۱۳۹۶ خرداد ۱۹, جمعه

فلسفه (۵)

 
پروفسور دکتر مانفرد بور
 پروفسور دکتر  ماتهویس کلاین 

برگردان
شین میم شین

ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
ادامه
 
۲۲
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی به سبب رابطه اش با علوم منفرد  (شیمی و فیزیک و بیولوژی و غیره) با کلیه فلسفه های سابق تفاوت اساسی دارند.

۲۳
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی همه نظرات زیر را رد می کنند:

الف
·      هم این نظر را رد می کنند که «فلسفه، علم علوم دیگر است، یعنی نوعی علم العلوم است.»

ب
·      هم این نظر را رد می کنند که «فلسفه باید به آموزش اصول علوم، محدود شود و به مسائل جهان بینانه ی بنیادی کاری نداشته باشد.»

پ
·      هم این نظر را رد می کنند که فلسفه را بطور کلی بی ثمر و بیهوده می داند و مانعی در راه پژوهش علوم منفرد قلمداد می کند.

ت
·      و هم این نظر را رد می کنند که فلسفه را بمثابه یک کردوکار فکری در کنار علوم خاص دیگر تلقی می کند که کمترین وجه مشترکی با آنها ندارد.

۲۴
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی ـ بر خلاف نظرات فوق الذکر ـ فلسفه را علم خاصی در جوار علوم منفرد دیگر می داند، ولی برای هر دو، آماج واحدی قائل می شود و آن عبارت است از شناخت جهان مادی در تنوع مشخصش.

۲۵
·      فلسفه در این میان با علوم منفرد ـ  قبل از همه ـ رابطه دوگانه ای دارد:

الف
·      فلسفه ـ بلحاظی ـ دهنده است:

۱
·      فلسفه شالوده جهان بینانه (فلسفی) عام در اختیار علوم منفرد می گذارد.

۲
·      فلسفه شالوده معرفتی ـ نظری (شالوده مربوط به تئوری شناخت) عام در اختیار علوم منفرد می گذارد.

۳
·      فلسفه شالوده متدئولوژیکی عام در اختیار علوم منفرد می گذارد.

۴
·      فلسفه به توجیه و تضمین پیش شرط های اساسی و مفاهیم علوم منفرد می پردازد.
·      کاری که هیچکدام از علوم منفرد به تنهائی از عهده انجامش بر نمی آیند.

ب
·      فلسفه ـ بلحاظ دیگری ـ  گیرنده (دریافت کننده) است:
·      فلسفه کلیه معارف علوم منفرد را بی کم و کاست برسمیت می شناسد و آنها را تعمیم می دهد و برای تکوین جهان بینی واحد و یکپارچه ای مورد استفاده قرار می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر