پروفسور دکتر مانفرد
بور
پروفسور دکتر
ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
ادامه
۲۲
· ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی به
سبب رابطه اش با علوم منفرد (شیمی و فیزیک و بیولوژی و غیره) با
کلیه فلسفه های سابق تفاوت اساسی دارند.
۲۳
· ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی همه
نظرات زیر را رد می کنند:
الف
· هم این نظر را رد می کنند که «فلسفه، علم علوم
دیگر است، یعنی نوعی علم العلوم است.»
ب
· هم این نظر را رد می کنند که «فلسفه باید به
آموزش اصول علوم، محدود شود و به مسائل جهان
بینانه ی بنیادی کاری نداشته باشد.»
پ
· هم این نظر را رد می کنند که فلسفه را بطور کلی
بی ثمر و بیهوده می داند و مانعی در راه پژوهش علوم منفرد قلمداد می کند.
ت
· و هم این نظر را رد می کنند که فلسفه را بمثابه
یک کردوکار فکری در کنار علوم خاص دیگر تلقی می کند که کمترین وجه مشترکی با آنها
ندارد.
۲۴
· ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی ـ بر
خلاف نظرات فوق الذکر ـ فلسفه را علم خاصی در جوار علوم
منفرد دیگر می داند، ولی برای هر دو، آماج واحدی قائل می شود و آن
عبارت است از شناخت جهان مادی در تنوع مشخصش.
۲۵
· فلسفه در این میان با علوم منفرد ـ
قبل از همه ـ رابطه دوگانه ای دارد:
الف
· فلسفه ـ بلحاظی ـ دهنده
است:
۱
· فلسفه شالوده
جهان بینانه (فلسفی) عام در اختیار علوم منفرد می گذارد.
۲
· فلسفه شالوده
معرفتی ـ نظری (شالوده مربوط به تئوری شناخت) عام در اختیار علوم منفرد
می گذارد.
۳
· فلسفه شالوده
متدئولوژیکی عام در اختیار علوم منفرد می گذارد.
۴
· فلسفه به توجیه و تضمین پیش شرط های اساسی و
مفاهیم علوم منفرد می پردازد.
· کاری که هیچکدام از علوم منفرد به تنهائی از
عهده انجامش بر نمی آیند.
ب
· فلسفه ـ بلحاظ دیگری ـ گیرنده
(دریافت کننده) است:
· فلسفه کلیه معارف
علوم منفرد را بی کم و کاست برسمیت می شناسد و آنها را تعمیم می دهد و برای
تکوین جهان بینی واحد و یکپارچه ای مورد
استفاده قرار می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر