تحلیلی از
مسعود بهبودی
·
با طبیعت
ـ خدا تا حدودی آشنا شدیم.
۱
·
طبیعت ـ
خدا را می توان اولین خدای نیاکان ما محسوب داشت.
·
طبیعت ـ
خدا، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی همه اعضای جامعه و همه حرفه ها و اصناف و غیره در
جامعه اشتراکی آغازین است.
۲
·
طبیعت ـ
خدایان، تصاویر آسمانی ـ انتزاعی انسان ها هستند.
·
انسان
هایی که اعضای خانواده (فرم آغازین جامعه) واحدی اند و هر کدام فونکسیونی در آن به
عهده دارند.
·
همه طبیعت
ـ خدایان بسان همه اعضای جامعه با هم برابر اند و تفاوت آنها از دو نقطه نظر زیر
است:
الف
·
تفاوت
آنها اولا در فونکسیون ها ست که به عهده دارند.
·
یعنی در
تقسیم اجتماعی کار است:
·
یکی
کشاورز است و دیگری باغبان
·
یکی
دامپرور و دامدار و چوپان است و دیگری عمله و بنا و معمار.
·
یکی خانه
دار است و دیگری میخانه دار
·
یکی حکیم
است و دیگری شاعر و نقاش و نوازنده و آواز خوان
ب
·
تفاوت
ثانیا در هیرارشی (سلسله مراتب) اجتماعی است:
·
یکی مادر
و یا پدر است و دیگری فرزند.
·
یکی استاد
است و دیگری شاگرد.
·
یکی معلم
است و دیگری محصل.
·
یکی واعظ
است و دیگری متعظ.
·
یکی سردار
است و دیگری سرباز.
۳
·
همین
تساوی و تفاوت در طبیعت ـ خدایان نیز به چشم می خورد.
۴
·
با تجزیه
و تلاشی جامعه اشتراکی آغازین، اولین فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی طبقاتی، یعنی
جامعه برده داری تشکیل می شود.
·
دوران
برده داری، دوران تجزیه و تلاشی و تخریب جامعه اشتراکی آغازین است.
·
گذار از
فرماسیونی به فرماسیون دیگر، یکشبه صورت نمی گیرد.
·
طول می کشد.
·
طبقه
حاکمه جدید (اشرافیت برده دار و روحانی)، نجبا و کاهنان و انبیاء و غیره، گذار از
فرماسیون قبلی به فرماسیون جدید را چه بسا با جنگ های خونین و برده سازی های
فراگیر تحمیل می کند و پیش می برد.
۵
·
هم
لشکرکشی های امپراطوری روم و هم غزوات حضرت محمد، جنگ های فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی برده داری اند.
·
هدف و
آماج این جنگ ها، گسترش سیطره مناسبات تولیدی برده داری است.
·
این جنگ
ها و غزوات، خاص این و آن نبوده و نیست.
·
این چیزی
جز اجرای اراده تاریخ نیست.
·
این به
معنی گذار گلوبال (تمام ارضی، جهانی) جامعه بشری از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی
کهنه و فرتوت و فرسوده و پوسیده به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نوین بالنده و ترقی
یابنده است.
·
فریب
ظواهر امور را نباید خورد.
·
گذار از هر
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کهنه به هر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نوین، همیشه
خشن و خونین و بی رحمانه است.
۶
·
مقاومت ها
و پیکار های مزدک و بابک و خوارج و غیره، به احتمال قوی مقاومت طرفداران فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین در مقابل فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری
بوده اند و فاقد دورنمای تاریخی ترقی خواهانه بوده اند.
۷
·
با تشکیل
نطفه های فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری در بطن فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی
اشتراکی آغازین و بویژه با گذار از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین به
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری، طبیعت ـ خدا در فرم های مختلف اندک اندک سلب
اعتبار می شود و جای خود را به طبقه حاکمه ـ خدا می دهد.
۸
·
خدای مثلا
اسلام، چیزی جز انعکاس آسمانی – انتزاعی طبقه حاکمه برده دار نیست.
·
الله حضرت
محمد، نتیجه تجرید اشرافیت برده دار و روحانی و انعکاس آن در آیینه زلال آسمان
است.
۹
·
الله،
طبقه حاکمه ـ خدا ست و همه خصوصیات مثبت و منفی اشرافیت برده دار و روحانی را
دارد.
·
مراجعه
کنید به قرآن کریم از دیدی دیگر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر