۱۳۹۶ اردیبهشت ۴, دوشنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۳)

 
تحلیلی از
مسعود بهبودی
سؤال این بود که
فوت و فن تجرید (انتزاع) چیست؟
چگونه می توان مثلا مفهوم درخت را و یا دختر را ساخت؟
 
۱
تجرید و یا انتزاع
کردوکاری فکری است 
که در آن
از مشخصات منحصر به فرد مثلا
 سرو و صنوبر و سپیدار و غیره
صرفنظر می شود
و 
وجه مشترک اصلی
  آنها عمده می شود.
به زبان ریاضی
از وجه و یا وجوه مشترک معینی که آنها دارند،
فاکتور 
گرفته می شود.
بعد بدان نام داده می شود.
 
۲
بدین طریق 
از تجرید انواع و اقسام درختان 
مفهوم مجرد و یا انتزاعی «درخت» تشکیل می شود
 که با شنیدن و خواندنش واژه «درخت»
شنونده و خواننده 
به یاد سرو و صنوبر و غیره می افتد.

۳
سرو و صنوبر و غیره
مشخص
اند.
مادی و ملموس و مرئی و محسوس 
 اند.

۴
مفهوم «درخت» 
و هر مفهوم دیگر
اما
مجرد (انتزاعی)
اند.

۵
دیالک تیک مجرد و مشخص

۶
اگر از چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های طبیعی
مثلا از گل و بلبل و پیله و پروانه و بارش و رویش و تابش و غیره
تجرید به عمل آید،
مفهوم «طبیعت» تشکیل می شود 
که هر کس با خواندن و شنیدن این  
مفهوم (واژه)
به یاد همه آنها می افتد.
 
۷
نیاکان ما 
هنوز توان تفکر انتزاعی را نداشتند تا مفهوم بسازند.
به همین دلیل 
چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های طبیعی مشخصی 
 را می پرستیدند.
 
۸
 مثلا ماه و مهر و رعد و برق و باد و توفان و ابر و برف و باران را
 می پرستیدند.
 
۹
طبیعت ـ خدا
وقتی شناخته و پرستیده می شود که 
نیاکان ما به فوت و فن تجرید (انتزاع) نایل می آیند.
 
۱۰
طبیعت ـ خدا پرستی 
را
می توان 
ناتورالیسم (طبیعتگرایی) 
نامید.
 
۱۱
چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های طبیعی
قانونمند 
اند.
 
۱۲ 
طبیعت
طویله نیست. 

۱۳
در طبیعت از 
خر تو خر
خبری نیست.
 
۱۴
طبیعت از ذره تا کهکشان
خصلت دیالک تیکی 
دارد.
 
۱۵
هیچ چیز در طبیعت
بیهوده و بی ثمر 
نیست.
 
۱۶
 
کرم خاکی 
حتی
که به نظر ساده لوحان
زشت و پست و بی ارج و ارزش نمودار می گردد،
فونکسیون شخم زمین 
را به عهده دارد.
 
۱۵
به برکت زحمات کرم خاکی
آب و املاح و کود و غیره
به اعماق زمین
نفوذ می کند
و زمین لم یزرع
قابل کشت و زرع می شود.
 
۱۶
در تشکیل مزارع و مراتع (گشتزارها و چراگاه ها)
کرم خاکی مددکار دهقان و دامدار و دامپرور و چوپان است.
 
۱۷
علف هرز
  نیز 
ضد دیالک تیکی آنها ست.
 
۱۸
 
اندیشمند بزرگ دیار آتش ها
همین قانونمندی عینی هستی طبیعی را در بیت زیر تجرید می کند:

شیخ محمود شبستری
 
اگر یک ذره را برگیری از جای
خلل یابد همه عالم سراپای
 
معنی تحت اللفظی:
اگر ذره ای را از جای مقرره اش برداری
سراپای عالم مختل می شود.
 
۱۹
 
همین
 کفشدوزک مظلوم
فونکسیون مهمی در 
گلستان ها و بوستان ها 
به عهده دارد.
 
۲۰
فونکسیون طبیعی کفشدوزک ها
قلع و قمع شپش های برگ ها
 ست.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر