۱۳۹۶ خرداد ۱۱, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (540)

 
از فلاسفه بورژوائی واپسین
پروفسور دکتر فریدریش تومبرگ  
(۱۹۳۲)  
  
فصل یازدهم اتیک (اخلاق)  
برگردان شین میم شین
    
پیشکش  
به  خاطره خروشان
 

 
سرهنگ سیامک      
 
بخش دوم 
مورالیسم سوبژکتیویستی
(اخلاقگرایی مبتنی بر ذهنگرایی)
قسمت اول
ادامه

۴۲
·      کیرکگارد به سبب تجربه بی واسطه سختی های زندگی از کمونیسم بدش نمی آمد و در برقراری تساوی اجتماعی میان اعضای جامعه، زیباترین رؤیای سیاست را می دید.
·      اما همزمان در واقعیت یابی این رؤیا، بدبختی بزرگی را می دید.

۴۳
·      به نظر کیرکگارد، اگر کاست چهارم (طبقه کارگر در قاموس او) در صدد برچیدن بساط نابرابری اجتماعی برآید، آنگاه بشریت را در مجموعه ای از افراد یکسان منحل خواهد ساخت که مسئولیت فردی افراد در بی تفاوتی اجتماعی از بین خواهد رفت. 

۴۴
·      کیرکگارد می گفت:
·      کمونیسم می خواهد برای برقراری برابری میان انسان ها، فاتحه ای بر حاکمیت بطور کلی، حتی بر استبداد پول  بخواند.
·      کمونیسم اما بدین طریق به استبداد بمراتب بزرگتری می رسد.
·      به استبداد ترس انسانی.
·      به استبداد ترس از مردم.
·      ترس از بشریت.
·      ترس از «توده.»

۴۵
·      در قاموس کیرکگارد، در ایده کمونیسم، حقیقت هست.
·      این اما حقیقت مذهبی است .
·      چون برابری انسان ها فقط از خدا ست.  

۴۶
·      در قاموس کیرکگارد، ایراد کمونیسم، واقعیت بخشی دنیوی به چیزی است که فقط بطور مذهبی قابل تصور است. 

۴۷
·      کیرکگارد اکنون با حمله بر کمونیسم، موضع مذهبی خود را توجیه پذیر می بیند. 

۴۸
·      سمپاتی کیرکگارد به نیات کمونیستی، مبتنی بر آنتی کمونیسم واضح و روشن در موضعگیری سیاسی است که کیرکگارد آن را غیرسیاسی می داند.

۴۹
·      کیرکگارد بدین طریق، به توسعه سرمشق و الگوی استدلال آنتی کمونیستی مبادرت می ورزد.
·      در این الگو و سرمشق استدلال آنتی کمونیستی، موضع اخلاقی با عمل (پراتیک) آنتی کمونیستی به طرز کلاسیک، به وحدت می رسد که توسط خیلی از ایده ئولوگ های بورژوایی واپسین متعلق به نسل های بعدی به خدمت گرفته می شود.

پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر