پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین
میم شین
III
تاریخفلسفه در عصر جدید
ادامه
۱۱
· مسئله آینده اما از سوی دیگر، محدودیت تاریخی و
اسارت ایدئالیستی فلسفه کلاسیک بورژوائی تاریخ را نیز برملا می سازد.
۱۲
· اگرچه گام هائی در جهت بررسی علمی این مسئله
برداشته می شود، با این حال سرانجام توسعه تاریخی آینده همواره از دو نقطه نظر زیر
مطرح می گردد:
الف
· یا از نقطه نظر نظام مقدر از قبل، مبتنی بر
طبیعت انسانی و عقل در نظر گرفته می شود.
ب
· و یا از نقطه نظر ساخت های اجتماعی ایدئال و
نقشه های اوتوپیکی.
۱۳
· توسعه تاریخفلسفه ما قبل مارکس نظرات اصلی راجع به روند تاریخ را به همراه
می آورد که برای تدوین درک ماتریالیستی تاریخ
و تاریخعلم مارکسیستی ـ لنینیستی (تاریخ شناسی) از اهمیت بزرگی برخوردار بوده
اند.
۱۴
· اما در عین حال، ایدئالیسم مشخصه این تاریخفلسفه
می ماند و از این رو ست که آن از پیوندهای تاریخی، اصولا تحلیل فلسفی نادرستی
ارائه می دهد.
۱۵
· این امر حاکی از آن است که تفکر اجتماعی ـ نظری
هنوز به روندهای توسعه تاریخی واقعی، یعنی به روندهای زندگی مادی عملی انسان ها
نفوذ نکرده و لذا هنوز در مرحله ما قبل علمی خود درجا می زند.
۱۶
· بدین سان است که براهین فلسفی، علیرغم کلیه تلاش
های واقع بینانه نه از پیوندهای موجود استخراج می شوند و نه از خود روندهای
تاریخی.
۱۷
· در نتیجه، پیش ساخته های ایدئالیستی و گمانورزی
ها (اسپه کولاسیون) جای پیوندهای واقعی و
دانش مربوط بدان را می گیرند.
۱۸
· این نوع تاریخفلسفه حاکی از حقایق امور زیر است:
الف
· حاکی از آن است که بشریت هنوز در ماقبل تاریخ
خود بسر می برد.
ب
· حاکی از آن است که که بشریت باید شرایط مادی و فکری
و روحی تاریخ واقعی خود را که با سوسیالیسم آغاز می شود، فراهم آورد.
ت
· حاکی از آن است که که ـ قبل از همه ـ هنوز پیش
شرط های طبقاتی برای تحول سوسیالیستی جامعه و برای گذار به تشکیل آگاهانه روند توسعه تاریخی موجود نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر