند.
فقیهه
با
مفاهیم همان قماربازان با عمامه و بی عمامه
می عندیشد.
با
مفاهیم فقهی
می عندیشد.
با مفاهیم فقهی
اما
نمی توان جامعه بشری را درک کرد و توضیح داد.
برای درک و توضیچ چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های جامعتی
رسولان پرولتاریا
ماتریالیسم تاریخی
را
کشف کرده، توسعه داده و تدوین کرده اند.
مراجعه کنید
به
ماتریالیسم تاریخی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر